Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mijn nieuwe Boras

jeanke
Forum-lid

jeanke 14 jan 2009 21:00

fdegrove schreef:Hoi,

@Jeanke:

Als snelspanners gebruik ik de oude M2Racer Ti, die wegen 38g.
Wat er het dichtst bijkomt zijn de Token en Enigmas die iets zwaarder zijn door de bijgeleverde veertjes maar overings kopieen van M2Racer zijn.

Wat de body betreft, het enige wat van Ti is gemaakt zijn de palletjes en als vervangstuk zijn ze wel een stuk goedkoper dan de oudere versie die naar mijn mening technisch beter is.
Het loont overigens om ook in de body de lagers door hybride lagers te vervangen van goede kwaliteit, het maakt een hemelsbreed verschil op de achternaaf.
De rest van de body is trouwens Alu wat lichter is als Ti.

Je hebt trouwens 100% gelijk met de stelling dat de lagers verschillen.
Die van de Hyperons, HBY-023 zijn nu HBY-123 geworden en het verschil zit hem in de retainer die nu uit PEEK is gemaakt in plaats van phenol. Of ook de kogels verschillen weet ik niet. Campa laat uitschemeren van wel.

Ook de verzegeling is hier en daar achterwege gelaten wat in mijn ogen enkel een grammetje of drie spaart. Wrijving veroorzaakten ze toch al niet tenzij je de boel vol met vet stouwde.

Dat gezegd raad ik je toch aan om bij race gebruik je lagers om de ~700 km na te lopen en terug te olieen net als we destijds deden bij de stalen kogels van de Shamal en Boras die werden gesmeerd met olie ipv van Campa vet voor tijdrit events.

Je zal merken dat de ceramische lagers best luidruchtig zijn met olie smering.
In de winter of gedurende periodes van zware regenval gebruik ik trouwens Krytox vet wat een goed compromis is tussen olie en klassiek lithium vet, kwestie van de conusjes wat te sparen.
Tevens zal je ook merken dat ceramische lagers pas lopen als je een aangepaste smering gebruikt, het verschil is echt enorm groot.

Het probleem met dit soort wielen is dat je er zo wordt door verwend dat elk "minderwaardig" wiel opeens een ton lijkt te wegen. Caveat emptor...

Geniet, ;)

En toch is de body zelf ook Ti hoor ;)

Wat de Lagers betreft heb je gelijk, de kogeltjes zouden bijna 100% perfect rond zijn en zouden van minstens even goede, al dan niet betere kwaliteit zijn als bv. ceramic speed. Wat verschillend is met de conussen is dat ze zo verschrikkellijk hard zijn dat ze niet zouden slijten en zelfs geen smering nodig hebben. Maar ik denk dat ze toch best met een 00-vet van de juiste kwaliteit wat gesmeerd worden.

En wat dat verwennen betreft kan ik alleen maar hopen dat dat meer dan waar is he. :D

Ha ja wat ik nog vergat te vermelden in vorige posts, ik had weldegelijk al ervaringen nagelezen hoor, maar wou er enkel nog wat meer ter bevestiging.:d

simic
Forum-lid

simic 14 jan 2009 21:22

jeanke schreef: Ha ja wat ik nog vergat te vermelden in vorige posts, ik had weldegelijk al ervaringen nagelezen hoor, maar wou er enkel nog wat meer ter bevestiging.:d

Aha, ik dacht al waarom je nou ervaringen vraagt nadat je de wielen hebt gekocht. Maar gelukkig had je dat al gedaan voordat je de wielen hebt aangekocht.

morel
Forum-lid

morel 15 jan 2009 12:05

Sharkman 1 schreef:De "kogeltjes" van ceramic speed hebben een iets (lees veel) hogere kwaliteit als de versie die campa gebruikt (m.a.w. ze zijn ronder). de oude conussen zijn meer dan goed genoeg om met de juiste smering te werken.
Campa levert zeker goed materiaal maar reken voor campa onderdelen altijd minimaal het dubbel van de prijs die je "merkloos" voor hetzelfde betaald.

Hoi,

Hoe de nieuwe Ceramische CULT lagers zich gedragen ivm slijtage en levensduur weet nog niemand omdat dit nog maar net op de markt is.
Dus is het nu nog niet evident om al over de kwaliteit te oordelen alhoewel ik denk dat de ceramische lagers van Campy, icm de nieuwe Cronitect dragers best de concurerentie aan kunnen met andere merken hybride lagers.

@ Sharkman1,
De Ceramische lagerkransjes van Campy kosten overigens "maar" € 92.05 voor de 4 dus voor een set wielen en dat is niet het dubbele ! ;)

Grtz,
Johan

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 15 jan 2009 14:42

Hoi,

Da's dan wel twee maal zoveel als de Italiaanse prijslijst weergeeft:

4HB-HY123 > 92,05 euro (wellicht zonder BTW)

Het is wellicht toch interessant om de Cronitect conusjes aan te schaffen en met olie smering te rijden.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

morel
Forum-lid

morel 15 jan 2009 19:06

fdegrove schreef:Hoi,

Da's dan wel twee maal zoveel als de Italiaanse prijslijst weergeeft:

4HB-HY123 > 92,05 euro (wellicht zonder BTW)

Het is wellicht toch interessant om de Cronitect conusjes aan te schaffen en met olie smering te rijden.

Ciao, ;)

Oeps, even verkeert gekeken Frank heb het dus gecorrigeerd, dus de Campy lagers kosten niet het dubbele maar slechts de helft van de "super" kogeltjes van Sharkman1
En dat is de Italiaanse advies verkoopprijs incl. btw :D

Grtz,
Morello

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 15 jan 2009 19:44

Hoi,

Wat me trouwens ook is opgevallen is dat sinds 2009 de lagerhuizen van wielen zoals Hyperon en Bora (de andere naven heb ik nog niet bekeken) ook in de onderdelenlijsten zijn opgenomen daar waar het de vorige jaren niet het geval was.
Ook is de hele CULT kit voorzien van alle onderdelen die je oudere Bora en Bora Ultra op Bora Two niveau brengen.
Nochtans was het vroeger altijd zo dat de lagerhuizen (voor zover ik weet) enkel en alleen door de grote Campa importeurs (zoals ICC voor de Benelux) konden worden vervangen.
Als dat laatste nog steeds het geval is dan blijf je dus als particulier in de kou staan als je de CULT kit (HB-HY100) aanschaft want wie gaat die lagerhuizen voor je in- en uitpersen?
Tevens zouden ook de kogelringen (enkel de ring zelf dus) anders zijn, waar vroeger phenol werd gebruik zou dat op CULT level nu PEEK zijn geworden.
Maar kan je die wel bestellen?
Ik heb de referentie van het betreffende onderdeel in alle geval nog nergens gevonden.

Weet iemand hoe de vork aan de steel zit?

Ciao, ;)

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 15 jan 2009 22:36

92 Euro lijkt me onwaarschijnlijk goedkoop. Amerikaanse kennis heeft net een setje van 4 ringen besteld en moest 320 dollar afrekenen.
Vervelend blijft dat campa geen grade bij haar kogels vermeld (waar de meeste andere merken dat wel doen).
Heb nog even de prijslijsten nagekeken en als ik zie wat skf (wederom met vermelding van kwalteit) voor deze dure dingen vraagt zou ik echt willen weten wat campa nu echt levert (zeker gezien de prijs van de stalen campa kogelringen die niet bepaald goedkoop zijn).

En wat betreft die Retainers: die hebben werkelijk geen andere funtie dan de kogels op gelijke afstand te houden dus.....

Ik kan bij alu naven de conussen vervangen maar da's niet eenvoudig. Bij de carbon naven zijn ze ingelijmd met epoxy en da's nog iets moeilijker dus vervangen is geen optie.
Zet dus grote vragtekens bij het uitwisselen van enkel de conussen terwijl de lagerschalen (al dan niet ingelopen) gewoon blijven zitten.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 16 jan 2009 01:04

Sharkman 1 schreef: Ik pak meestal de beste verkrijgbare keramische kogels neem een oude kogelring, verwijder de stalen kogels en druk daar de keramische kogels in (ben je voor 2-3 Euro per kogeltje wel klaar)

WIl ik wel eens doen bij mijn Eurussen, ik heb nl nog kogelringenliggen. Waar krijg je zo'n kogeltjes?

Als ik trouwens de prijs van zo een set Campa keramische lagers zie (92.05 voor 2 wielen) dan schrik ik. Ik moest vorig jaar iets van 57 Euro voor alleen hat achterwiel betalen, heb ik dan Keramische gekocht? Zo ja, kan ik dat ergens aan zien?
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 16 jan 2009 01:15

Sharkman 1 schreef:92 Euro lijkt me onwaarschijnlijk goedkoop. Amerikaanse kennis heeft net een setje van 4 ringen besteld en moest 320 dollar afrekenen.
Vervelend blijft dat campa geen grade bij haar kogels vermeld (waar de meeste andere merken dat wel doen).
Heb nog even de prijslijsten nagekeken en als ik zie wat skf (wederom met vermelding van kwalteit) voor deze dure dingen vraagt zou ik echt willen weten wat campa nu echt levert (zeker gezien de prijs van de stalen campa kogelringen die niet bepaald goedkoop zijn).

En wat betreft die Retainers: die hebben werkelijk geen andere funtie dan de kogels op gelijke afstand te houden dus.....

Ik kan bij alu naven de conussen vervangen maar da's niet eenvoudig. Bij de carbon naven zijn ze ingelijmd met epoxy en da's nog iets moeilijker dus vervangen is geen optie.
Zet dus grote vragtekens bij het uitwisselen van enkel de conussen terwijl de lagerschalen (al dan niet ingelopen) gewoon blijven zitten.

Hoi,

Als we het over de oudere ceramische lagers hebben (HB-HY023) dan kan je die bij GS-Bike in Duitsland voor geen geld kopen:

http://www.gs-bike.com/shop/product_inf ... cts_id=268

(Mocht de sessie verlopen zijn kijk je onder de hoofding "Naben")

99 Euro voor de vier ringen.

De retainers en het materiaal waauit die zijn vervaardig zijn zeker niet onbelangrijk.
Ben daar tegen beter weten in ooit met Cees Beers over in de clinch gegaan, hij beweerde dat Teflon retainers best waren, ik hield staande dat PEEK je van het was.
Retainers hebben hoedanook hun invloed op frictie ook al houden ze enkel de kogeltjes onderling uit elkaar, de kogels draaien er wel delijk ook mee in rond, vandaar.
Ook in de industrie wordt hier aandacht aan besteed.

Ik had al een sterk vermoeden dat de lagerbehuizing was verlijmd en daar begin je dus beter niet aan, te delicaat.

Idealiter kan je dus wel de Cronitect conusjes gaan vervangen met als nadeel dat je er inderdaad een mooie som voor neertelt maar anderzijds is het ook wel zo dat ze in theorie veel minder snel gaan inlopen wat ook een positieve invloed heeft op de wrijving van je lager.
Eenmaal een groef gevormd heeft de kogel immers een groter contactoppervlak met de conus en dat betekent onherroepelijk meer wrijving.

Tegen beter weten in heb ik al enkele sets enkel van oliesmering voorzien en jawel, de conusjes lopen sneller in maar het loont, gevoelsmatig althans, wel degelijk.
De gekende klassieke conusjes zijn nu ook niet bepaald goedkoop en daarom alleen al lonen de Cronitect conusjes op termijn ook al zou je bv een lithium vet gebruiken ipv oliesmering wat me verstandiger lijkt om voortijdige slijtage van de lagerhuizen te vermijden.
Hoeveel dat nu wel boeit hebben we het raden naar.
Correcte afstelling wordt wel echt cruciaal, ik heb nog enkele Neutrons (tubeversie) die van stalen lagers zijn voorzien en naar schatting 50.000 km hebben gereden door weer en wind waarvan de conusjes en lagerhuizen er nog steeds als nagelnieuw uitzien....

De conusjes van de Boras met CS ceramische lagers zien er ingelopen uit (metaalkleurige ringetje ipv zwart) na 1.000 km en dat is ook te verwachten als je hardere kogels gebruikt.
Vermoedelijk heb ik de Boras ietsje te strak afgesteld maar ook dat is giswerk.

Alles bij mekaar genomen denk ik dat ik wel de conusjes van de achternaaf door de Cronitect versie ga vervangen, vooral de aandrijfkant krijgt het het hardst verduren.
Wat me echt blijft verbazen is dat men geen aandacht besteedt aan de lagers in de body die net zo goed meedraaien in het geheel.
Ik ga bij de volgende onderhoudsbeurt in alle geval de lagers door hybride versies vervangen, voor de kost hoef je het echt meer te laten.
Baat het niet dan schaadt het niet zeg maar...

Ciao, ;)

jeanke
Forum-lid

jeanke 16 jan 2009 11:25

Waar kan je die body lagertjes krijgen en tegen welke prijs?

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 16 jan 2009 12:04

Hoi,

Bij FairWheelBikes in the US kan je ze krijgen voor $24/stuk.

http://fairwheelbikes.com/hsc-ceramic-h ... -1044.html

Je hebt 2 stuks 6803 nodig per body.

Ciao, ;)

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 16 jan 2009 12:50

@ fdegrove:

het wordt tijd dat je een boek schrijft over wielen, lagers en tubes :)

Ciao,
;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie