Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke spaak?

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 03 dec 2006 22:50

Quoten: Origineel geplaatst door meeuh op 03 December 2006

Het komt er dus op neer dat cd velg geen  ceramic velg is? Wat is nu het verschil tussen de open-pro en de open-pro-cd?M'n FM raad me af een voorwiel met een platte velg radiaal te spaken. Al heb ik toch al eerder een radiaal gespaakt platte velg gezien. Hoe zit het daarmee?En dan nog over de spaken: een wielset(32-36) met cx-ray spaken is 80euro duurder dan een set met gewone spaken. Dan overweeg ik toch een traditionele spaak. 

Hoi,
Zoals gezegd, de CD versie ondergaat aan het remoppervlak een behandeling met aluminium oxide, ceramiek in de volksmond, waardoor het remmen in de regen zou verbeteren mits je ook de daarvoor geschikte remblokjes monteert.
Een platte velg of geprofileerde velg is niet zozeer het probleem, wel is het zo dat lichte, platte velgen vaak een stuk soepeler zijn waardoor ze makkelijker meebuigen onder spanning. Het probleem is echter de meeste naven die door radiaal bespaking de hele spaakspanning op het oogje in de naafflans krijgen met het risiko dat het onder die spanning langzaam doorscheurt.
Zoals ik voordien al aanhaalde is het niet zinvol, zeker niet economisch, om een platte, dus niet aero velg, met dure aerospaken te gaan uitrusten. Net zomin als je F1 banden onder een tank wil. Door de velg en de proximiteit van de ene spaak t.o.v de volgende onstaan zowiezo een resem turbulenties dus da's een pleister op een houten been.
Ciao,

Snobisme is een dure hobby...

speric
Forum-lid HC

speric 11 dec 2006 16:25

in het vervolg hierop heb ik een vraag:
Ik ga maken :
1- corima aero velgen + dt 240 s naven 28v radiaal 32 a 3x3( mooi weer, toeren )
2- open pro ceramic met edco naven 32sp 3x3 ( slecht weer, toeren)
3- open pro cd met edco naven36 sp 3x3 ( wedstrijden )

Welke spaken waarin ? Zelf had ik een voorkeur voor
1- aerolite2- revolution3- arevolution
Nu las ik hier op het forum dat de CX-ray sterker bevonden worden dan de dt aerolite's bijv.
Zoals jullie kunnen zien moet het 1ne setje erg sterk en duurzaam zijn, gewicht is iets minder belangrijk. Voor club wedstrijdjes en rondjes om de kerkDie corima's is voor de looks en gewicht en beetje aero voor tochten en evt tijdritjes ( moet wel 85 kg kunnen dragen)en set  nr. 2 is voor als ik niet met carbon de regen in durf...
Dus ik verneem graag goede suggesties
dank u allen

meeuh
Forum-lid

meeuh 11 dec 2006 17:27

Nog een wielsetje nodig?
In die corima's steek je best cx-ray spaken. Die heb ik ook zitten in m'n hoge velgen.In die lage velgen, tja... Dat was ook mijn vraag Voor mij is het al uitgemaakt, het wordt een gewone spaak.

speric
Forum-lid HC

speric 11 dec 2006 17:34

denk stel het nog eens..
misschien die revolutions wel, ziet er wel mooi uit die dunne spaakjes.weet alleen niet of ze stevig genoeg zullen zijn, hoewel ik er al wel veel mee gereden heb in mijn dt wielen.

En ik ben benieuwd naar kennis van mensen over het verschil tussen dt en sapim spaken.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 11 dec 2006 20:07

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 11 December 2006

denk stel het nog eens..
misschien die revolutions wel, ziet er wel mooi uit die dunne spaakjes.weet alleen niet of ze stevig genoeg zullen zijn, hoewel ik er al wel veel mee gereden heb in mijn dt wielen.

En ik ben benieuwd naar kennis van mensen over het verschil tussen dt en sapim spaken.

Hoi,
Ik denk niet dat er echt veel verschil is. Wat me wel verbaast is dat je zoveel spaken in je Corima Aero voorziet.  Is toch voor niks nodig bij zo'n hoge velg?
Ook nog dit, de Sapim CX is een stuk zwaarder maar ze is ook sterker dan de CX-Ray.
Het verschil in stevigheid tussen een 2 x kruising of 3 x kruising is nauwelijks meetbaar. Met moderne naven voor 9 en 10S is de paraplu van het wiel sterk asymetrisch waardoor de aandrijfkant bijna geen paraplu meer heeft en de torsiekrachten aan die zijde veel hoger zijn.
Daarom wordt ook vaak radiaal gespaakt aan de niet aandrijfzijde en kan je in wezen ook met een 2:1 configuratie a la Look, Fulcrum of G3 zoals Campa doet, prima wegkomen. Enige nadeel is dat in theorie die spaken in feite hun levenscyclus met de helft verkort zien. In praktijk blijkt dat echter geen probleem.
Persoonlijk besteed ik liever mijn geld aan een zeer betrouwbare naaf als Campa Chorus/Record of Shimano DA dan aan Edco bv. Die worden al jaren kunstmatig in leven gehouden door Sapim en hoe zit het dan met wisselstukken als er eens wat verslijt of in de soep draait?
Het is zonde om een goed wiel te moeten afbreken omdat de naaf niet herstelbaar blijkt, toch?
Ciao,

speric
Forum-lid HC

speric 12 dec 2006 00:06

dankje,

Het aantal spaken in de corima's komt door mijn dt naven, die zijn 28 om 32 gaats. En zodoende sterk genoeg, toch ?
tja die edco, juist door de goede verhalen en een redelijke prijs bij een nog gunstig gewicht deed mij de keuze maken. Op de DT naven na, die heb ik namelijk al. Ben ik niet gebonden aan naven. Als het maar voor shimano geschikt is.
Verder weet ik niet of het nou zo zinvol is om met aero spaken te werken als ik er toch 32 in steek, zoals hierboven wordt beschreven, dan liever sterk.Een lichte, supersterke spaak heb ik dus nodig..

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 12 dec 2006 03:33

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 11 December 2006

dankje,

Het aantal spaken in de corima's komt door mijn dt naven, die zijn 28 om 32 gaats. En zodoende sterk genoeg, toch ?
tja die edco, juist door de goede verhalen en een redelijke prijs bij een nog gunstig gewicht deed mij de keuze maken. Op de DT naven na, die heb ik namelijk al. Ben ik niet gebonden aan naven. Als het maar voor shimano geschikt is.
Verder weet ik niet of het nou zo zinvol is om met aero spaken te werken als ik er toch 32 in steek, zoals hierboven wordt beschreven, dan liever sterk.Een lichte, supersterke spaak heb ik dus nodig..

Hoi,
Gesteld dat je niet zwaarder bent dan 85 kg dan zou je als volgt kunnen spaken:
Sapim CX met elleboog, messing polyax nippels op hun kop in de velg gemonteerd:
FR: 2 x 7 radiaal met de 28H naaf 14 spaken.
Liever had ik 2 x 8 gezien, een 14H Aero velg is namelijk niet beschikbaar. Ergo, 16H velg met 32H voornaaf of Corima standaard 18H velg met 36H voornaaf maar dan kan je net zo goed een Aero voorwiel aankopen (630g) .
RR: Aandrijfzijde 2 of 3 x gekruist, 16 spaken.
      Niet aandrijfzijde: 1 x 8 spaken radiaal.
Totaal: 24 spaken in een 24H velg.
Met Corima naaf en 12 spaken 3 x gekruist + 1 x 12 gespaakt: 840g.
Totaal: 24 spaken in een 24H velg.
Naaf DT 32H. Met 36H kan je dezelfde variaties uitvoeren met veelvouden van 9 spaken.
Ditto maar 3 x 12 + 1 x 6 gespaakt: 18 spaken, 18H velg, 36H of 24H naaf
Ditto maar 3 x 14 + 1 x 7 gespaakt: 21 spaken, 21H velg, 28H naaf (niet beschikbaar als Corima Aero velg, belangenconflikt Campa Bora)
Ditto maar 3 x16 + 1 x 8 gespaakt: 24 spaken, 24H velg, 32H naaf
Ditto maar 3 x 18 + 1 x 9 gespaakt: 27 spaken, 32H velg, 36H naaf 
Ogenschijnlijk zwakker door het gehalveerde aantal spaken aan de niet-aandrijfzijde maar het tegendeel is waar door een meer uniforme krachtenverdeling. Dit is het betere achterwiel.
Geen idee of dit radiale spaken is toegestaan bij de DT naaf, ik meen me ter herinneren dat het kan.Dit zijn een racewaardige montages die nog vrij licht zijn. Meer spaken is naar mening bij zulke velgen weggegooid geld, je verliest op alle fronten.
Je kan dit ook bouwen met Sapim CX-Ray (of DT equivalent) spaken waarbij je nogal wat gewicht verliest ten koste van een ietsje stijfheid. Veel kan het nooit verschillen gezien de geometrie hetzelfde blijft. Dit is een perfecte set voor de sportieve rijder die zijn materiaal met respect behandelt. Niet-professioneel gebruik, zeg maar.
DT Swiss heeft uitmuntende naven in huis, jammer dat je ze al hebt anders had je ze met het preciese vereiste aantal gaten kunnen bestellen.
EDCO ken ik al een eeuwigheid, ze zijn altijd al een witte raaf geweest en als je er al eentje tegenkwam was dat vaak in een door Sapim's huisspaker Gibert Cattoir opgebouwd setje voor een of andere liefhebber. Sapim belooft al sinds jaren iets aan de verdeling van deze naven te gaan doen maar ik zie niks veranderen. Af en toe rakelt er eens iemand dit op maar daar blijft het dan ook bij. Caveat emptor dus.
Zoals hiervoor al vermeld, ik hou het het liefst bij Campa naven en dan nog het liefst van al die van 2005 al was het maar omwille van de 28 gaats versie waarmee je makkelijk exotische spaakpatronen kan bedenken zonder dat je je zorgen hoeft te maken omwille van scheurende spaakgaten......
Welke naven je ook gebruikt, ze moeten geschikt zijn voor radiale bespaking aan de niet aandrijfkant en de voor de voornaaf, zeker als het aantal spaken hoog wordt genomen daar de spaakgaten dan dichter bij elkaar komen te liggen waardoor doorscheuren niet ondenkbeeldig wordt.
Vanzelfsprekend is er niks tegen het kruisen van spaken alleen oogt het wat oubolliger.
Hoe meer spaken worden gebruikt, hoe sterker het wiel. In theorie althans. In praktijk dien je rekening te houden met de kwaliteiten van de velg, hoge velgen zijn van nature stijver dus kan je minder spaken gaan gebruiken wat dan weer het aero gedrag ten goede komt.
Hoe meer spaken bij elkaar komen te zitten hoe slechter het aero gedrag. Bovendien wordt ook de gevoeligheid voor zijwind sterk vergroot.
Let er ook immer op dat de aerospaken correct gericht staan of het is rijden met de handrem opgetrokken.
Wees gerust, met die wielen breek je niet om de haverklap spaken, ze lopen ook niet los. Mits vakkundig opgebouwd uiteraard.........
Ciao,

speric
Forum-lid HC

speric 12 dec 2006 10:16

Dankje wederom voor het antwoord, waar komt deze wijsheid toch allemaal vandaan ?
Ik houd een aantal gaatjes over begrijp ik ..Ik weeg nu zo'n 89 kg, dat gaat naar max 85 en misschien iets minder, dus wel tegen de limiet aan. Als een prof ga ik zeker niet met mijn materiaal om, althans niet zo intensief en niet zo heftig denk ik ...Ik ga mij eens beraden en verdiepen in de voorstellen, hoe minder spaken hoe mooier ik het vind ook. Wat dat betreft kan ik natuurlijk een 32 gts voornaaf kopen nog. Als je het doet, moet je het goed doen denk ik altijd maar. Wel is het handig om uit te zoeken of de niet aandrijfkant radiaal mag met de 240 s naaf, dat heb ik zo gauw niet expliciet gelezen of gezien eigenlijk. Mijn setje was keurig over 2 gekruist.
Stel ik neem een 16 spaaks wiel ( o.b.v. 32 gts naaf) wat zijn de meest aero spaken ( los v.h. gewicht) cx-ray, of zou zo'n  new aero spaak van dt wat zijn. Het lijkt me dat hoe dunner hoe beter, maar, ook de vorm is erg belangrijk natuurlijk.Heb je ervaringen met deze spaak patronen ? Ik vraag mij af in hoeverre je verschil merkt met rijden als je achter radiaal spaakt, of dat je alles kruist.Ik ga graag op zeker en als het alleen het uiterlijk is, dan neig ik toch om alles te kruisen...

Edco kan via Jaropa, althans, de winkels, heeft ook voorraad, dus dat moet goed zijn. Zoals je misschien al gemerkt hebt, hou ik wel van wat anders dan anders, als het maar wel goed is.  En sterk..

meeuh
Forum-lid

meeuh 12 dec 2006 11:03

Ik wil er ff op wijzen, de sapim cx (aero) passen wss niet in die naven. Hoe moet ik het zeggen... Ze zijn 'dikker' dan de normale spaak waardoor je een naaf moet hebben die aangepast is. De gaten voor je spaken moeten groter gemaakt worden.

speric
Forum-lid HC

speric 12 dec 2006 11:05

Dat weet ik ja, daarom zal ik eerder een cx-ray, of een aero-lite..
voor die corima's dan.
Wat zal ik voor die andere setjes nemen, gewone competition's ?of de lasers dubb. butted ?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 dec 2006 12:04

Het Sapim alternatief voor DT Competition is de Race spaak. Tegenover de DT Revo's staan de lasers.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

speric
Forum-lid HC

speric 12 dec 2006 12:20

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 12 December 2006

Het Sapim alternatief voor DT Competition is de Race spaak. Tegenover de DT Revo's staan de lasers.

Correct, lasers zullen wel sterk genoeg zijn toch met z'n 32 of 36-en..?die komen dat in de mavic wielen . daar zijn we uit..

Plaats reactie