Pagina 3 van 3
Geplaatst: 07 mar 2009 12:31
door hendrikjan
sheldon brown heeft over de remmen ook het een en ander gezegd..
http://www.sheldonbrown.com/brakturn.html
Hij geeft aan dat het ook lijkt alsof het land gebonden is aan welke kant de voor rem zit..
Geplaatst: 07 mar 2009 22:12
door jv27
Volgens mij is het vooral historisch zo gegroeid: ergens is ooit besloten om de ketting rechts te leggen en dat is de standaard geworden. Gewoon omdat het makkelijker is (uitwisselbaarheid onderdelen etc.) hier niet van af te wijken. En technisch lijkt me er geen duidelijke reden voor waarom rechts of links beter zou zijn.
Bij motoren is het denk ik om dezelfde reden zo dat de voorrem altijd rechts zit en de koppeling links. (Anders schrik je je inderdaad de ******* zoals rob74 al heeft gezegd

) Alhoewel ik me ergens wel meen te herinneren dat op sommige oude Engelse motoren dit omgekeerd was (Norton o.i.d.).
Geplaatst: 07 mar 2009 23:43
door pipootje
Ik ben zo blij
zo blij
dat mijn neus van voren zit
en niet opzij
en dan zullen we het maar niet over andere onderdelen hebben (ik bedoel de ketting)
Geplaatst: 08 mar 2009 23:28
door jv27
pipootje schreef:en dan zullen we het maar niet over andere onderdelen hebben (ik bedoel de ketting)
Ik mag toch hopen dat je het nu over je fiets hebt en niet nog steeds over je neus

Geplaatst: 09 mar 2009 23:47
door tati
GastheerG schreef:Templar schreef:maar een motor heeft de ketting weer links liggen.
Ik hoop dat iedereen ook gewoon zelf kan bedenken waarom dat is!
Waarom is dat dan?
Er zijn nl. ook type's die de ketting weer rechts hebben (kijk maar in de enduro wereld)
Geplaatst: 16 aug 2010 06:50
door stoli
dat met de positie van de rem; mijn voor rem zit links, omdat ik rechts ben en bij een noodstop/schrik reactie meer kracht heb in mijn achterrem, waardoor ik niet over de kop vlieg. zo dacht ik dat het altijd was

wellicht kan je dan minder hard remmen omdat je voor rem de meeste remkracht kan leveren, maar goed :s