Welk verzet in de Alpen?
Jij hebt'm vaker gereden, wat is jouw PR en waar rijd je mee naar boven?
Wij rijden met een groep. Afspraak is altijd dat we boven wachten en dan weer doorgaan. Rijden niet voor de tijd maar voor de sfeer en de gezelligheid. Heb zelf meestal 39x25 opstaan en als het echt moeilijk is gooi ik af en toe even de tripple er op!
Wie het laatst lacht is traag van begrip.......
< ik heb geantwoord in het Dolomieten topic, zie aldaar
>
-
kilometervreter
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Het heeft geen zin om een cadans van 90 proberen vol te houden bergop. Bergop kun je beter zo rond de 60 rijden dat is voor een gewone sterveling (en de meeste getrainde profs overigens ook) het best vol te houden. A la Armstrong omhoog kost inderdaad minder kracht maar veel meer energie. Een hoog beentempo bergop is wel nuttig als je meerdere dagen achtereen de bergen in moet.
Als je bijvoorbeeld de marmotte wilt uitrijden en finishen voor het donker wordt dan is 39x27 of 34x25 dus klein genoeg. Je moet toch minimaal 10kmpu rijden. Bovendien zijn alpencols zelden meer dan 10 (die paar stukken steiler dan dat zul je gewoon even op je tanden moeten bijten). Als je 28x28 nodig hebt kun je beter gaan lopen.
Als je bijvoorbeeld de marmotte wilt uitrijden en finishen voor het donker wordt dan is 39x27 of 34x25 dus klein genoeg. Je moet toch minimaal 10kmpu rijden. Bovendien zijn alpencols zelden meer dan 10 (die paar stukken steiler dan dat zul je gewoon even op je tanden moeten bijten). Als je 28x28 nodig hebt kun je beter gaan lopen.
Quote: Origineel geplaatst door kilometervreter op 31 Mei 2007
Het heeft geen zin om een cadans van 90 proberen vol te houden bergop. Bergop kun je beter zo rond de 60 rijden dat is voor een gewone sterveling (en de meeste getrainde profs overigens ook) het best vol te houden.
Inderdaad. Hoe hoger het vermogen dat je levert, hoe hoger de optimale trapfrequentie. Als toerist met je tripletje met 100rpm een berg op pielen is onzin.
Het heeft geen zin om een cadans van 90 proberen vol te houden bergop. Bergop kun je beter zo rond de 60 rijden dat is voor een gewone sterveling (en de meeste getrainde profs overigens ook) het best vol te houden.
Inderdaad. Hoe hoger het vermogen dat je levert, hoe hoger de optimale trapfrequentie. Als toerist met je tripletje met 100rpm een berg op pielen is onzin.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
marijn1982
- Forum-lid
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 20 mei 2007 13:21
Als we het dan over vermogen hebben, is het dan t beste om tussen de 200 en de 250 te fietsen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Meer vermogen is altijd beter je moet het alleen wel kunnen volhouden. Het vermogen dat je in de Marmotte moet leveren is ook nog al gerelateerd aan je gewicht. Een Piepoli vliegt de bergen over als hij 300 Watt trapt, maar als iemand van 90 kg dat doet dan gaat het echt niet bijzonder snel.
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 31 Mei 2007
Quote: Origineel geplaatst door kilometervreter op 31 Mei 2007
Het heeft geen zin om een cadans van 90 proberen vol te houden bergop. Bergop kun je beter zo rond de 60 rijden dat is voor een gewone sterveling (en de meeste getrainde profs overigens ook) het best vol te houden.
Inderdaad. Hoe hoger het vermogen dat je levert, hoe hoger de optimale trapfrequentie. Als toerist met je tripletje met 100rpm een berg op pielen is onzin.
Nee, maar een zware toerist levert wel een groter vermogen dan een lichte. Een tandje lichter voor de zwaardere renners kan dus geen kwaad.
Quote: Origineel geplaatst door kilometervreter op 31 Mei 2007
Het heeft geen zin om een cadans van 90 proberen vol te houden bergop. Bergop kun je beter zo rond de 60 rijden dat is voor een gewone sterveling (en de meeste getrainde profs overigens ook) het best vol te houden.
Inderdaad. Hoe hoger het vermogen dat je levert, hoe hoger de optimale trapfrequentie. Als toerist met je tripletje met 100rpm een berg op pielen is onzin.
Nee, maar een zware toerist levert wel een groter vermogen dan een lichte. Een tandje lichter voor de zwaardere renners kan dus geen kwaad.
Ik zoek voor een shimano ultegra 9 speed de gemakkelijkste oplossing om een 27 te monteren... is dat een kwestie van een extra kransje kopen die je er zo achter zet? geheel nieuwe cassette? (die ik overigens nergens tot 27 gezien heb, volgens mij is 25 maximum...) De oplossing hoeft overigens niet ultegra kwaliteit te zijn ( als er een goedkope cassette is 9 sp met een 27 is ook prima)
Iemand suggesties?
Iemand suggesties?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Waarom niet? Bij Campa moet je dan gaan kloten met tussenringen, bij Shimano steek je 'm er zo achter. 8 euro of 40 euro dat vind ik nogal een verschil...
