Transeksueel in het peloton
Ze is fysiek gezien gewoon een vrouw. De voordelen die ze als man zou hebben, worden allemaal tenietgedaan door de zware hormoonkuren die ze ondergaat. Als ze nu alles op een hoop zou rijden, zou je er nog een discussie van kunnen maken. Maar ze rijdt in een relatief lage categorie waar ze dit jaar nog niet gewonnen heeft. Dus.
ponsteen schreef:Ze is fysiek gezien gewoon een vrouw. De voordelen die ze als man zou hebben, worden allemaal tenietgedaan door de zware hormoonkuren die ze ondergaat. Als ze nu alles op een hoop zou rijden, zou je er nog een discussie van kunnen maken. Maar ze rijdt in een relatief lage categorie waar ze dit jaar nog niet gewonnen heeft. Dus.
Haar cardiovasculair vermogen (nog steeds de belangrijkste factor van een wielrenner) is afgenomen door de hormoonkuur? Lijkt me niet.
waar hebben we het over ze heeft een licentie van de knwu, haar hobbie is wielrennen en moeten wij haar nu het plezier wat ze ongetwijfeld heeft in het wielrennen ontnemen door haar in te delen in de machowereld bij de mannen ? kom nou toch
lekker laten fietsen ,ik hoop dat ze sterk genoeg is om deze druk die er ontstaat omtrent haar persoon te dragen en lekker blijft fietsen
lekker laten fietsen ,ik hoop dat ze sterk genoeg is om deze druk die er ontstaat omtrent haar persoon te dragen en lekker blijft fietsen
BigM schreef:moeten wij haar nu het plezier wat ze ongetwijfeld heeft in het wielrennen ontnemen door haar in te delen in de machowereld bij de mannen ? kom nou toch
Dat zou idd ook niet eerlijk zijn omdat ze momenteel geen mannelijke hormoonhuishouding zal hebben, vermoed ik. En dus is ze benadeeld tov mannen.
Maar wat VO2, hemoglobine, hartgrootte betreft heeft ze een voordeel tov vrouwen. En dat lijkt me ook niet eerlijk, in welke categorie ze ook koerst, ze zal altijd iemand achter haar laten (ook al wint ze niet) en voor die vrouwen die achter haar eindigen is het mss niet echt eerlijk.
Vrouwen hebben ook nog eens rekening te houden met menstruatie (bloedverlies, ijzerverlies).
Ik kan begrijpen dat het niet makkelijk is voor de transsexueel, maar het lijkt me ook niet fijn voor de vrouwen die achter haar eindigen.
Idd, en er zijn toch zat andere manieren waarop ze wel kan fietsen? Recreatief, cyclo's etc.... Waarschijnlijk zou zelfs niemand er problemen mee hebben als ze bij wedstrijden in de middenmoot meereed, maar als ze wint is dat toch 'verdacht'.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Menstruatie is niet per definitie een nadeel; sterker nog Leontien v. Moorsel reed haar werelduurrecord bewust tijdens menstruatie omdat zij dan juist sterker was (vandaar dat het even duurde eer ze in Mexico haar poging ondernam)
havana schreef:Menstruatie is niet per definitie een nadeel; sterker nog Leontien v. Moorsel reed haar werelduurrecord bewust tijdens menstruatie omdat zij dan juist sterker was (vandaar dat het even duurde eer ze in Mexico haar poging ondernam)
Dan moet ik mijn mening nuanceren :p.
Ik vond deze tekst:
Bij intensief sporten komen relatief vaak cyclusstoornissen voor. Door het sporten vinden er een groot aantal hormonale processen plaats, waarvan het verloop en de functie nog niet exact bekend zijn. Zo stijgen tijdens de training de spiegels van melatonine, prolactine, de oestrogenen en de gestagenen, mogelijk door een
verminderde opruiming via de lever. De mannelijke hormonen en de catecholaminen stijgen voornamelijk door een sterkere bijnier productie. Veel vrouwen bemerken een optimum in hun prestatie net na de menstruatie.
dat staat in deze pdf
- Ze is benadeeld tov mannen (ze heeft geen mannelijke hormoonhuishouding meer).
- Ze is bevoordeeld tov vrouwen (vergeet niet dat ze voor haar operatie wel een mannelijke hormoonhuishoudig had)
Wat menstruatie betreft, zoals uit bovenstaande geciteerde tekst blijkt, bekeek ik het te eenzijdig. Het heeft dus voor- en nadelen vermoed ik.
Ja het zal per persoon verschillen lijkt me.
- daniel1975
- Forum-lid HC
ponsteen schreef:Maar ze rijdt in een relatief lage categorie waar ze dit jaar nog niet gewonnen heeft.
Dus wel....

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Daniel1975 schreef:ponsteen schreef:Maar ze rijdt in een relatief lage categorie waar ze dit jaar nog niet gewonnen heeft.
Dus wel....
idd, volgens "de gelderlander 7-9-2007" :
Maar hoe dan ook, er bij wedstrijden dient men zich aan de regels van de KNWU te houden ,en als de KNWU het goedkeurt, dan is het slikken (en meefietsen) of stikken (en fiets je niet mee). Protest indienen is uiteraard een optie, maar dat is zo te lezen al vaker geprobeerd ....In Hapert reikte de 32-jarige Noord-Hollandse niet verder dan een dertiende plaats, desalniettemin stond ze dit seizoen al meerdere malen op het podium. Van Gogh won zelfs de regiowedstrijd De Weeren in Amsterdam.