Alles over vakanties op én met de fiets
-
pinarello
- Forum-lid
pinarello
26 apr 2012 11:19
ophetkantje schreef:ridefreeordie schreef:Voor mij is de verzorging ("zekerheid" op drinken/reepjes) een belangrijkere reden om aan een tocht mee te doen.
Al kun je tuurlijk altijd bij iemand aanbellen voor een bidonnetje water, ben je voor de verandering sociaal bezig

Dit doet met terugdenken aan de eerste Oetztaler radmarathon die ik reed nu meer dan 25 jaar geleden. Was eigenlijk geheel toevallig op vakantie in het Oetztal en besloot dan maar mee te doen, ook dat kon toen nog. Het was toen nog een mini-evenement in vergelijking met veel van deze tochten nu. Bloedheet die dag na een paar dagen van regen. Daar werden door mensen die aan het parkoers woonde spontaan eet en drink standjes ingericht langs de weg. Verzorging vanuit de organisatie heb ik eigenlijk niet eens gezien. Iedere paar kilometer stond er wel iemand met een fles of slang of jerrycan om je bidon te vullen. Ook authentiek wielervoedsel als broodjes jam en kaas werden gewoon door mensen aan het parkoers uitgedeeld. Geweldige belevenis toen. Heb naderhand eigenlijk nooit meer zoiets meegemaakt.
Moet je de Ardechoise gaan rijden daar bestaat dat nog

-
ophetkantje
- Forum-lid
ophetkantje
26 apr 2012 11:33
@ Pinarello, zal eens kijken wanneer de Ardechoise is en of dit een keer met een vakantie te combineren is. Ik rijd eigenlijk vrijwel nooit meer dit soort tochten. Vind het zonde van de auto reistijd, gebruik die tijd liever om van huis uit te gaan fietsen. Maar om dit nog een keer te ervaren zou het in combinatie met een vakantie nog wel eens leuk zijn. De enige tocht van deze omvang die ik dit jaar rijd is de Gruyere Cycling tour, in combinatie ook met mijn vakantie. Heb dit twee jaar geleden ook gedaan, is goed bevallen. Voordeel in Zwitserland is dan weer dat er zowiezo niemand iets zomaar op weg, weg gooit. Verder rijden daar ook vrijwel geen Nederlanders en voor mij blijft het idee bestaan dat die toch wat vaker iets zomaar achteloos weggooien dan de meeste anderen.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
pinarello
- Forum-lid
pinarello
26 apr 2012 12:35
ophetkantje schreef:@ Pinarello, zal eens kijken wanneer de Ardechoise is en of dit een keer met een vakantie te combineren is. Ik rijd eigenlijk vrijwel nooit meer dit soort tochten. Vind het zonde van de auto reistijd, gebruik die tijd liever om van huis uit te gaan fietsen. Maar om dit nog een keer te ervaren zou het in combinatie met een vakantie nog wel eens leuk zijn. De enige tocht van deze omvang die ik dit jaar rijd is de Gruyere Cycling tour, in combinatie ook met mijn vakantie. Heb dit twee jaar geleden ook gedaan, is goed bevallen. Voordeel in Zwitserland is dan weer dat er zowiezo niemand iets zomaar op weg, weg gooit. Verder rijden daar ook vrijwel geen Nederlanders en voor mij blijft het idee bestaan dat die toch wat vaker iets zomaar achteloos weggooien dan de meeste anderen.
Ardechoise is meestal 3e weekend van juni en prima te combineren met vakantie.
Idd weinig Nederlanders bij de GCT; heb ik jouw toevallig gesproken op de Mittelberg toen?
Dat laatste ben ik met je eens; over het algemeen gesproken zijn Nederlanders het probleem maar dat horen ze liever niet

-
fietsvriend
- Forum-lid
fietsvriend
26 apr 2012 13:17
@Havana: begrijp al je voordelen. En toch zijn er tienduizenden fietsers die wel graag een toertocht mee willen doen. Vanwege de gezelligheid na afloop, de routes, de organisatie.
Is het voor die mensen te veel gevraagd je als gast te gedragen? t Is toch in en in triest dat honderden wielrenners zich dusdanig misdragen dat er dit soort maatregelen nodig zijn om tochten aan banden te leggen.
Waan je in dit soort tochten geen prof, hou je aan de verkeersregels en neem je eigen rommel mee. En blijf collega fietsers op hun wangedrag aanspreken , hoe groot hun bek terug ook is. We laten onze mooie sport toch niet verpesten door een paar honderd hufter?
Michiel
-
Cicletti
- Forum-lid
-
Contact
Cicletti
26 apr 2012 21:57
ultra_ivo schreef:eelcoz schreef:Ze kunnen beter de grote organisaties als de AGR eruit schoppen. Dat soort tochten veroorzaakt de meeste problemen, niet de kleinschalige tochten.
Klopt. De AGR was een van de eersten die uit de NTFU stapte omdat de NTFU regels hun niet bevielen. Een van de eersten die begon met het luxe maken van de tochten en het aantrekken van grote mensenmassa's. Daarmee dus de eerste die de problemen veroorzaakte.
Zojuist een stevig telefoongesprek gevoerd met de verantwoordelijke van het Huis van de Sport. O.a. mijn onvrede daarover geuit. Zitten hier nog meer kleine organisatoren zodat we ook onze stem kunnen laten horen?
Kleinere organisaties steek de koppen bij elkaar, anders wordt de agenda bepaalt door de grote organisaties!
Zijn het alleen wielrenners die overlast veroorzaken? Als ik er fiets heb ik altijd 'last' van al die motorclubs, auto oldtimer clubs, wandelaars, enz. Worden daar ook afspraken over gemaakt?
Cicletti
-
rinke
- Forum-lid
rinke
27 apr 2012 11:44
Begint het een en ander niet in het profpeleton?!?!? Waarom mogen ze in het peleton wel alle bidons, plastic, bananenschillen etc weggooien? Alle wannabe toerfietsers zien dit ook en stellen hier ook een (onbewust) voorbeeld aan... Ik erger me al jaren dood aan het feit dat profs niet gewoon een boete krijgen voor het weggooien van hun meuk! Als zij nu eens het goede voorbeeld zouden geven dan zouden er wellicht weer wat meer amateurs zijn die dit ook doen.... Anyway, bij mij zitten me rugpanden altijd vol op het einde van de rit met lege plasticjes. Hoeveel moeiite is het om dit weg te gooien thuis (of bij aankomst) en te bedenken dat je shirt toch weer de was indraait.. Qua toertochten, lang leve de kleine tochten en inderdaad max 1 of 2x per jaar een grote (>1000 deelnemers). In dat geval wat mij betreft een tocht als KMK ipv AGR...
-
ophetkantje
- Forum-lid
ophetkantje
27 apr 2012 18:22
pinarello schreef:Idd weinig Nederlanders bij de GCT; heb ik jouw toevallig gesproken op de Mittelberg toen?
Nee, denk het niet, op de Mittelberg ben ik toen niet gestopt, maar doorgereden, Tijdens de adaling van de col de Mosses heb ik wel een stuk met twee Nederlanders in TU Delft tenue samen gereden. Ik was eigenlijk ook niet herkenbaar als Nederlander, reed in een shirt van de organisatie en heb een Franse voornaam (die op je rugnummer vermeldt wordt bij de GCT). Ik zie rond Someren Lierop Mierlo wel regelmatig ook iemand anders in dat shirt rijden, tovert iedere keer weer een glimlach op m'n gezicht.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
tom de groot
- Forum-lid
tom de groot
28 apr 2012 20:45
Grote toertochten boven de 500 deelnemers zijn al verdeeld in de gemeenten Valkenburg, gulpen, eijsden-margraten, voeren, pomblieres. Het gaat dan om agr, Limburgs mooiste en heuvelland 2 daagse.