Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderhoud matte kleuren

danny1407
Forum-lid

danny1407 15 dec 2010 21:00

Arjan schreef:Mat schijnt hier ook mode te worden.
Je zal toch niet gebonden zijn aan dat spul uit Zwitserland van 64 dollar voor een heel klein potje.
Matte lak wordt sterker geacht door de één terwijl de ander precies het tegenovergestelde zegt en dat staaft met foto's.
Eigenlijk zou de redactie van Fiets hier eens iets zinnigs over moeten zeggen.

Mat is al een tijdje mode, ook hier.

Zo'n klein potje uit de VS doet 5x een auto. Hoeveel fietsen zouden dat zijn?

Mat of glans lak is niet merkbaar sterker dan de ander.
Er is verschil in zichtbaarheid van "schade".
Als er verschil in hardheid zit, dan is dat hooguit vanwege het gebruik van verschillende fabrikanten of laksystemen.

Eigenlijk moet de redactie van Fiets niets.
Zeker niet als het om lak gaat.

;)
FacebookS3RSSite

swoosh
Forum-lid

swoosh 15 dec 2010 21:06

Arjan schreef:Als ik google naar dit onderwerp kom ik veel op forums over auto's terecht. Mat schijnt hier ook mode te worden.
Ik krijg een wat wisselend beeld maar over het algemeen wordt je niet vrolijk van de mogelijkheden om matte lak te onderhouden met dus bescherming van de lak.
Je zal toch niet gebonden zijn aan dat spul uit Zwitserland van 64 dollar voor een heel klein potje.
Lees daar ook wat tegengestelde beweringen. Matte lak wordt sterker geacht door de één terwijl de ander precies het tegenovergestelde zegt en dat staaft met foto's.
Eigenlijk zou de redactie van Fiets hier eens iets zinnigs over moeten zeggen.

Eh, gewoon wassen met een neutraal schoonmaakmiddel en klaar is Kees. Waarom al dat moeilijke gedoe met zogenaamde onderhoudsproducten?

Matte lak heeft net als andere lak een blanke toplaag en die toplaag voor matte lak kan zelfs sterker zijn dan die voor andere lakken. In de regel is een hoogglans lak harder maar dit is ook weer kleurafhankelijk en daarnaast ondergrondafhankelijk. Zomaar het één met het ander vergelijken klopt dus niet.
Afbeelding

danny1407
Forum-lid

danny1407 15 dec 2010 21:20

Swoosh schreef:Eh, gewoon wassen met een neutraal schoonmaakmiddel en klaar is Kees. Waarom al dat moeilijke gedoe met zogenaamde onderhoudsproducten?

Inderdaad gewoon wassen.
Dat spul zou je kunnen gebruiken als je frame er niet zo mooi mat meer uitziet, als onderhoud is het overdreven.
Denk dat je hooguit 1x per jaar (eventueel) de behoefte krijgt om je frame te behandelen, dus zo'n potje overleeft je fiets waarschijnlijk.
FacebookS3RSSite

Arjan
Forum-lid

Gebruikersavatar Arjan 16 dec 2010 00:25

danny1407 schreef:Er is verschil in zichtbaarheid van "schade".

Zo'n Zwitesers potje is het dus wel waard. Maar begrijp ik dan goed dat eventuele schade door bijvoorbeeld opspattende steentjes en dergelijke meer zichtbaar is op matte lak?

danny1407
Forum-lid

danny1407 16 dec 2010 00:57

Dat ligt er een beetje aan of het door de lak heen gaat en of je dan de onderliggende (vaak) licht grijze primer kan zien.
Dan maakt het niet uit of je mat of glans hebt, dat kleurverschil valt dan gewoon op.
Oppervlakkige schades zie je bij een mat lak juist minder.
FacebookS3RSSite

foosho
Forum-lid

foosho 16 dec 2010 02:06

In geen 100 000 jaar dat ik zo'n potje voor dat geld ga kopen :). Niet zozeer dat het niet nuttig zou zijn, maar je wordt gewoon een poot uitgedraaid en daar kan ik slecht tegen, er zit geen zilver in oid.. :rolleye:

Qua bescherming: als er een keer een steentje met hoge snelheid tegen je frame aan vliegt heb je (optische) schade, gewaxed of niet.. je fiets is ook gewoon een gebruiksvoorwerp (dit kostte mij aardig wat maanden om te beseffen ;)) - niet dat ik er niet zuinig op ben overigens, integendeel.
De onderbuis valt niet in het zicht en op mat zie je het ook amper. De uiteindelijke echte schade is als je een keer valt, je fiets laat vallen, je een keer lekker schuurt met iets, etc.

M'n glanzende frame waxte ik wel met enige regelmaat, het was daardoor makkelijker schoon te maken. Maar laten we wel zijn, over die ene paar vierkante cm dat een frame is kun je moeilijk langer dan 5 minuten doen... :)

HenH
Forum-lid

HenH 16 dec 2010 13:12

Die nuchtere insteek van een fiets is een gebruikersvoorwerp vind ik een goed geplaatste. Zelf heb ik ook die instelling. Je probeert je fiets natuurlijk zo mooi mogelijk te houden en je bent er voorzichtig mee. Toch is het hoofddoel(goed gebruiken) belangrijker en dat brengt met zich mee dat er beschadigingen etc. op komen. In mijn ogen niks mis mee.
Voor dat geld voor dat potje zou je, mits je zelf de handigheid hebt, de fiets weer over kunnen spuiten met matte blanke lak.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 16 dec 2010 18:15

danny1407 schreef:Dat hebben ze in Zwitserland ook maar eens gedaan.
En naar de VS gebracht.

Klikkerdeklik

Dit spul gebruik ik ook, tenminste ik heb het gekocht voor mijn auto's destijds. En gebruik het nu ook voor mijn fiets werkt super, maar aso duur voor een fiets poetsmiddel.
Ik gebruik dan niet het speciale voor matte auto's , maar ik gebruik Swissvax Saphir met nog andere Swissvax producten.

Of haal Mequiars, zeer goede wax tegen goede prijzen.
Hier Klikken
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

HenH
Forum-lid

HenH 16 dec 2010 18:33

En welke wax moet je dan hebben?
Er staan in mijn ogen niet echt duidelijke omschrijvingen bij en het zijn er nog al een aantal waar uit je kunt kiezen.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 16 dec 2010 20:05

Kies voor "WEBSHOP" en kies dan "POLISH & WAX"

Ga voor NXT Tech Wax 2.0, kunt kiezen uit vloeibare vorm of vaste vorm.
Advies , uitpoetsen met een zachte kwalitatief een goede microvezeldoek.

Ben zelf tig jaar een poetsnurd geweest, en geloof me dat zoals Turtlewax en andere middelen niks zijn in vergelijking tot deze merken;
Swissvax, Mequiars, Zaino, Zymöl, etc.

Kijk voor een dealer waar je het kan halen, en anders zijn er zat webshops waar je het kan halen.
Bijv. deze http://www.carclean.nl/ . Ik heb geen aandelen in deze shop maar wil graag een compleet antwoord geven.

HenH
Forum-lid

HenH 16 dec 2010 22:37

Waarom excuseert altijd iedereen als ze een compleet antwoord geven. Dat is toch waar mensen(in dit geval ik) om vragen. Net al moet je in het bedrijf werkzaam zijn als je dat doet en dus aan het spammen bent
Ik vind het super dat je zo'n duidelijk antwoord geeft, bedankt hiervoor.
Ik ga zeker zo'n product proberen;)

edit: er staat trouwens dit bij: - Geeft een ongelooflijk spiegeleffect, versterkt de kleur en glans.
Dat laatste heb je niet echt nodig bij een mat frame.
Hoe heb jij dit dan gedaan? of bedoelde je dat je deze wax bij glanzende frames goed kunt gebruiken.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 17 dec 2010 11:45

In principe zit op een mat frame wel een blanke laklaag, al is het dan een matte laklaag. Maar het gaat erom dat je een beschermlaag achterlaat op je frame.
Ik heb zelf ook een zwart/grijs/wit mat frame en gebruik zowel Swissvax en Mequiars om mijn fiets te poetsen, bij mij glimt het niet meer. Wel krijg je een diepere kleur.

Mijn Swissvax heeft van zichzelf door de Carnaubawax een gele kleur, als ik dit inpoets op mijn frame waar het witte gedeelte zit en ik laat het even intrekken. En wil het daarna uitpoetsen, laat ik geen residu achter. Dat verklaart dat er wel een matte blanke laklaag op zit.
Bij sommige duurdere custom fietsen kun je kiezen voor wel of geen blanke laklaag. Maar dan ben jezelf er vanop de hoogte.

Vertrouw je het niet, probeer een stukje op een onopvallende plek. Bijv. onder bij je crankstel, op je onderbuis.

Plaats reactie