Klimmen/dalen met hoge velgen(ffwd F6R)
-
stillekracht
- Forum-lid
Ik heb genoeg gewicht, maar begin er niet meer aan. Als er een bus of vrachtwagen tegemoet komt als jij aan het dalen bent dan krijg je al een gevaarlijke klap. Daar hebben de profs geen last van, maar moeten wij wel rekening mee houden.
- boswielrenner
- Forum-lid
Goede dalers zullen met hoge wielen ook prima kunnen dalen, maar het is zonder meer waar dat hoge wielen meer zijwind gevoelig zijn. Je kunt dus beter dalen met lage velgen. Daarnaast zijn lage velgen meestal van alu en dat is in de regen wel zo prettig als je in een afdaling zit. Kortom; je kan prima dalen met hoge wielen, maar met lagere velgen gaat het nog iets makkelijker als er zijwind staat.
Ik ben met 50mm carbon wielen met 85km/u de Grimselpass afgedaald en dat ging zonder problemen. Wel merkte ik wel degelijk dat de wind van invloed was op het rijgedrag van de fiets. De volgende dag de Sustenpass afgedaald met Fulcrum zero's en dat ging toch ietsje soepeler op hoge snelheden en zijwind. Kortom; lage alu wielen in de bergen is verstandig maar niet persé noodzakelijk als je goede daler bent en niet te veel remt.
Ik ben met 50mm carbon wielen met 85km/u de Grimselpass afgedaald en dat ging zonder problemen. Wel merkte ik wel degelijk dat de wind van invloed was op het rijgedrag van de fiets. De volgende dag de Sustenpass afgedaald met Fulcrum zero's en dat ging toch ietsje soepeler op hoge snelheden en zijwind. Kortom; lage alu wielen in de bergen is verstandig maar niet persé noodzakelijk als je goede daler bent en niet te veel remt.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- oldandslow
- Forum-lid
Het ziet er gewoon schitterend uit, zo'n fiets met mooie hoge velgen. Althans, dat is het huidige modebeeld, voor zolang het duurt. Commercieel een succes, omarmt en gepromoot door de handel natuurlijk. En mensen die net zo'n setje aangeschaft hebben voor tig euros zullen er niet zo snel iets negatiefs over zeggen, dan degraderen ze zichzelf. Als het werkelijke voordeel, de lage luchtweerstand, pas gaat serieus mee gaat tellen boven de 40 km/h rijden er toch nog veel mensen rond die daar weinig gebruik van maken. De zijwindgevoeligheid is iets waar je vaker mee geconfronteerd wordt. Dat je 41,2 km/h gaat ipv 40,3 is fijn als je als prof in een wedstrijd daarmee het verschil kunt maken. Dat je alle kanten op geblazen wordt tijdens een trainingsritje is iets waar je vaker mee geconfronteerd wordt. Dus als je zo'n setje mooi vindt en je kunt het je veroorloven; zeker doen. Maar houdt er wel een setje bij voor gebruik onder minder ideale omstandigheden. In de bergen, met kans op snel wisselend weersomstandigheden, lijkt mij de keuze niet zo moeilijk.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Wat de meesten vergeten is dat prof rijden wat ze krijgen en ook nog eens redelijk modebewust zijn. Valt me iedere keer weer op wat profs rijden op het moment dat ze hun spullen niet meer krijgen.....
Kun je goed dalen met hoge velgen? zeker en ook als het niet extreem hard waait? absoluut maar bedenk wel dat je veel meer weg nodig het dan met lage velgen (om te corrigeren) en als wij rijden is er ook nog ander (tegemoetkomend) verkeer op de relatief smalle wegen (waar profs blind de hele weg kunnen gebruiken om bij te sturen).
Testje is om eens een Alpenpas af te rijden waarbij de enkel gebruik maakt van de rechterweghelft dan wordt +90 kmh echt een uitdaging (lees: ga je dus niet halen). Als je ziet hoe sommigen (die zelf bij hoog en bij laag beweren dat ze safe afdalen) naar beneden zwalken dan kun je rustig stellen dat lage velgen overall een veel betere keuze zijn.
Kun je goed dalen met hoge velgen? zeker en ook als het niet extreem hard waait? absoluut maar bedenk wel dat je veel meer weg nodig het dan met lage velgen (om te corrigeren) en als wij rijden is er ook nog ander (tegemoetkomend) verkeer op de relatief smalle wegen (waar profs blind de hele weg kunnen gebruiken om bij te sturen).
Testje is om eens een Alpenpas af te rijden waarbij de enkel gebruik maakt van de rechterweghelft dan wordt +90 kmh echt een uitdaging (lees: ga je dus niet halen). Als je ziet hoe sommigen (die zelf bij hoog en bij laag beweren dat ze safe afdalen) naar beneden zwalken dan kun je rustig stellen dat lage velgen overall een veel betere keuze zijn.
- robbebopper
- Forum-lid HC
Boven de 90 km/h willen dalen, en dan zeuren dat hoge velgen niet veilig zijn?
Volgens mij is gezond verstand in alle gevallen het veiligst.
Volgens mij is gezond verstand in alle gevallen het veiligst.
Ik heb net een setje besteld Supra's RC58, gewoon omdat ik dat mooi vind staan (volgens mij ook het enige voordeel) . Maar ik hou de huidige Eastons (38mm) er gewoon bij, en ga deze zeker blijven gebruiken in de bergen. 2 jaar geleden de Mont Ventoux op gefietst en afgedaald met flinke wind, waaide bijna alle kanten op, ik moet er niet aan denken dit met de hoge carbon wielen te willen proberen.
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."
- daniel1975
- Forum-lid HC
Gaaaaaaaap
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
veel reacties, niets wijzer geworden, behalve: zelf uitzoeken wat beste is;..
langs het kanaal, met redelijk wind op de zij, valt het nogmee(vast door mn gewicht en omdat ik NIET zonder handen rij)
deze week in de Ardennen geweest, de fulcrum quattro eronder gestoken(38mm verg) geen last mee gehad, en toch wat wind
volgende keer die F6R FFWD van 58mm monteren...
langs het kanaal, met redelijk wind op de zij, valt het nogmee(vast door mn gewicht en omdat ik NIET zonder handen rij)
deze week in de Ardennen geweest, de fulcrum quattro eronder gestoken(38mm verg) geen last mee gehad, en toch wat wind
Suc6 gewoon lekker fietsen en genieten...joco schreef:veel reacties, niets wijzer geworden, behalve: zelf uitzoeken wat beste is;..
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.