Mja als je er na 1 ronde word afgereden bij criteriums leer je nog niets, dan zijn trainingswedstrijden wel erg fijn om te doen.amclassic-fan schreef: Ik adviseer zelf altijd direct een Sportklasse of Amateur licentie te nemen. Koersen moet je leren door te koersen en in trainingswedstrijden wordt niet gekoerst, maar getraind.
Amateurwedstrijden?
Aangezien de KNWU volgend jaar weer de regels wil gaan veranderen, ben je sowieso beter af met een sportklasse/amateur licentie. Basislidmaatschap wordt behoorlijk uitgekleed (alleen maar trainingskoersen bij eigen vereniging mogelijk) en met de extra basislicentie zit je al bijna aan je sportklasse/amateur licentie.amclassic-fan schreef:Ik adviseer zelf altijd direct een Sportklasse of Amateur licentie te nemen. Koersen moet je leren door te koersen en in trainingswedstrijden wordt niet gekoerst, maar getraind.
Zo denk ik er ook over, vandaar dat ik gewoon een licentie neem. Voor die €50 euro heb je waarschijnlijk toch een hoop lol en leer je waarschijnlijk sneller fietsen dan alleen de trainingsritjes.amclassic-fan schreef:Koersen moet je leren door te koersen en in trainingswedstrijden wordt niet gekoerst, maar getraind.
Gezelligheid kent geen tijd
Als ik uit eigen ervaring mag spreken: een paar jaar geleden startte ik regelmatig trainingsrondjes op Sloten of Spaarnwoude, daarnaast af en toe een Criterium of een Noord Brabantse (wilde bond) klassieker.j0ost schreef:Wat is er 'mis' met trainingswedstrijdjes? Die gaan er toch behoorlijk fanatiek aan toe hoor (op De Coureur en Ahoy in ieder geval). Dat wil zeggen, als je mee doet aan het maken van de koers.
In goede vorm lukte het me op Sloten meestal wel om in de top 10 te eindigen, Spaarnwoude top 5. Criteriums (Criteria?) is dan weer niks voor mij, meestal lag ik er daar na een paar rondes wel vanaf. In de klassiekers lukte het me meestal wel om in het peleton te blijven, maar echt bemoeien met de koers was er dan niet bij. Dit ondanks dat er op Sloten meestal wel Elite renners meedoen, die mogen in ieder geval niet starten in de Am A of B criteriums.
Met name op Sloten wordt weliswaar soms keihard gereden, maar er rijden ook altijd mensen mee die het rustig aan willen doen. Tijdens een 'echte' koers gaat iedereen 'er voor'. Dat alles was een jaar of 3-4 geleden. Inmiddels trap ik geen deuk in een pakkie boter vrees ik. Komend jaar maar weer voorzichtig oppakken op Spaarnwoude.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Er is niets mis mee, 't alleen totaal anders dan een criterium of klassieker. In een trainingskoersje zijn er altijd mensen die rustig aan willen doen, andere gaan zich juist een poosje leeg rijden tot ze geen zin meer hebben en dan zijn er altijd wat knakkers die denken te kunnen winnen (of kort rijden) en de 't laatste rondje de deksel op de neus krijgen.j0ost schreef:Wat is er 'mis' met trainingswedstrijdjes? Die gaan er toch behoorlijk fanatiek aan toe hoor (op De Coureur en Ahoy in ieder geval). Dat wil zeggen, als je mee doet aan het maken van de koers.
Een trainingswedstrijdje is prima om de conditie te verbeteren en een 1e ervaring op te doen met 't rijden in een peleton. Maar zeker als je nog jong bent moet je gewoon snel een licentie nemen en echte wedstrijden gaan rijden, want daar leer je veel meer van. En als je niet een volledig strijkijzer bent moet je de Sportklasse toch vrij snel bij kunnen houden als 20'er.
Ik vind dat je dat prachtig verwoord hebt, zo denk ik er ook over. Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat ik wat meer kan gaan rijden dan alleen de trainingswedstrijdjes, die ambitie is sowieso aanwezig. Mocht het dan toch niet lukken kan ik altijd nog kijken wat ik ga doen, maar voorlopig hou ik me aan het door amclassic-fan zo prachtig verwoorde plan.amclassic-fan schreef: Een trainingswedstrijdje is prima om de conditie te verbeteren en een 1e ervaring op te doen met 't rijden in een peleton. Maar zeker als je nog jong bent moet je gewoon snel een licentie nemen en echte wedstrijden gaan rijden, want daar leer je veel meer van. En als je niet een volledig strijkijzer bent moet je de Sportklasse toch vrij snel bij kunnen houden als 20'er.
Gezelligheid kent geen tijd
-
- Forum-lid
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40
Wanneer je eind Januari al mee gaat doen aan de Zaterdagmiddagwedstrijden dan groei je mee met de rest. Hoe later je begint des te lastiger is het om te wennen aan de snelheid.
Ik ben dit ook zeker van plan. Tevens ga ik een poging wagen om een babbeltje te maken met de mannen die hier in de buurt wedstrijden rijden. In ieder geval is me hulp aangeboden door iemand die wedstrijden rijd, hij gaat schema's voor me maken aan de hand van mijn hartslagzones en dan kijken we hoe ik daarop ga reageren.remmiedepemmie schreef:Wanneer je eind Januari al mee gaat doen aan de Zaterdagmiddagwedstrijden dan groei je mee met de rest. Hoe later je begint des te lastiger is het om te wennen aan de snelheid.
Voor een specifiek trainingsschema heb ik al gezocht hier op het forum maar weinig kunnen vinden, heeft iemand misschien een concreet schema van zichzelf (sportklasse, amateur) of van iemand anders? Ik heb wel diverse boeken gelezen en ook de site zivlees.nl al meerdere malen bestudeerd maar wat vergelijkingsmateriaal vind ik altijd leuk/nuttig om te zien. Eventueel kan ik de uitslag van mijn Sportmedische keuring hier op het forum zetten?
Gezelligheid kent geen tijd