Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

kcnc remmen

rank
Forum-lid

rank 22 nov 2008 09:16

jsparie schreef:In combinatie met mijn aluminium velg remmen ze in ieder geval nog altijd vele malen beter dan een dura ace rem in combinatie met full carbon velgen.
Ik heb Dura Ace remmen op carbonvelgen, en dat remt eigenlijk gewoon prima met (gele) Swissstop blokken, ook in de heuvels geen probleem. Met de KCNC's was het een stuk minder. Zelfde velgen, zelfde remblokken (waren dus al ingeremd op die velgen). De KCNC's zullen best genoeg remkracht bieden als je ze flink aantrekt, maar ze vervormen dan wel behoorlijk. Het voelt dan net alsof er een 'veertje' tussenzit, wat er tegelijkertijd voor zorgt dat ze wel fijner doseren/moduleren, ze blokkeren dus ook minder snel. Maar zelf heb ik liever een meer 'direct' aanvoelende rem, zeker omdat ik geregeld in de heuvels rijd. Je kunt er gewoon niet omheen dat een Dura Ace rem voorlopig al die lichtgewicht remmetjes verslaat als het om absolute remkracht gaat, maar daar zijn ze ook op fairwheelbikes heel eerlijk in (die review is ook gewoon prima).
Amclassic-fan schreef:Als iemand nog van een setje zwarte KCNC's af wil houd ik me aanbevolen ;)
Nou dan had ik je bijna blij kunnen maken. Ware het niet dat 1 van de remhouders 'verpest' heb. Ik wilde namelijk de remblokhoudertjes demonteren, maar toen bleek dat het boutje compleet vastgevreten was. Ik moest dus het houdertje met de hand tegenhouden, maar toen ik het boutje wilde losdraaien begon het houdertje te buigen. Bij terugbuigen brak hij doormidden. En niks te vast gedraaid, maar zelfs met minder moment dan wat er aanbevolen wordt. De set heb ik dus nog wel, maar met 1 houdertje minder. Kan eventueel wel voor een leuke prijs weg, misschien ook iets voor reserve onderdelen voor een ander. Sorry voor de spam. ;)

Verder heb ik overigens helemaal niks tegen lichtgewicht materiaal, integendeel. Het is een prima ontwikkeling (anders reden we allemaal nog rond op racefietsen van 15kg), en ooit zal er een rem verschijnen die bij een zeer laag gewicht ook nog zeer strak kan remmen. Ik maak voor mezelf even de keuze wat betreft gewicht/functionaliteit, en wacht nog even af...

*edit*
Remmen zijn al verkocht, dus binnenkort misschien weer een gebruikerservaring uit de praktijk in het topic. ;)

davidtwc
Forum-lid

davidtwc 02 jan 2009 20:02

Hoe zijn deze remmen ten opzichte van Tiagra. Had namelijk dit jaar Tiagra remmen en heb dus helemaal niks aan de vergelijking met Dura-Ace enzo.

jsparie
Forum-lid

jsparie 02 jan 2009 21:52

Dat is wel een heel andere categorie remmen. Alle superlichte remmen zoals KCNC, Zero Gravity, Ax lightness etc remmen vaak net wat minder krachtig dan "gewone" remmen. Dat kan ook niet anders als ze t.o.v. Tiagra bijvoorbeeld ongeveer de helft wegen. Zoals je op het fairwheelforum kunt lezen geven de KCNC's onder de lichtgewichten een acceptabele prijs/kwaliteit verhouding met een gewoon normale goed bruikbare remkracht.
Ga je voor absolute rempower dan kun je beter geen superlichtgewicht remmetjes kopen of wellicht de M5 die wel heel krachtig zijn, maar weer moeilijk te doseren.

Denk dat de remkracht van de KCNC een beetje vergelijkbaar is met die van de Tiagra's maar zeker niet beter. Wil je vooral harder kunnen remmen dan kun je beter de nieuwe Dura Ace kopen. Zoek je redelijk geprijsde lichgewicht dan zijn de KCNC's een goede optie.

zie Fairwheelforum
"Kcnc, for me a pretty clear winner. As I mentioned earlier this brake is not perfect, however it's balance of characteristics makes it's perhaps the most well rounded of all the brakes. Inexpensive, Light, and functional."

rufio
Forum-lid

Gebruikersavatar rufio 08 feb 2009 19:29

Iemand al ervaring met Bontrager Speed Limit remmen?

Op BikeRadar worden ze best goed beoordeeld, kosten maar 110 euro en wegen 270 gram.

jsparie
Forum-lid

jsparie 09 feb 2009 00:05

Geen ervaring, maar vraag we wel af wat het voordeel is. Ze zijn niet echt lichter, niet beter en niet goedkoper dan bijvoorbeeld ultegra remmen. Goed het is weer eens wat anders, dat wel. Weet het niet helemaal zeker, maar dat dat in de fiets een keer een artikeltje stond waar ze ook best aardig uitkwamen, maar echt bijzonder was het ook weer niet.

rufio
Forum-lid

Gebruikersavatar rufio 09 feb 2009 11:20

Ze zijn 60 gram lichter dan Ultegra remmen...

leon1
Forum-lid

leon1 11 feb 2009 10:25

Ik heb laatste een eerste rit gemaakt met KCNC remmen en ze werken prima! Tuurlijk kun je ze niet vergelijken met DA, dat is duidelijk..... 1 DA rem weegt ook bijna net zoveel als de complete set KCNC.

P.s. ik reed voorheen met Tiagra-niveau remmen!
Ride bikes, not tanks!

rico8
Forum-lid

Gebruikersavatar rico8 21 sep 2009 17:41

Remmen die niet remmen zijn geen remmen.
Liever met een paar gram meer de bocht net halen, dan vederlicht het ravijn in/tegen de stoeprand/het bos in/je collega over de rand drukken/ een auto terugkoppen etc.etc.
De voldoening duurt langer dan de pijn...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 sep 2009 18:55

Misschien is dat zo als je 90 kg weegt (en niet kunt remmen), maar ik heb er 't hele jaar al mee gereden en nooit een probleem gehad om op tijd stil te staan. Het enige wat je direct moet doen is de KCNC remblokken eruit halen en vervangen voor fatsoenlijke blokken en dan remt 't gewoon.

Ik zou wel compressieloze kabels (bijv Goodridge of Aztec Powerlines) gebruiken. De remmen zijn niet stijf, als de kabel dan ook nog mee geeft wordt 't wel erg soppig. Houd je van stijve remmen dan moet je met een grote boog om de KCNC's (en ook bijv Zero Grabity's en AX lightness) heen lopen, dan kan je beter gewoon bij Campa, Shimano of Sram blijven. Of als dat nog niet genoeg is de remmen van M5.
Zelf vind ik de minder stijve remmen juist fijner, ik kan 't beter aanvoelen en dus harder remmen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

smithje
Forum-lid

smithje 18 okt 2009 15:24

Ik fiets nu een half jaar met KCNC, waar ik de voorbije 15 jaar altijd met de verschillende DA groepen heb gereden. Voor mij ging het bij het opbouwen van mijn nieuwe fiets om een combi van heel licht en functioneel. Tot op heden ben ik erg te spreken over deze remmen, die naar mijn mening niet eens zoveel minder zijn dan DA. Wat natuurlijk ook meespeelt is de combinatie remhendel/kabel/blok en remhoeven. Ik gebruik ze in combinatie met SRAM Red en Powercordz met DA cera-remblokjes.
Project: TCR 2009 > sub 5.5

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 18 okt 2009 19:25

Ik rijd met KCNC remmen in combinatie met Nokon kabels en gele Swiss stop remblokken, moet zeggen dat ze prima bevallen.

daftreks
Forum-lid

daftreks 18 okt 2009 23:21

Smithje schreef: cera-remblokjes

:D
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

Plaats reactie