Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welk verzet in de Alpen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mei 2007 15:25

Jij hebt'm vaker gereden, wat is jouw PR en waar rijd je mee naar boven?

colnagog
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 09 mar 2005 17:21

colnagog 26 mei 2007 20:50

Wij rijden met een groep. Afspraak is altijd dat we boven wachten en dan weer doorgaan. Rijden niet voor de tijd maar voor de sfeer en de gezelligheid. Heb zelf meestal 39x25 opstaan en als het echt moeilijk is gooi ik af en toe even de tripple er op!
Wie het laatst lacht is traag van begrip.......

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 mei 2007 20:30

< ik heb geantwoord in het Dolomieten topic, zie aldaar :) >

martelino
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 apr 2007 18:13

martelino 29 mei 2007 23:58

Wat voor cadans maak je dan nog met die bergverzetten, en wat voor snelheid?
VanNicholasEuros105

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 31 mei 2007 11:04

Het heeft geen zin om een cadans van 90 proberen vol te houden bergop. Bergop kun je beter zo rond de 60 rijden dat is voor een gewone sterveling (en de meeste getrainde profs overigens ook) het best vol te houden. A la Armstrong omhoog kost inderdaad minder kracht maar veel meer energie. Een hoog beentempo bergop is wel nuttig als je meerdere dagen achtereen de bergen in moet.

Als je bijvoorbeeld de marmotte wilt uitrijden en finishen voor het donker wordt dan is 39x27 of 34x25 dus klein genoeg. Je moet toch minimaal 10kmpu rijden. Bovendien zijn alpencols zelden meer dan 10 (die paar stukken steiler dan dat zul je gewoon even op je tanden moeten bijten). Als je 28x28 nodig hebt kun je beter gaan lopen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 31 mei 2007 21:05

Quote: Origineel geplaatst door kilometervreter op 31 Mei 2007
Het heeft geen zin om een cadans van 90 proberen vol te houden bergop. Bergop kun je beter zo rond de 60 rijden dat is voor een gewone sterveling (en de meeste getrainde profs overigens ook) het best vol te houden.


Inderdaad. Hoe hoger het vermogen dat je levert, hoe hoger de optimale trapfrequentie. Als toerist met je tripletje met 100rpm een berg op pielen is onzin.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

marijn1982
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 mei 2007 13:21

marijn1982 31 mei 2007 21:22

Als we het dan over vermogen hebben, is het dan t beste om tussen de 200 en de 250 te fietsen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mei 2007 21:36

Meer vermogen is altijd beter je moet het alleen wel kunnen volhouden. Het vermogen dat je in de Marmotte moet leveren is ook nog al gerelateerd aan je gewicht. Een Piepoli vliegt de bergen over als hij 300 Watt trapt, maar als iemand van 90 kg dat doet dan gaat het echt niet bijzonder snel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 31 mei 2007 22:14

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 31 Mei 2007


Quote: Origineel geplaatst door kilometervreter op 31 Mei 2007

Het heeft geen zin om een cadans van 90 proberen vol te houden bergop. Bergop kun je beter zo rond de 60 rijden dat is voor een gewone sterveling (en de meeste getrainde profs overigens ook) het best vol te houden.

Inderdaad. Hoe hoger het vermogen dat je levert, hoe hoger de optimale trapfrequentie. Als toerist met je tripletje met 100rpm een berg op pielen is onzin.

Nee, maar een zware toerist levert wel een groter vermogen dan een lichte. Een tandje lichter voor de zwaardere renners kan dus geen kwaad.

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 01 jun 2007 10:22

Ik zoek voor een shimano ultegra 9 speed de gemakkelijkste oplossing om een 27 te monteren... is dat een kwestie van een extra kransje kopen die je er zo achter zet? geheel nieuwe cassette? (die ik overigens nergens tot 27 gezien heb, volgens mij is 25 maximum...) De oplossing hoeft overigens niet ultegra kwaliteit te zijn ( als er een goedkope cassette is 9 sp met een 27 is ook prima)

Iemand suggesties?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jun 2007 10:29

Voor €40 heb je een Ultegra cassete die 12-27 is, voor zo'n bedrag zou ik niet gaan lopen klooien met kransjes erachter zetten en ergens anders er tussen uithalen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 jun 2007 10:55

Waarom niet? Bij Campa moet je dan gaan kloten met tussenringen, bij Shimano steek je 'm er zo achter. 8 euro of 40 euro dat vind ik nogal een verschil...

Plaats reactie