die naden waar je opklapt zijn meestal krimpvoegen (of dilatatievoegen). deze worden in de betonverharding gefreesd om ruimte te bieden aan vervorming, hetzij door temperatuursverschillen, hetzij door zakkingen in de ondergrond. door vooraf een snede te vrezen zorg je ervoor dat de verharding dáár bezwijkt en niet onregelmatig gaat scheuren over het oppervlak heen. je maakt dus eigenlijk platen. hier kun je mooi zien hoe zo'n voeg eruit ziet.. en scheurt.
wanneer de lengte tussen de voegen te lang is kan een boomwortel "vrij gemakkelijk" het beton kapot drukken. beton kan namelijk heel goed druk opnemen maar geen trek(1/10 vd druk). wanneer de boomwortel onder het beton naar boven drukt ontstaat bovenin het beton trek met scheurvorming als gevolg.
bij asfalt is min of meer hetzelfde aan de hand. met als groot verschil dat het bindmiddel bitumen ipv cement deze veranderingen beter kan volgen. afhankelijk van de zachtheid van het bitumen kan het de verandering op een gegeven moment niet meer volgen en scheurt.