fdegrove schreef:Hoi,
@Jeanke:
Als snelspanners gebruik ik de oude M2Racer Ti, die wegen 38g.
Wat er het dichtst bijkomt zijn de Token en Enigmas die iets zwaarder zijn door de bijgeleverde veertjes maar overings kopieen van M2Racer zijn.
Wat de body betreft, het enige wat van Ti is gemaakt zijn de palletjes en als vervangstuk zijn ze wel een stuk goedkoper dan de oudere versie die naar mijn mening technisch beter is.
Het loont overigens om ook in de body de lagers door hybride lagers te vervangen van goede kwaliteit, het maakt een hemelsbreed verschil op de achternaaf.
De rest van de body is trouwens Alu wat lichter is als Ti.
Je hebt trouwens 100% gelijk met de stelling dat de lagers verschillen.
Die van de Hyperons, HBY-023 zijn nu HBY-123 geworden en het verschil zit hem in de retainer die nu uit PEEK is gemaakt in plaats van phenol. Of ook de kogels verschillen weet ik niet. Campa laat uitschemeren van wel.
Ook de verzegeling is hier en daar achterwege gelaten wat in mijn ogen enkel een grammetje of drie spaart. Wrijving veroorzaakten ze toch al niet tenzij je de boel vol met vet stouwde.
Dat gezegd raad ik je toch aan om bij race gebruik je lagers om de ~700 km na te lopen en terug te olieen net als we destijds deden bij de stalen kogels van de Shamal en Boras die werden gesmeerd met olie ipv van Campa vet voor tijdrit events.
Je zal merken dat de ceramische lagers best luidruchtig zijn met olie smering.
In de winter of gedurende periodes van zware regenval gebruik ik trouwens Krytox vet wat een goed compromis is tussen olie en klassiek lithium vet, kwestie van de conusjes wat te sparen.
Tevens zal je ook merken dat ceramische lagers pas lopen als je een aangepaste smering gebruikt, het verschil is echt enorm groot.
Het probleem met dit soort wielen is dat je er zo wordt door verwend dat elk "minderwaardig" wiel opeens een ton lijkt te wegen. Caveat emptor...
Geniet,![]()
En toch is de body zelf ook Ti hoor

Wat de Lagers betreft heb je gelijk, de kogeltjes zouden bijna 100% perfect rond zijn en zouden van minstens even goede, al dan niet betere kwaliteit zijn als bv. ceramic speed. Wat verschillend is met de conussen is dat ze zo verschrikkellijk hard zijn dat ze niet zouden slijten en zelfs geen smering nodig hebben. Maar ik denk dat ze toch best met een 00-vet van de juiste kwaliteit wat gesmeerd worden.
En wat dat verwennen betreft kan ik alleen maar hopen dat dat meer dan waar is he.

Ha ja wat ik nog vergat te vermelden in vorige posts, ik had weldegelijk al ervaringen nagelezen hoor, maar wou er enkel nog wat meer ter bevestiging.:d