Quoten: Origineel geplaatst door wezep op 15 Januari 2007
Casran, als ik zoe die fiets bekijk dan zou ik zeggen dat die wel iets lichter zou moeten zijn dan 8,3kg. M'n eigen tijdrifiets is nog niet af, maar ik verwacht zeker niet hoger te komen dan 8,5kg en dan met zware Hed jet wielen ipv Lightweights die jij erop hebt zitten. waar zit bij jou het gewicht in? Frame misschien zwaar? Voorvork?
Het gewicht zit hem grotendeels in het titanium frame. Daar moet je niet te veel lichts van verwachten, maar het is wel gewoon knalstijf (veel stijver dan deze Blade zal je ze niet vinden); ik gok dat het frame wel eens richting de 1600gr zou kunnen gaan.
Gewichten van de Oval onderdelen vind je in het topic over Oval Concepts. De remmetjes zijn gewoon qua gewicht; het stuur is niet het lichtste van Oval, maar het stock carbon stuur. En dan zit er nog een SRM crankstel op.
Al bij al is laag gewicht ook niet mijn doelstelling geweest bij de opbouw van deze fiets. Later dit jaar bouw ik wel een lichtere TT-fiets; daarop komt een lichter tijdritstuur (Xentis, personalized Oval Jetstream of Walser), wellicht Zero Gravity's, etc.
tests hebben aan gewezen dat het gewicht van een tt fiets van minder belang is qua tijdwinst. Op een frame dat meer aero is ga je een betere tijd neerzetten dan op een fietsje van 6.8 kg met een tt stuurtje op.