Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Optimal vetverbranding Fietsen

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 12 feb 2012 00:29

@rinke: je vrouw zal het wel weten, maar noten groeien echt aan bomen. Pinda's (aardnoten-groundnuts) groeien in de grond, maar vit B12 zit ook in rode bieten (ook in conserven) en relatief-per eetportie- heel wat meer dan in noten en sowieso onmisbaar voor iedereen. Overigens heel weinig nodig. Hier wordt gezocht naar de spreekwoordelijke knuppel. Laat de vleeseters maar in de waan dat je vlees/vis nodig hebt. Is onwetenheid/gemakzucht/traditie/conventioneel denken/angst voor anders zijn, dat al 100 jaar bestaat en nog lang zal bestaan. Een heel andere kwestie is, of je het lekker vindt, maar dat was hier niet aan de orde. De enige stof waarvan je als duursporter een tijdelijk tekort zou kunnen krijgen als vegetarier is creatine. Hiervan heeft je lichaam 2 gram per dag nodig. 1 gram wordt geproduceerd door de bijnieren. 1 gram haalt het lichaam uit vis en vlees. Het is een lichaamseigenstof die je bij behoefte, vooral voor snel herstel na een zeer zware inspanning, nodig hebt. Eet je geen vlees en vis, dan is dit te vervangen door enkele dagen 1 theelepeltje creatine per dag. Meer/langer is zinloos en zal door waterbinding leiden tot gewichtstoename. Zonder creatine kan ook, met als prijs een spierkater van 4 dagen. Ik spreek uit meer dan 40 jaar ervaring.

pierre92
Forum-lid

pierre92 12 feb 2012 08:16

VITAMINE B12 ZIT ALLEEN IN DIERLIJKE PRODUCTEN EN DUS NIET IN BIETJES, NOTEN OR WHATSOEVER.

Ik zou ook liever vegetarier zijn, maar DAT GAAT NIET. Klimmer, JIJ bent degene die onder een steen leeft en zomaar wat roept zonder enige onderbouwing.

Zullen we nu over vitamine D beginnen? Of zijn de zonnebanken door marsmannetjes gebrachte en poepen koeien vitamine D pilletjes?
fietsen, da\'s mijn verzetje!

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 12 feb 2012 09:35

Dat gaat niet? Dan wil je het ook niet.

Ik snap niet waarom het niet zou gaan, het is heel simpel, je eet gewoon geen vlees, dat is alles.
Dat echte b12 tekort komt voornamelijk voor bij veganisten, bij vegatariers is dat veel minder. Zij krijgen het binnen door yoighurt of kwark te eten een stukje kaas of een ei doet de truuk ook.
Ik vind het vooral leuk hoe we altijd denken dat we vlees nodig hebben als sporters. Er rijden in het peloton een aantal vegetariers mee, Ook in andere sporten zijn ze te vinden.

Overigens vind ik je denigrerende toon en opmerkingen over marsmannetjes niet nodig. We hebben een ander geloof, dat mag en zonder bijdehand te gaan doen kunnen we het daar wel over hebben, niet?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

eelcoz

eelcoz 12 feb 2012 09:56

superrose schreef:Dat gaat niet? Dan wil je het ook niet.

Ik snap niet waarom het niet zou gaan, het is heel simpel, je eet gewoon geen vlees, dat is alles.
Dat echte b12 tekort komt voornamelijk voor bij veganisten, bij vegatariers is dat veel minder. Zij krijgen het binnen door yoighurt of kwark te eten een stukje kaas of een ei doet de truuk ook.
Ik vind het vooral leuk hoe we altijd denken dat we vlees nodig hebben als sporters. Er rijden in het peloton een aantal vegetariers mee, Ook in andere sporten zijn ze te vinden.
+1

@Pierre92: Je lijkt jezelf enigszins tegen te spreken door (met hoofdletters) te schrijven dat B12 alleen in dierlijke producten zit. Echter, vlees- en visloos is niet hetzelfde als geen dierlijke producten eten.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 12 feb 2012 11:44

Nou, ook al zou het consumeren van vlees en vis supergezond zijn, dan zou ik het nog niet doen. Het idee alleen al om dagelijks een stukje kadaver naar binnen te proppen, vind ik al misselijkmakend. Bovendien sport ik — zonder enige problemen — gemiddeld 5x p/week. Vind ik ook wel genoeg eigenlijk.
Geef mij maar een mega-punt appeltaart met slagroom! ;)

Focus
Forum-lid
Contact

Focus 12 feb 2012 11:54

klimmer schreef:Laat de vleeseters maar in de waan dat je vlees/vis nodig hebt. Is onwetenheid/gemakzucht/traditie/conventioneel denken/angst voor anders zijn, dat al 100 jaar bestaat en nog lang zal bestaan. Een heel andere kwestie is, of je het lekker vindt, maar dat was hier niet aan de orde. De enige stof waarvan je als duursporter een tijdelijk tekort zou kunnen krijgen als vegetarier is creatine. Hiervan heeft je lichaam 2 gram per dag nodig. 1 gram wordt geproduceerd door de bijnieren. 1 gram haalt het lichaam uit vis en vlees. Het is een lichaamseigenstof die je bij behoefte, vooral voor snel herstel na een zeer zware inspanning, nodig hebt. Eet je geen vlees en vis, dan is dit te vervangen door enkele dagen 1 theelepeltje creatine per dag. Meer/langer is zinloos en zal door waterbinding leiden tot gewichtstoename. Zonder creatine kan ook, met als prijs een spierkater van 4 dagen. Ik spreek uit meer dan 40 jaar ervaring.
Ik denk dat de toon vanaf dit punt gezet is. Ik moet mij blijkbaar als (gematigd) vleeseter naief gaan wanen omdat ik nog niet bekeerd ben tot het veganisten of vegetarier geloof?

De mens is een carnivoor en heef zich dus in alle opzichten geevalueerd tot een vleeseter.

Dit neemt niet weg dat je ook zonder vlees kunt leven en sporten, het zal echter niet beter gaan dan bij barbaren ehhhh... ik bedoel vleeseters.

Ik ben alleen bang dat de topicstarter hier niet veel meer aan heeft.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 12 feb 2012 13:15

Nee dat is wat jij ervan maakt, het zal me toch niets boeien of jij wel of geen vlees eet. Sterker nog als we samen een potje koken en jij wil met een stukje vlees en ik zonder, geen probleem, het is een hele persoonlijke keuze met verschillende motieven.
Wat gewoon bijzonder vreemd is is dat vleeseters er steeds maar bij blijven dat de mens vlees nodig heeft, terwijl er genoeg mensen zijn die zonder leven. Maarten Tjallingii heeft in zijn hele leven maar één keer vlees gegeten en dat vond hij niet lekker.

Het aangeraden dieet voor een duursporter bestaat uit

60-70% uit koolhydraten
20-30% uit vetten
10% uit eiwitten

Die eiwitten zijn goed te halen uit zuivel of producten als linzen of noten

Ik kan mij zo voorstellen dat het voor veel vleeseters wat ingewikkeld lijkt om zonder vlees te eten omdat je dan nieuwe producten moet uitproberen, maar dat het ingewikkeld voor de persoon lijkt zegt nog niet dat het niet goed is.

Het is wel heel persoonlijk er zijn vleeseters die zich sterker VOELEN door vlees te eten, zij hoeven niet sterker te zijn maar ervaren het zo. Ik voel mij als vegetarier SCHONER als ik geen vlees eet, alsof ik een goed lijf heb wat zich niet bezig hoeft te houden met het vervuilde vlees, zo ervaar ik het, geen idee of het een feit is.

Contadoris vorig jaar gestopt met vlees eten, toch ging de Giro hem leuk af. Dat laat wel zien dat het je sportprestaties zeker niet in de weg hoeft te staan.

pierre92
Forum-lid

pierre92 12 feb 2012 13:47

Weet je waarom ik zo bijdehand word? Omdat mensen eerst vragen 'of ik onder een steen geleefd heb' en vervolgens doodleuk stellen dat B12 in bietjes en nootjes zit.

Wat ik zeg is dat je dierlijke producten nodig hebt. Basta. En het stellen dat er vegetariers meerijden in het peleton is geen argument om dan ook maar vegetarier te zijn.

Alle andere primaten eten vlees, waarom zouden wij mensen dat niet doen? Veganisme is misplaast medelijden. (Maar dat is mijn persoonlijke mening)

eelcoz

eelcoz 12 feb 2012 13:49

pierre92 schreef: Wat ik zeg is dat je dierlijke producten nodig hebt. Basta.
Nogmaals, dierlijke producten is niet hetzelfde als vlees!

pierre92
Forum-lid

pierre92 12 feb 2012 14:08

Nee, dat weet ik ook wel.

Zoals ik al eerder zei: ik zou liever ook vegetarier zijn. Het is voor mij juist geen gemakszucht om vlees te eten. Vegetariers en veganisten doen net alsof alle vleeseters
dierenbeulen zijn. Kom op, dat is de natuur. Alle dieren 'are struggling for life'. Accepteer dat ons metabolisme daar op afgestemd is, of slik vitamine B12 en stop met het veroordelen van mensen die dierlijk voedsel consumeren. Maarten Tjallingii slikt ook pillen, geloof mij maar.

En dat van Contador is geen argument. Hij reed deze Tour ver onder zijn niveau.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 12 feb 2012 14:08

pierre92 schreef:Weet je waarom ik zo bijdehand word? Omdat mensen eerst vragen 'of ik onder een steen geleefd heb' en vervolgens doodleuk stellen dat B12 in bietjes en nootjes zit.

Wat ik zeg is dat je dierlijke producten nodig hebt. Basta. En het stellen dat er vegetariers meerijden in het peleton is geen argument om dan ook maar vegetarier te zijn.

Alle andere primaten eten vlees, waarom zouden wij mensen dat niet doen? Veganisme is misplaast medelijden. (Maar dat is mijn persoonlijke mening)
Het is echt heel gek, ik heb het idee dat je andere dingen leest dan die er geschreven worden.

Jij zegt dat dierlijke producten nodig zijn en veel vegetarische sporters bewijzen het tegendeel. Mijn voorbeeld van renners in het prof peleton is geen argument om geen vlees meer te eten, het is ene voorbeeld van sporters die uistekend zonder vlees kunnen, waardoor we vraagtekens kunnen zetten bij jouw stelling, want blijkbaar zijn er mensen die wel zonder vlees kunnen.

Vervolgens gebruik je de woorden vegetarisme en veganisme door elkaar, deze woorden staan voor iets heel anders. De ene groep eet geen vlees maar wel eieren en zuivel, de andere groep eet niets dierlijks. Om in een discussie als deze die twee worden door elkaar te gebruiken... niet handig.

Uiteindelijk komt de aap uit de mouw, je vind het misplaatst medelijden maw je gaat ervan uit te weten waarom mensen geen vlees eten en hebt daar een oordeel over. In hoeverre kleurt dat je stelling eigenlijk?
Laatst gewijzigd door superrose op 12 feb 2012 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 12 feb 2012 14:11

pierre92 schreef:Nee, dat weet ik ook wel.

Zoals ik al eerder zei: ik zou liever ook vegetarier zijn. Het is voor mij juist geen gemakszucht om vlees te eten. Vegetariers en veganisten doen net alsof alle vleeseters
dierenbeulen zijn. Kom op, dat is de natuur. Alle dieren 'are struggling for life'. Accepteer dat ons metabolisme daar op afgestemd is, of slik vitamine B12 en stop met het veroordelen van mensen die dierlijk voedsel consumeren. Maarten Tjallingii slikt ook pillen, geloof mij maar.

En dat van Contador is geen argument. Hij reed deze Tour ver onder zijn niveau.
Gek, wie in deze discussie heeft gedaan alsof vleeseters dierenbeulen zijn? Niemand hè, dat bedoel ik maar.
Het argument van Contador ging over de Giro, die reed hij uitzonderlijk goed, het resultaat daarvan was te zien in de tour, hetgeen volkomen normaal is, met een beetje sportkennis weet je dat zowel de tour als de giro optimaal rijden zelden voorkomt.

"Maarten Tjallingii ... geloof mij maar." zei je.... je zit bij Maarten aan tafel, je hebt het met hem hierover gehad?

Plaats reactie