Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Latex binnenbanden

Hkneef
Forum-lid

Hkneef 02 dec 2011 15:41

Ik geloof dat de "twee kampen" hier over verschillende latex banden praten. Je hebt de ultra dunnen en lichte latex biba's, deze zijn inderdaad fragieler en meestal creme kleurig. Daarnaast heb je de turkoise (zeegroen) kleurige latex biba's van bijvoorbeeld Michelin. Bij die laatste moet je behoorlijk je best doen om ze lek te krijgen laat staan stuk te maken.

epotheker
Forum-lid

epotheker 02 dec 2011 16:04

maar die hebben dan weer een ventiel dat zeer fragiel is, noch uitwisselbaar. ...Normaal niet zo erg maar een latex band moet je nu eenmaal vaker oppompen.....

Hkneef
Forum-lid

Hkneef 02 dec 2011 16:54

Ik vind de ventielen van de Michelin C4 Aircomp Latex absoluut niet fragiel! Het is een frans ventiel en daarmee prima oppompbaar ;-)

materialist
Forum-lid

materialist 02 dec 2011 17:33

De discussie lijkt nog steeds dezelfde.

Ikzelf vond de veloflex met latex de beste combinatie. Maar 1400km met een achterband is te weinig en steeds bijpompen vind ik ook niks.
Ik doe het nu met 4000s en butyl. De 4000s worden snel vierkant en dat zal invloed hebben op de veelgeprezen rolweerstand.

Het is wel leuk om af en toe iets nieuws te proberen. Is er het laatste jaar iets bijgekomen wat de moeite waard is?
Do kin der mar druk mei weze

zorba
Forum-lid

zorba 02 dec 2011 18:00

Hkneef schreef:Ik vind de ventielen van de Michelin C4 Aircomp Latex absoluut niet fragiel! Het is een frans ventiel en daarmee prima oppompbaar ;-)
Toevallig 2 weken terug een setje gekocht om te proberen, eenmaal moeten bijpompen en direct het topje van het ventiel afgebroken, dus ik me er wel in vinden wat epotheker zegt...
Do not CROSS the road!

JurjenVos2
Forum-lid

JurjenVos2 02 dec 2011 23:09

ok ik ga het denk ik gewoon een x proberen met mijn GP4000, en ga dan wel voor een gekleurde. Ik heb het afgelopen seizoen met een gewone binnenband vaak lek gehad dus is dit een mooie proef om te proberen.
Niet geschoten is altijd mis!

Zannata Z82 ultegra :)

arepol
Forum-lid

arepol 03 dec 2011 10:14

Hkneef schreef:Daarnaast heb je de turkoise (zeegroen) kleurige latex biba's van bijvoorbeeld Michelin. Bij die laatste moet je behoorlijk je best doen om ze lek te krijgen laat staan stuk te maken.
Laat dat nou net diegene zijn die ik kapot heb gekregen. Had eerst een tijdje gereden op Veloflex met Butyl, zonder enige problemen. Reed wel prima, maar op aanraden van menigeen toch ook eens latex geprobeerd, en dat pakte niet zo best uit. (en voor je erover begint, ja hij lag er gewoon goed op ;) )
Was ook direct het einde van m'n veloflex, want het loopvlak liet met die klapper direct los van het karkas.
Alles is relatief 8-)

Rey953
Forum-lid

Rey953 04 dec 2011 17:14

Volgens mij lopen er op dit moment een aantal zaken door elkaar heen wat betreft latex binnenbanden.

De voornaamste positieve eigenschap van latex biba's is dat ze soepeler zijn dan andere typen binnenbanden. Als gevolg hiervan vormen latex biba's zich makkelijker om obstakels op de weg heen. Dit heeft drie belangrijke voordelen:

1. Latex biba's zorgen voor een lagere rolweerstand (tot wel 10%!)

De lagere rolweerstand komt natuurlijk beter tot uiting bij een soepele band (Veloflex, Vittoria Corsa CX, etc.), maar belangrijker is dat de lagere weerstand wel bij elke band tot uiting komt, dus ook bij de GP4000s.

2. Latex biba's rijden minder snel lek over obstakels

Latex biba's rijden minder snel lek over obstakels, maar een nadeel is latex biba's zijn wel veel gevoeliger voor beschadigingen binnen de band zelf. Een slecht velglint of een carbonvezel kunnen zelfs al voor een lek zorgen. Een goede montage van latex biba's is dus van zeer groot belang.

3. Latex biba's dempen trillingen van het wegdek beter

Ook hier geldt dat dit effect natuurlijk beter tot uiting komt bij een soepele band, maar belangrijker is dat de lagere weerstand wel bij elke band tot uiting komt, dus ook bij de GP4000s.

De soepelheid van latex biba's verschilt per type. Zo zijn Michelin latex biba's relatief dik ten opzicht van bijvoorbeeld Vredestein en Challange. Voordeel is dat de Michelin latex biba's minder gevoelig zullen zijn voor beschadigingen, maar tegelijkertijd zijn ze ook weer minder soepel dan Vredestein of Challenge biba's.

Een belangrijk nadeel van latex biba's dat ik nog niet genoemd heb, is dat ze bij extreme verhitting kapot kunnen gaan. Denk hierbij aan verhitting als gevolg van remmen bij een afdaling.

Kort samengevat: latex biba's zorgen voor een lagere rolweerstand, minder kans op lekrijden en voor een grotere reductie van trillingen. De montage luistert echter zeer nauw en ze zijn erg gevoelig voor beschadigingen binnen de band. Bij mijn Xentis carbon wielen (met carbon remrand) ging de biba's bijvoorbeeld steeds kapot als gevolg van carbonvezels die uitstaken, hoe klein ook. Bij de meeste wielen helpt een goed velglint echter heel veel. Het grootste nadeel van latex biba's is de kans op opblazen bij verhitting. In de bergen zou ik dus bij voorkeur geen latex biba's monteren.

P.S. Wat betreft de opmerking dat Conti geen latex biba's aanraadt bij de GP4000s: dat lijkt me niet meer dan logisch aangezien Conti zelf geen latex biba's maakt.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 dec 2011 19:13

Ten aanzien van punt 1, 2 en 3: puur theorie. Geen mens die het kan voelen icm een "standaard" topband als de GP4000s/ProRace3/Ultremo/oid.
De voordelen van latex zijn zwaar overtrokken en bij gebruik icm standaard banden kent het alleen maar nadelen (montagegevoelig, elke keer band oppompen en risico bij slechte daaltechniek).
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

nespresso
Forum-lid

Gebruikersavatar nespresso 04 dec 2011 20:36

Ik heb er ook een tijdje mee gereden i.c.m. Vittoria Open Corsa CX'en. Ik vond het verschil niet echt om over op het forum te schrijven; weer terug gegaan naar dunne butyls, maar ik heb wel een goede bestemming voor ze gevonden: in mijn 29er.

Rey953
Forum-lid

Rey953 05 dec 2011 14:21

@daniel1975: Altijd een goed argument: is puur theorie. En dan vervolgens zelf stellen dat geen mensen het verschil kan voelen. Dat is wel echt een sterke onderbouwing ;)

1: Lees dit artikel eens: http://www.bikeradar.com/news/article/b ... ths-29245/" onclick="window.open(this.href);return false; ( "Inner tubes matter: Think there's no point in that expensive lightweight tube? Think again if you're trying to go faster. According to Wheel Energy's data, latex tubes roll 10 percent faster than common 0.6mm-thick butyl tubes, though today's ultra-thin butyl models come admirably close. "

2: Latex biba's hebben een lagere rolweerstand dan gewonen biba's omdat ze gemakkelijk over obstakels heen vervormen. Dit zorgt er logischerwijs voor dat ze op deze obstakels ook minder snel lekrijden.

3. Het feit dat sommige mensen het verschil niet kunnen voelen, wil niet zeggen dat "geen mens" het kan voelen. Lees de verschillende fora's er maar op na en je zult tot de conclusie komen dat heel veel mensen het verschil wel voelen.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 05 dec 2011 14:44

Als een latex Biba niet zou helpen, met welke reden heeft elke gerenomeerde tube dan een latex biba ??? Behalve natuurlijk de Continental Tubes - waarover ook bijna elke tube rijder niet te spreken is , tenminste als we het over de rijeigenschappen hebben.

Bij tube rijders komen de : Veloflex - Vittoria - Dugast als beste naar boven en die hebben allen een latex biba.

8-) R
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie