Verschil tussen wielen voor in de bergen
En ik maar denken dat CX-rays ook van staal waren..
Met de aantekening dat deze regel geldt voor de snelheden die profrenners maken bij een dergelijk hellingpercentage, zo'n 20 km per uur. Dus voor jezelf: hanteer een critische klimsnelheid van 20km/u, afhankelijk van je capaciteiten dus bij 4-6% klims.de zwarten schreef:Als het minder dan 8% klimt heb je meer baat bij een aero wiel, dan een licht wiel. Maar de combinatie van factoren (hierboven opgesomd) maakt dat de meeste wielrenners in de bergen toch lage wielen prefereren.
dat zijn ze toch? of is dit ironie? gebruik dan een smilie.lvgh schreef:En ik maar denken dat CX-rays ook van staal waren..

- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Het effect van een zwaardere velg in het voorwiel is voor mij zeer duidelijk te voelen. De fiets wordt er gewoon een stukje stabieler van, je levert alleen wat wendbaarheid in. Is overigens ook volkomen logisch door het gyroscopisch effect van het draaiende voorwiel. Is het 1 beter dan het ander? Wat mij betreft maakt 't me niets uit zolang de fiets maar geen vreemde geometrie heeft. Na de 1e paar km ben ik weer gewend en rijdt 't beide gewoon prima.
Hele hoge velgen rij ik zelf liever niet mee. Qua voorwielen is de grens voor mij 5-6 cm. Ik ga echt geen 9 cm hoog voorwiel in m'n koersfiets steken, niet in de bergen, maar ook niet in Nederland. Een 5 cm hoog voorwiel kan al knap irritant rijden met een vlagerige wind. 99 van de 100 keer zal je ook niet in de problemen komen met een 41 mm velg in 't voorwiel, maar ik ben zelf wel eens in situaties geweest dat ik toch erg blij was met een lagere velg. In Montenegro in de regen werden we alle kanten opgeblazen in de afdaling (ook nog in de regen) en dat was met Open Pro's, met een hoge velg was het wel erg vervelend geworden. Op tenerife ben ik een keer afgestapt en heb 50 meter langs de rotswand moeten lopen omdat de weg in een gleuf tussen 2 bergen lag en het er zo vreselijk hard waaide. Op de Ventoux gereden terwijl 't windstil was, maar ook wel eens met behoorlijk veel wind. Maar goed, meestal is er qua wind niets aan de hand en had een hogere velg ook prima gekunt.
Persoonlijk ben ik nogal gecharmeerd van de Kinlin (en vergelijkbare) velgen. De velgen zijn stijf zat, waardoor je een voorwiel met 16-18-20 spaken kunt laten bouwen, achter 24-28 (met CX-ray of vergelijkbaar). Als je niet al te zware naven uitkiest dan is 't resultaat een licht gewicht setje, dat het qua aerodynamica best aardig doet en stijf en sterk zat is. Mocht je ooit een velg door midden rijden, dan heb je voor €40 weer een nieuwe velg.
Hele hoge velgen rij ik zelf liever niet mee. Qua voorwielen is de grens voor mij 5-6 cm. Ik ga echt geen 9 cm hoog voorwiel in m'n koersfiets steken, niet in de bergen, maar ook niet in Nederland. Een 5 cm hoog voorwiel kan al knap irritant rijden met een vlagerige wind. 99 van de 100 keer zal je ook niet in de problemen komen met een 41 mm velg in 't voorwiel, maar ik ben zelf wel eens in situaties geweest dat ik toch erg blij was met een lagere velg. In Montenegro in de regen werden we alle kanten opgeblazen in de afdaling (ook nog in de regen) en dat was met Open Pro's, met een hoge velg was het wel erg vervelend geworden. Op tenerife ben ik een keer afgestapt en heb 50 meter langs de rotswand moeten lopen omdat de weg in een gleuf tussen 2 bergen lag en het er zo vreselijk hard waaide. Op de Ventoux gereden terwijl 't windstil was, maar ook wel eens met behoorlijk veel wind. Maar goed, meestal is er qua wind niets aan de hand en had een hogere velg ook prima gekunt.
Persoonlijk ben ik nogal gecharmeerd van de Kinlin (en vergelijkbare) velgen. De velgen zijn stijf zat, waardoor je een voorwiel met 16-18-20 spaken kunt laten bouwen, achter 24-28 (met CX-ray of vergelijkbaar). Als je niet al te zware naven uitkiest dan is 't resultaat een licht gewicht setje, dat het qua aerodynamica best aardig doet en stijf en sterk zat is. Mocht je ooit een velg door midden rijden, dan heb je voor €40 weer een nieuwe velg.
Amclassic-fan; Wat zou voor een allround wielsetje de betere keuze zijn de XR-300 of de XR-380. Voornamelijk is de winst in aerodynamica het extra gewicht van de XR-380 waard?amclassic-fan schreef: Persoonlijk ben ik nogal gecharmeerd van de Kinlin (en vergelijkbare) velgen. De velgen zijn stijf zat, waardoor je een voorwiel met 16-18-20 spaken kunt laten bouwen, achter 24-28 (met CX-ray of vergelijkbaar). Als je niet al te zware naven uitkiest dan is 't resultaat een licht gewicht setje, dat het qua aerodynamica best aardig doet en stijf en sterk zat is. Mocht je ooit een velg door midden rijden, dan heb je voor €40 weer een nieuwe velg.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Als ik dus de theorieen van Materialist moet geloven kan ik in de bergen beter mijn strakke en lichte Shamals maar thuis laten en een setje bombproof wielen van 2.000gr erin steken, waarbij de spaken niet van staal zijn want die rekken.....
Wat een ongelofelijke zever is dat.
En daarbij ben ik wel benieuwd naar je reactie op de opmerking van Litespeed waarrom je wel met Aksiums de berg af durft en niet met een ander 20spaaks-wiel.
Wat een ongelofelijke zever is dat.
En daarbij ben ik wel benieuwd naar je reactie op de opmerking van Litespeed waarrom je wel met Aksiums de berg af durft en niet met een ander 20spaaks-wiel.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik heb zelf de 300's, maar als ik deze velgen moet vervangen zou ik zelf voor de 270's gaan. Die zijn nog stijf en sterk genoeg om met 't zelfde aantal spaken als de 300 gebruikt te kunnen worden, maar hebben als grote voordeel dat de velg net wat breder is. Een 23 mm band ligt er mooier om heen. Ondanks dat de velg dus net iets lager is, is de boel in combinatie met de band zeer waarschijnlijk aerodynamischer.haaldoor schreef:Amclassic-fan; Wat zou voor een allround wielsetje de betere keuze zijn de XR-300 of de XR-380. Voornamelijk is de winst in aerodynamica het extra gewicht van de XR-380 waard?amclassic-fan schreef: Persoonlijk ben ik nogal gecharmeerd van de Kinlin (en vergelijkbare) velgen. De velgen zijn stijf zat, waardoor je een voorwiel met 16-18-20 spaken kunt laten bouwen, achter 24-28 (met CX-ray of vergelijkbaar). Als je niet al te zware naven uitkiest dan is 't resultaat een licht gewicht setje, dat het qua aerodynamica best aardig doet en stijf en sterk zat is. Mocht je ooit een velg door midden rijden, dan heb je voor €40 weer een nieuwe velg.
De 380 is nog iets breder dan de 200 en de 270. Dus in jouw geval zou ik de keuze maken tussen de 270 en de 380. Evt kan je de nieuwe velg van BHS ook overwegen, die is 23 mm breed en 27 mm hoog. Alleen als je regelmatig van wielset wisselt is dat wel wat vervelend, want dan moet je steeds de remmen helemaal opnieuw afstellen door 't verschil in breedte.
Wat je moet kiezen hangt af van zaken als je gewicht, type renner dat je bent. Als je de 380 met even veel spaken als de 270 in zou spaken is de boel weer een stuk stijver, maar of dat nodig is?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
En dan voor de tourrijder die af en toe een tijdrit meepakt en ook eens lekker snel in een groep wil racen de XR-380? Weegt 'maar' 100 gram meer per wiel dan de XR270. Zou dan neigen naar 16/18/20 spaken voor en 24 spaken achteramclassic-fan schreef:Precieszlyrinx schreef:En voor de tourrijder met een voorliefde voor de bergen en materiaal zou jij daarom dus de 270 velg aanraden? Licht, enigszins aero en betaalbaar, perfecte allround dus?
- de zwarten
- Forum-lid HC
Of gewoon twee wielsets. Het lijkt me dat een toerrijder die geld en tijd heeft om zowel in de bergen te rijden als tijdritten, gemakkelijk nog een extra hoge wielset kan bekostigen aan 5-600 euro.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®