Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
thomwittendorp
- Forum-lid
thomwittendorp
01 okt 2011 23:00
Probleem is, carbon rijdt zo lekker. Volgende fiets wordt dan denk ik ook zelf bouw project uit china
Heb namelijk laatst ook iemand een alu frame door midden zien breken.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
Livio Livius
01 okt 2011 23:04
thomwittendorp schreef:Probleem is, carbon rijdt zo lekker.
Dat zit toch voor een groot deel tussen de oren
thomwittendorp schreef:Heb namelijk laatst ook iemand een alu frame door midden zien breken.
Onder welke omstandigheden aangezien dit zelden voorkomt?
What makes the boat go faster?
-
thomwittendorp
- Forum-lid
thomwittendorp
01 okt 2011 23:09
jah ik weet ook niet hoe hij het voor elkaar gekregen, maar het was precies op de naad van de staande achtervork met de zadelbuis.
-
superrose
- Forum-lid
-
Contact
superrose
02 okt 2011 17:54
Ik ga nu misschien met een trainer werken omdat ik wil leren hoe beter te trainen en ook omdat ik nu al een paar maanden stil sta met een blessure en ik het dan ook maar goed wil aanpakken. Van wat ik om mij heen hoor wisselt het per persoon, niet iedereen is geholpen met een trainer, sommige mensen gaan zich daardoor juist te veel focussen op dat gedeelte en vergeten het plezier in de sport. Waardoor de mentale insteek gewoon wat zwaar kan worden. Ik geloof er in dat het goed is om het te proberen, want als je merkt dat het voor jou niet werkt heb je wel jezelf beter leren kennen als renner en dat is ene voordeel in de beoefening van je sport.
Nu, wat je schreef over bang zijn, ik begrijp dat wel. Of het nu een realistische angst is of niet. Jij begrijpt verstandelijk ook wel dat het voor niet meer eng is dan achter of midden, maar de angst is er nu eenmaal.
Ik had dat een keer met een meisje van mijn club, zij zit al vanaf haar achtste bij onze club en durft heel veel. Toen deden we iets wat ik eng vond en ze zei dat ik het gewoon moest doen. Dat werkt bij mij niet, het werkt niet om er druk op te zetten. Wat wel werkt is om mezelf wat tijd te geven en als ik voel dat ik wat meer moed heb om dan het weer even te proberen en op dagen dat mijn leeuwenhart elders is, dan sta ik mezelf toe wat minder risico's te nemen.
Probeer het inderdaad met clubwedstrijdjes aan het begin van het seizoen, dan gaat het ook nog wat rustig, misschien kan je in kleine stapjes je grenzen verleggen zodat je terug weer actief voorin mee durft te draaien. Na mijn valpartij dit seizoen had ik wat angst en vroeg aan een aantal prof jongens of ze dit herkenden en ze herkenden het. Het is dus normaal. Wees maar niet te streng op jezelf, komt wel goed hoor.
En succes komend seizoen.
Ga je deze winter de baan op of wat crosswedstrijdjes proberen?
-
thomwittendorp
- Forum-lid
thomwittendorp
02 okt 2011 19:12
Ga deze winter voornamelijk veel in de sportschool door brengen, met crossen heb ik totaal niets. Komt misschien ook doordat ik het op een nogal slechte mountainbike deed en geen geld heb om een cyclocrosser of nieuwe moutainbike te kopen.
Baan trainingen heb ik nog nooit gedaan, ik wil het eigenlijk wel proberen, alleen de dichtstbijzijnde wielerbaan is in Apeldoorn. En om daar nou elke week heen te rijden om te trainen wordt ook te gek, en mijn ouders krijg ik ook niet zo ver.
Verder ga ik ook veel duurtrainingen op de weg doen zodat ik voor de junioren volgend seizoen een goede basis heb wat dat betreft.
-
hildefuego
- Forum-lid
hildefuego
02 okt 2011 19:42
Rijd jij ook trainingswedstrijden? Deze zorgen meestal wel voor moraal.
Als ik jou was zal ik trouwens geen personal trainer nemen maar gewoon naar een andere wielervereniging gaan.
De trainer hoort namelijk deze dingen (trainingsschema's, voedingsadvies, mental coaching, maar ook je hartslag gegevens) te regelen.
Tenminste dat doet mijn trainer wel.
En het belangrijkste blijft natuurlijk dat je er plezier in hebt.
-
thomwittendorp
- Forum-lid
thomwittendorp
02 okt 2011 19:52
Ga geen personal trainer nemen, via het forum heeft iemand mij al aangeboden om mij mentaal beter te kunnen begeleiden en mijn trainer heeft dat ook aan gegeven.
Verder is het zo dat het andere ook niet perse nodig was voor mij, het was meer om te kijken of het extra bij draag samen met de mental coaching, aangezien het niet echt toegevoegde waarde heeft doe ik het maar niet.
De trainer van mijn wielervereniging is oud prof geweest en hij trainde nooit met hartslag gegevens en dergelijk dus hij is daar niet heel erg mee bezig, en op mijn leeftijd heeft het ook niet echt toegevoegde waarde, als ik nou klachten of dergelijk had, maar dat heb ik niet. Vorige trainer had dan wel zo'n logboek alleen daar werd verder niets mee gedaan dus had ik niet heel veel zin om het bij te houden.
-
raassie
- Forum-lid
raassie
02 okt 2011 20:27
Die beredenering volg ik niet helemaal. Waarom zou je pas op hartslag moeten gaan trainen als je klachten hebt? Hartslag en logboek kunnen je juist op jou leeftijd op de juiste weg helpen. Vroeger was alles beter klopt niet helemaal. Je wordt wel degelijk beter door op hartslag en goede schema's te gaan trainen. Het logboek helpt je om eventuele klachten juist voor te zijn. Dit doordat je leert bepaalde zaken vooraf te herkennen (bijv een hogere of lagere rustpols kunnen aanduiding zijn voor ziek worden of overtraind zijn)
-
thomwittendorp
- Forum-lid
thomwittendorp
02 okt 2011 21:42
Hogere of lagere rustpols is technisch gezien allemaal leuk en aardig, alleen als je al niet weet wat je normaal daarvan hebt, dan kun je het wel bij gaan houden maar herken je het niet. Zelfde dat ik wel een hartslag meter in mijn sigma heb zitten (rox 9) alleen zou mijn god niet weten wat mijn hartslag zone's allemaal zijn, daar moet ik eerst eens een goede sma test voor doen.
-
race-niek
- Forum-lid
race-niek
02 okt 2011 22:30
ik zit er ook wel aan te denken om personal trainer te nemen.
1 jaar bij nieuwelingen gereden 3 seizoenen terug, volgend seizoen opnieuw proberen maar nu bij de beloften.
voorlopig ga ik wel de wintertraining mee doen met de junioren.
nu probeer ik elk weekend een mountainbike tocht te rijden van minimaal 50km, ik wil hardlopen weer gaan opbouwen en ik wil 1 a 2 x per week gaan spinnen.
heeft het voor mij dan wel nut om een personal trainer in te huren? zoals thom en andere al beschreven, het blijft een hoop geld.
misschien heeft iemand nog tips hoe je het beste je in de winter voor kan bereiden op het nieuwe seizoen?
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009
-
stokie
- Forum-lid
stokie
02 okt 2011 22:33
Jij zegt dat je niet op hartslag gaat trainen omdat jij een trainer hebt die prof geweest is en die ook nooit op hartslag trainde...
Jij denkt dat het op jouw leeftijd niet echt een toegevoegde waarde is...
Ik denk dat je van het hele trainingsgebeuren nog weinig begrijpt.
Ga eens serieus advies inwinnen bij trainers en huidige profs. Op hartslag trainen is niet leeftijd gebonden.
Op je hartslag trainen gaat je zeker kunnen helpen bij het boeken van progressie.
In de tijd van jouw trainer, was het trainen op hartslag nog lang niet zo ontwikkeld als dat het nu is. Met goede trainingsschema's en trainingsadviezen kan je heel veel progressie boeken.
-
roy73
- Forum-lid
roy73
02 okt 2011 22:45
Als ik op je site kijk naar je trainingen, dan zou je toch wel degelijk denken dat daar wel een stukje begeleiding bij kan, nog afgezien van het feit wat voor trainingen het geweest zijn.
Ik heb een tijdje met schema's getraind en maakte toch heel wat meer km's en trainingen per week. Ik ben er echter mee gestopt omdat het me een beetje het plezier in het fietsen ontnam en het soms voelde als een verplichting om weer op die fiets te stappen. Ondanks dat ik nu niet meer met schema's train heb ik er wel een hoop van opgestoken en ben ik me meer bewust van het belang van gevarieerd trainen, juiste begeleiding kan wel degelijk helpen.
Specialized Tarmac Sworks SL4, Specialized Sworks ht, Project 346 Basman en een opoefiets.....
Twitter Facebook