Afstand zadel naar stuur
-
zapperdeflap
- Forum-lid
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 07 mar 2009 11:03
AM-F & Jaapieo en ik hebben het over 't zelfde
de spraak verwarring zit in de uitleg
Stuur------> ____
Vooras-----> =
renner-----> O
Amclassic-fan
Brengt binnenkort hopelijk de oplossing,
de spraak verwarring zit in de uitleg
Stuur------> ____
Vooras-----> =
renner-----> O
Amclassic-fan
Brengt binnenkort hopelijk de oplossing,
Grt. Zapp
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Meesterlijk topic dit....:p
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
jaapieo schreef: Dus volgens mij is er geen sprake van een Babylonische spraakverwarring![]()
volgens mij lees jij een ander topic dan ik ... ... zou veel van je reacties verklaren :p
straks ga je nog zeggen dat het aan mij ligt :rolleye:eelcoz schreef:Volgens mij heeft Perrush het er juist niet duidelijker op gemaakt
vergelijk je eigen uitspraak nu eens met de definitie van voor en achter van ZAPPerderflap :rolleye:eelcoz schreef:Als ik met de handen op m'n shifters rijdt, kan ik m'n voornaaf met moeite zien (heel klein streepje) achter m'n stuur (tussen het stuur en mezelf?), dus in mijn richting.
Plantagenet schreef:Meesterlijk topic dit....:p
heerlijk he
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je te dicht op je stuur zit dan kijk je over je stuur heen naar je as. De naaf zit dan VOOR het stuur. Opgelost.ZAPPerdeflap schreef:AM-F,
Leg het nog eens uit aub,
gooi ik de boel nou door de war, ik ga zelf twijfelen.
Als je te dicht op je stuur zit kijk je over je stuur heen naar je as (naaf achter het stuur) en anders om.
Als dit onzin is verwijder mijn post dan even en laat alleen het juiste staan svp,
bedankt,
Beide genoemde methoden zijn slechts indicaties en geen absolute meetmethodes. Het truukje met de naaf, wel of niet over of onder het stuur door zien, zegt wat over de bovenbuislengte en stuurgeometrie. Het zegt echter weinig of niets over de juiste zit. De juiste zit is trouwens niet een vast gegeven maar een persoonlijk iets.
Mensen met (lage)rugklachten zijn in de regel gebaat bij een wat langere zit en een iets hogere stuurpositie.
Mensen met (lage)rugklachten zijn in de regel gebaat bij een wat langere zit en een iets hogere stuurpositie.
Ok ik snap er ook helemaal niks meer van. Dus heb ik even een simplistische tekening gemaakt. De vraag is nu... Wat is juist? Nummer één of twee ?
#1 (voor)
[img=http://img64.imageshack.us/img64/6852/situation1.png]
of
#2 (achter)
[img=http://img843.imageshack.us/img843/7310/situation2.png]
#1 (voor)
[img=http://img64.imageshack.us/img64/6852/situation1.png]
of
#2 (achter)
[img=http://img843.imageshack.us/img843/7310/situation2.png]
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.
-
zapperdeflap
- Forum-lid
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 07 mar 2009 11:03
Leuk,
maar meer verwarrend voor de meeste, ook zo voor mij.
Maar anderzijds brengt het ook weer oplossingen.
Wat de één "VOOR" noemt is voor de ander "ACHTER"
Met mijn simpele gedachtegang beredeneer ik het van een zittende positie op het zadel.
Tek. 1 "VOOR" het stuur is dan Oké
Schiet me maar lek als het anders is,
dat houd dan in dat ik ook naar de FM moet.
maar meer verwarrend voor de meeste, ook zo voor mij.
Maar anderzijds brengt het ook weer oplossingen.
Wat de één "VOOR" noemt is voor de ander "ACHTER"
Met mijn simpele gedachtegang beredeneer ik het van een zittende positie op het zadel.
Tek. 1 "VOOR" het stuur is dan Oké
Schiet me maar lek als het anders is,
dat houd dan in dat ik ook naar de FM moet.
Grt. Zapp
Hulde voor Jules die met twee eenvoudige tekeningen een einde maakt aan de onduidelijke vraagstelling. Nu nog een antwoord van één van de kenners, Jaapieo of de AMClassic...
Ik ben benieuwd! Ik zit overigens als tekening 2. Ik zie dus ook de voornaaf net "voor" het stuur, met de handen op de remmen.
Ik ben benieuwd! Ik zit overigens als tekening 2. Ik zie dus ook de voornaaf net "voor" het stuur, met de handen op de remmen.
-
beammeup,scotty
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45
Wij hebben met onze club vorig jaar een lezing gehad over o.a. fietshouding door Edwin Achterberg (Sportmax en begeleider Skill-Shimano). Hij gaf ook nog een goede tip: zorg dat je armen t.o.v. je romp een hoek maken van 90 graden als je met licht gebogen armen op de remgrepen rijdt. Alleen dan maak je optimaal gebruik van het dempende en kracht-absorberende vermogen van je lichaam en voorkom je pijn of erger blessures aan je schouders, polsen etc. Als je stuur op de juiste hoogte (lees laagte) staat, zal dat overeenkomen met de stelregel dat je de voornaaf niet mag zien. Je kunt dit controleren in een winkelruit. Niet te lang kijken hè? 
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540
-
eelcoz
Ik zit ook als tekening 1, maar noemde dat 'achter', aangezien de voornaaf redenerend vanuit mijn eigen positie achter het stuur te zien is.
@Perrush: Mijn post was niet lullig bedoeld, maar tot jouw post dacht ik het te begrijpen en daarna niet meer, dus vandaar.
@Perrush: Mijn post was niet lullig bedoeld, maar tot jouw post dacht ik het te begrijpen en daarna niet meer, dus vandaar.
eelcoz schreef:@Perrush: Mijn post was niet lullig bedoeld,
heb ik ook nooit zo opgevat ...
ik merkte alleen die iedereen hier "voor" en "achter" verschillend interpreteerde ... ... ook nu nog
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
eelcoz
perrush schreef:
ik merkte alleen die iedereen hier "voor" en "achter" verschillend interpreteerde ... ... ook nu nog
Klopt, ik zie nu ook pas dat er voor beide interpretaties iets te zeggen valt. Daarom is het plaatje van Jules erg verhelderend.
