Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

cr1pro of soloist?

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 05 sep 2007 23:31

Even een vraag tussendoor : wat weegt een Cervelo soloist team frame? heb me helemaal suf gegoogled maar negens kom ik het gewicht tegen, ook niet op de site van Cervelo.
b.v. Thanks
ps word de frame met vork geleverd , zo nee welk komt in aanmerking.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 06 sep 2007 00:28

na 69 pagina,s op het cervelo draadje ben ik +/- 1450 gram tegen gekomen en voor de vork 490 gr

mikebiker
Forum-lid

mikebiker 06 sep 2007 00:57

mao schreef:Even een vraag tussendoor : wat weegt een Cervelo soloist team frame? heb me helemaal suf gegoogled maar negens kom ik het gewicht tegen, ook niet op de site van Cervelo.
b.v. Thanks
ps word de frame met vork geleverd , zo nee welk komt in aanmerking.

Frame wordt met vork geleverd
Groet,
Mike

sharkman
Forum-lid

sharkman 06 sep 2007 10:15

Een Cr1 behoort nog steeds bij de absolute top (of eigenlijk net iets eronder sinds de komst van de Addict en de Cervelo Sl lijn) in carbonland (zeker vergelijkbaar met een mix tussen R3 (is afgeleid van de CR1) en de Soloist carbon.
De alu wegframes (dus niet de triathlon fietsen) van Cervelo horen kwa rijeigenschappen, afwerking en gewicht tot de middenklasse in alu land en kunnen beter met een speedster worden vergeleken.
Dus appels met peren en het is maar wat je zoek.

En als het toch per sé een alu frame moet zijn. Kijk eens bij aanbod naar de Storck blauwe Scenario comp. Blaast (als het op stijfheid en techniek gaat) zowel de speedster als de Soloist op het gebied van stijfeid en kwaliteit zo weg.
Niet alles wat uit produktie is is slechter en dit is dus een voorbeeld van een superframe (eigenlijk een kopie van een Klein Quantum) dat nog steeds aan de top staat (voor wat zwaardere rijders) maar om marketingtechnische redenen helaas niet meer te verkopen is.

speric
Forum-lid HC

speric 06 sep 2007 12:02

Sharkman schreef:
De alu wegframes (dus niet de triathlon fietsen) van Cervelo horen kwa rijeigenschappen, afwerking en gewicht tot de middenklasse in alu land en kunnen beter met een speedster worden vergeleken.

En als het toch per sé een alu frame moet zijn. Kijk eens bij aanbod naar de Storck blauwe Scenario comp. Blaast (als het op stijfheid en techniek gaat) zowel de speedster als de Soloist op het gebied van stijfeid en kwaliteit zo weg.

Hoe kom je hier nou weer bij ? Heb je überhaupt wel eens een soloist van dichtbij gezien vraag ik mij af als ik dit lees..
Zeker als je stelt dat de alu triatlonframes zo anders zijn in afwerking en techniek..

sharkman
Forum-lid

sharkman 06 sep 2007 12:45

Ik heb inmiddels elk model (behalve Soloist SL) mogen afbouwen/berijden
En ja heb zelf een alu als modderfiets gehad(voordat ik voor titanium heb gekozen, was overigens wel een zwarte en niet de nieuwe kleur). Buizenkit is niet de meest hoogwaardige op de markt, gewicht niet super en de loop van het frame is redelijk maar gewoon niet geweldig.
Het is voor Cervelo een goede cashcow voor mensen die wel voor de looks gaan maar niet het geld over hebben voor de carbon variant.
Komt mijn een beetje voor alsof je alles wat cervelo maakt wilt verdedigen.
Eén van de redenen dat ik nooit voor één merk heb willen kiezen is dat er altijd betere en mindere produkten in het pakket van een leverancier zitten (geldt voor Cervelo, Scott en eigenlijk alle andere merken).
De triathlon frames kloppen qua geometrie en filosofie (verwerking en finish wijken inderdaad niet heel erg af) in mijn visie gewoon en hebben simpelweg weinig concurrente. Zaken die voor trathlonframes gelden gaan helaas niet op voor een allround wegfiets waar veel meer concurrentie is en een keuze is altijd op basis van het aanbod op de markt (beoordeling is altijd op basis van vergelijking)

Ding wat ik nog wel vergeten ben is dat garantie ook belangrijk is en dat ook dit deel mee moet wegen in de beslissing.

speric
Forum-lid HC

speric 06 sep 2007 13:00

Komt mijn een beetje voor alsof je alles wat cervelo maakt wilt verdedigen.

Dat is niet zo, maar jouw verhaalt klopt hier niet in. Om nog maar te zwijgen van je opbouw/ afbouw verhaal. Of het moet heel toevallig binnen de afgelopen 3 weken zijn.

Verder vind ik het een super merk ja. En cashcow, het is het iedentieke frame waarmee CSC mee reed en nog steeds mee rijdt. Dat jij niet voor 1 merkt kiest, is natuurlijk ook omdat je simpelweg niets te kiezen hebt. Dat bedoel ik niet lullig, maar je hebt geen winkel, geen zaak, geen niks.
Ik ben nu startende en dan moet je keuzes maken. Ik zou alles wel willen hebben liggen, maar dat kost zoveel dat is niet reeël. Daarbij kan ik niet alles weten en ken ik liever van een wat beperkte groep alles, dan van alles een beetje.
Ik doe mijn best en krijg leuke reacties terug en tevreden mensen, niet omdat ik denk alles beter te weten, maar omdat ik mensen serieus neem en naar ze luister en mijn best voor ze doe.
En dat is mijn insteek. Daarom hou ik van feiten en als die niet kloppen, dan trek ik aan de bel.

sharkman
Forum-lid

sharkman 06 sep 2007 13:45

"Dat bedoel ik niet lullig, maar je hebt geen winkel, geen zaak, geen niks"

Vat ik ook niet persoonlijk op maar ben inmiddels meer dan 20 jaar bezig en heb in het verleden wel een aantal jaren (en ook nog officieel :-) ) een aantal topmerken vertegenwoordigd (en toen was de markt echt nog een stuk strakker georganisseerd waardoor de merken het veel makkelijker hadden).
Nu is de markt wat dat betreft veel opener geworden (zaken als Vos etc. waren 15 jaar geleden eigenlijk niet denkbaar).
Eigenlijk is het "helaas" (en dat bedoel in niet in positieve zin) zo dat door de huidige marktsituatie iedereen die dat wil elk gewenst merk in huis kan halen (zou niet weten welk merk/frame mede dankzij de EU/open grenzen niet binnen een beperkte tijd (en vaak nog sneller dan de importeur) naar Nederland kan worden gehaald.
Starten is nooit makkelijk en je filosofie is helder en positief (en je klanten zullen zeker tevreden zijn).
Eigenlijk was mijn enige punt dat als je als bouwer een vrije keuze hebt (en meerdere merken in handen krijgt) je keuze ook uitgebreider wordt en je ook beter kunt vergelijken wat er nou precies wordt geboden (gewicht, finish, afwerking, houdbaarheid en rijkwaliteiten beoordelen) zijn voor mij een hobby en ik probeer altijd objectief te blijven (alhoewel ik mezelf ook af en toe betrap op voorkeur voor design maar dat lijkt me logisch).

Overigens is het wel het indentieke frame waar CSC op reed maar de reden daarvan zou weleens kunnen zijn dat een alu frame met weinig meerkosten prima op maat te maken is (aluminium laat tegen lage meerkosten maatwerk toe zie in dit geval ook Tom Boonen) en maatvoering is voor profs vele malen belangrijker dan het materiaal waaruit het frame gemaakt is (waarbij we weer terugkomen op onze eerder discussie over maatvoering, waarbij we meteen weer on topic zijn :-) )

speric
Forum-lid HC

speric 06 sep 2007 15:33

Om op dat laatste even in te haken. Volgens Cervélo wordt er dus niks op maat gemaakt.
Waarheid ? Tot nu toe is er nog geen aangepast frame gevonden in ieder geval.

Je punt over hoe meer, hoe beter je vergelijk, dat ie helemaal waar. Maar dat moet je het ook echt gezien en gevoeld hebben natuurlijk. Als je dan de afwerking van een soloist alu middelmatig noemt, noem dan de middelmatigheden bij de naam. Qua afwerking vh frame is het namelijk top.

Dat een CR1 en soloist team wat uit elkaar liggen en toch wel wat andere fietsen zijn, dan moge duidelijk zijn.
Wat beter is, hangt voor een deel van je stijl af. En wat je verwacht van een fiets. En nu zijn we echt weer helemaal terug on-topic !

sharkman
Forum-lid

sharkman 06 sep 2007 16:27

Inderdaad

Maar,

"Volgens Cervélo wordt er dus niks op maat gemaakt"

Daar ben ik niet zo zeker van zijn Er circuleren wel degelijk custom Cervelo R3 frames frames voorzien van een langere achtervork (voor meer wielbasis). Heeft ooit een heel stuk in een Frans blad over gestaan met als vraag of klanten nou wel of niet hetzelfde reden als de profs (in 2004 bleek dat over het algemeen zwaar tegen te vallen).

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 06 sep 2007 16:36

Sharkman schreef:Inderdaad

Maar,

"Volgens Cervélo wordt er dus niks op maat gemaakt"

Daar ben ik niet zo zeker van zijn Er circuleren wel degelijk custom Cervelo R3 frames frames voorzien van een langere achtervork (voor meer wielbasis). Heeft ooit een heel stuk in een Frans blad over gestaan met als vraag of klanten nou wel of niet hetzelfde reden als de profs (in 2004 bleek dat over het algemeen zwaar tegen te vallen).

Ik kan me vergissen maar ik meen me te herinneren dat deze fietsen speciaal voor parijs-roubaix gemaakt zijn. de materialen en samenstelling is exact gelijk aan de 'gewone' cervelo''s alleen die achtervork is dan inderdaad langer. of deze frame's ook in productie zijn genomen betwijfel ik ten zeerste.

hier staat het stuk op weightweenies, overigens met de reactie van cervelo zelf, inderdaad een 10mm langere liggende achtervork, in die termen inderdaad custom. maar welke fabrikant gebruikt nu geen speciale frame's voor parijs roubaix.
http://weightweenies.starbike.com/phpBB ... s&start=15

speric
Forum-lid HC

speric 06 sep 2007 16:45

van de site :

By March 2006, Team CSC received the fruits of this project, the R3. By April, Fabian Cancellara had won Paris-Roubaix on it.

Dus in 2004 kunnen het prototypes zijn geweest, hoewel ik niet denk dat die zo maar circuleren.
Er is ook een cross variant gemaakt, eigenlijk 1-maalig, om de sterkte van het R3 frame te bewijzen. Staat overigens ook op de site.
Daar staat ook dat er vanaf 2004 veel gedacht en gewerkt is aan nieuwe modellen.
site :
The answer goes back to 2004, when we started the development of a cross version of the R2.5. Halfway through its development, we decided to change to the R3 platform.

Er staat overigens iets over een langere wiel basis, althans , : site "
The biggest difference is in the geometry of the front end (to accomodate the cross fork) and in the seatstays, which require pegs for the cantilever brakes. "
Maar dat is dus pas in 2006.
Daarvoor was er nog geen R3.

Maar goed, we zijn weer van het pad geraakt... ;)

Plaats reactie