Spinning
-
siemert1971
- Forum-lid
Hoi,
Heb tijdens een seminar van Frank Heldoorn (Triathlontopper) zijn mening gevraagd over spinning en vond het volledige afbraaktraining/lekentraining, en vooral als je vaker dan drie keer gaat spinnen....
MVG
Heb tijdens een seminar van Frank Heldoorn (Triathlontopper) zijn mening gevraagd over spinning en vond het volledige afbraaktraining/lekentraining, en vooral als je vaker dan drie keer gaat spinnen....
MVG
Een spintraining behoort intensief te zijn, zo wordt hij meestal ook gegeven. Voor mij in deze periode van het jaar niet ideaal, train juist nu op duur niet op intensiteit. Voor krachttraining zijn er veel betere methode dan spinning. Kortom misschien leuk als afwisseling, of om een regenbui te ontlopen, maar voor mij niet erg zinvol als training. (En wat betreft die regenbui, ben van die keren dat ik een spintraining heb gedaan natter geworden van het zweet dan normaal van een buitje regen)
Ooit actief als Ophetkantje
Ik heb ook wel de ervaring dat het verschil tussen de ene en de andere spinningles ontzettend groot is, zelfs binnen één sportschool, laat staan tussen verschillende. Dat is een voordeel aan de officiële RPM: dan weet je wat je krijgt. Maar dat is dan ook wel weer erg saai, wekenlang hetzelfde.
Ik heb zeker baat (gehad) bij spinning, o.a.: meer souplesse door de hoge trapfrequentie, makkelijker uit het zadel komen, beter 'in het rood' kunnen gaan (wat ik op de weg lastiger te trainen vind omdat je dan toch altijd nog moet sturen en op het verkeer moet letten enzo), en die extreme hitte/zweet was een goede training voor mijn Afrika-reis.
Ik spin in de winter 1 X per week, les van ong. 50 minuten, intensief. Dat staat op duur trainen in de winter niet in de weg. Nooit blessures van gehad (dit is 7e seizoen). Vind het ook erg leuk - al hangt dat wel van de muziek, instructie en de andere deelnemers af.
Louise
Ik heb zeker baat (gehad) bij spinning, o.a.: meer souplesse door de hoge trapfrequentie, makkelijker uit het zadel komen, beter 'in het rood' kunnen gaan (wat ik op de weg lastiger te trainen vind omdat je dan toch altijd nog moet sturen en op het verkeer moet letten enzo), en die extreme hitte/zweet was een goede training voor mijn Afrika-reis.
Ik spin in de winter 1 X per week, les van ong. 50 minuten, intensief. Dat staat op duur trainen in de winter niet in de weg. Nooit blessures van gehad (dit is 7e seizoen). Vind het ook erg leuk - al hangt dat wel van de muziek, instructie en de andere deelnemers af.
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
Natuurlijk valt niet iedere spinning-les met elkaar te vergelijken. Ik doe het wel in de winter. Spinning is behoorlijk intensief en is daarmee een goede krachttraing echter, blijf ik gewoon op de weg fietsen zodat ik niet mijn duurvermogen verlies. Vraag een goede trainer naar het nut van spinning en je krijgt verschillende meningen. Ik heb aan een ex-plof (Ad Wijnands) gevraagd of spinning goed is voor het fietsen, zei hij nee. Terwijl een sport begeleider van Rabobank ( Louis Delahaye ) zei weer dat spinning een goede krachttrainig is voor in de winter, natuurlijk in combinatie met extensive duurtraning natuurlijk.
-
deboefvanparma
- Forum-lid
Zaterdag en zondag zijn mijn vaste buitenfietsdagen, het hele jaar door. Half september begin ik met spinning op de fitnessclub. 2x per week resp. 1,5 en 2 uur samen met m'n vrouw. Velen van mijn fietsclub tref ik daar ook.
De polar CS, met dubbelzijdig plakband op het stuur vast gezet, heb ik 's middag geprogrammeerd met een training passend in het totale trainingsschema. De muziek en de oefeningen gebuik ik om de tijd door te komen. Soms lastig als de instructie 'herstellen' is en ik nog 3 min. in 4 moet akkeren. Je zweet idd als een otter van spinning.
De polar CS, met dubbelzijdig plakband op het stuur vast gezet, heb ik 's middag geprogrammeerd met een training passend in het totale trainingsschema. De muziek en de oefeningen gebuik ik om de tijd door te komen. Soms lastig als de instructie 'herstellen' is en ik nog 3 min. in 4 moet akkeren. Je zweet idd als een otter van spinning.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
-
21st-century
- Forum-lid
Ik wilde eigenlijk in november ook gaan beginnen met spinning maar na het lezen van dit topic lijkt het me toch verstandig om het maar niet te gaan doen. Intensiteit van de trainingen ligt toch vaak te hoog. Vorige winter veel extensief op de tacx getraind + krachttraining en voor mijn doen een goede eerste marmotte gereden. Wel ga ik november naar de sportschool voor wat specifieke krachttraining. Goed dat ik dit topic toevallig nog even tegenkwam.
http://the-21st-century.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wielrennen en spinning staat ook volledig los van elkaar , ik zit ook fitness (rompstabaliteit) en pak af en toe s'avonds een lesje spinning mee en doe dit alleen voor kracht en dat is ook het enige waar het goed voor is, dat spinning gelijk staat aan drie uur buitenfietsen is onzin.
Spinning of RPM is voor mij puur voor de fun, een uur is sneller voorbij dan een uur malen op de Tacx.
Ook voor het leggen van sociale contacten kun je beter op de sportschool zijn.
Ook voor het leggen van sociale contacten kun je beter op de sportschool zijn.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.
-
jeroentje85
- Forum-lid
Spinning is voor sommige van ons een noodzakelijk kwaad, zo ook voor mij..
Je moet wat als je een beetje aan de gang wil blijven in de winter zelfs voor veldrijden is het weer me soms te gek en dan is spinning een mooie en gezellige bezigheid..alleen er gaat niks boven het echte fietsen!!!!!!!!!!
Je moet wat als je een beetje aan de gang wil blijven in de winter zelfs voor veldrijden is het weer me soms te gek en dan is spinning een mooie en gezellige bezigheid..alleen er gaat niks boven het echte fietsen!!!!!!!!!!
Il ciclismo è la vera fede
Spin in de winter 1 keer week. Samen met 80km woon/werk verkeer per week en een veldtoertocht van 40..50km per week bevalt me dat prima. Een paar keer in de winter doe ik eens een rustige week (bv kerst periode) om wat te herstellen.
Kunst is wel bij spinnen om een beetje naar je eigen lichaam te luisteren en je niet vanaf de eerste minuut in het rood te laten sturen door een instructeur. Je zit per slot van rekening zelf achter knop.
Kunst is wel bij spinnen om een beetje naar je eigen lichaam te luisteren en je niet vanaf de eerste minuut in het rood te laten sturen door een instructeur. Je zit per slot van rekening zelf achter knop.
Ik ga deze week ook beginnen met spinning.
Om mijn conditie weer terug te krijgen, want ik heb vanaf oktober niet meer
gefietst (operatie). En ook om wat kg kwijt te raken.
De les duurt van 20:30 - 21:30
Maar wat is nu verstandig om te doen met eten?
Wat eet je bijvoorbeeld voordat je aan spinning begint?
En is het verstandig om ook daarna weer wat te eten?
Om mijn conditie weer terug te krijgen, want ik heb vanaf oktober niet meer
gefietst (operatie). En ook om wat kg kwijt te raken.
De les duurt van 20:30 - 21:30
Maar wat is nu verstandig om te doen met eten?
Wat eet je bijvoorbeeld voordat je aan spinning begint?
En is het verstandig om ook daarna weer wat te eten?
Ik eet een gewone warme avond maaltijd. Voor het spinnen nog wat drinken. Niets speciaals dus.
Afhankelijk van het inspanningsnivo eet ik na het spinnen nog wel eens een boterham. Wel goed bijdrinken na spinnen want je verliest nogal wat vocht.
Is niet gebaseerd op enig voedingsadvies, gewoon waar ik me prettig bij voel.
Afhankelijk van het inspanningsnivo eet ik na het spinnen nog wel eens een boterham. Wel goed bijdrinken na spinnen want je verliest nogal wat vocht.
Is niet gebaseerd op enig voedingsadvies, gewoon waar ik me prettig bij voel.