Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Alles kan kapot... zo ook TA

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 21 mar 2011 22:39

Hoop wel dat je geen carbon frame hebt. ken bijna geen modern frame van duur plastic :-) dat daar tegen kan. Alu is wat anders maar ook daar is ca. 25 nm ruim voldoende, zeker bij bsa.

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 21 mar 2011 22:50

Sharkman 1 schreef:Hoop wel dat je geen carbon frame hebt. ken bijna geen modern frame van duur plastic :-) dat daar tegen kan. Alu is wat anders maar ook daar is ca. 25 nm ruim voldoende, zeker bij bsa.


Volgens de documentatie van Campagnolo moet de Record bracketcup met 80 NM
worden vastgezet. Zeg jij nu dat dit niet wenselijk is bij een carbon frame?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 mar 2011 22:52

Idd, in een carbon frame zit meestal een alu huls gelijmd waar je de bracketas in schroeft. Draai je te hard, dan gaat die huls los.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

em
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 21 mar 2011 22:55

Michiel1991 schreef:Zou campa hier dan niets aan kunnen doen aangezien er nog al veel problemen zijn??


Campa heeft er wellicht maling aan, maar wat mij betreft mogen er best minder kwetsbare bladboutjes komen voor Campa carbon crankstellen. Ze klemmen gewoon niet goed en zien er gehavend uit nadat je slechts één keertje een blad hebt verwisseld (de zwarte bladboutjes dan).

Laat maar komen die 3rd party titanium bladboutjes...

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 21 mar 2011 22:58

Phew, je zou je maar aan de voorschriften houden en zo je Colnago carbon van 4 mille vernaggelen...

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 22 mar 2011 00:04

Remmiedepemmie schreef:
Sharkman 1 schreef:Hoop wel dat je geen carbon frame hebt. ken bijna geen modern frame van duur plastic :-) dat daar tegen kan. Alu is wat anders maar ook daar is ca. 25 nm ruim voldoende, zeker bij bsa.


Volgens de documentatie van Campagnolo moet de Record bracketcup met 80 NM
worden vastgezet. Zeg jij nu dat dit niet wenselijk is bij een carbon frame?


Canyon adviseert voor Campagnolo onderdelen de volgende waarde:
Cups: 35nm
Bout crankstel: 42nm

Nemen ze wieliswaar over van Campagnolo maar zo me alsnog verbazen als je daarmee je plastic Canyon om zeep helpt.
Hoop het niet althans want ben van plan van het weekend crankstel te wisselen met bovenstaande waardes.

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 22 mar 2011 00:08

Tot 35-40 Nm voor de bracketcups bij een carbon frame kan zonder problemen hoor, maar het is niet altijd nodig. Soms volstaat minder al.

noah
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 05 mar 2010 21:40
Locatie: Parkstad Heerlerbaan

noah 22 mar 2011 00:18

Sharkman 1 schreef:Hoop wel dat je geen carbon frame hebt. ken bijna geen modern frame van duur plastic :-) dat daar tegen kan. Alu is wat anders maar ook daar is ca. 25 nm ruim voldoende, zeker bij bsa.



Heb een full carbon frame. Crank 7800-C Shimano DA demonteer ik periodiek om goed te kunnen reinigen en te kunnen controleren. De crank trek ik altijd aan met 45 NM die ook aangeraden wordt via de manuel van Dura Ace.

Maar jij hebt het uiteraard over de cups, die ik nog nooit vervangen heb. Deze staan vermeld met een aantrekkracht van 35 NM, maar de vermelde 25 NM moeten inderdaad ruim voldoende zijn. Of moet het bij een carbonframe nog lager zijn en eventueel loctite gebruiken ??




.

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 22 mar 2011 11:40

Gisteravond m'n crank geïnspecteerd: de crankarmen zijn inderdaad beschadigd. Aan de achterkant zitten scheurtjes zodat er ruwweg een laag van 1 mm carbon los komt. Einde verhaal vrees ik... of heeft een crank arm voldoende body om een laagje/stukje carbon te missen? (hoop vanavond ff tijd voor een fotootje te hebben)

Donderdag naar FM voor een oordeel.

Hoe verkloot je je fiets......
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 22 mar 2011 11:55

Hangt er echt vanaf hoe het er uit ziet. Carbon kan wel iets van krasjes en deukjes hebben als ze maar niet doorlopen en verder kunnen schuren. Uiteindelijk blijft wel dat beschadigd carbon meer risico mee brengt dan onbeschadigd omdat een goede oordeel lastig met het (ongetrainde) oog te maken is.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 22 mar 2011 12:05

De cranks kunnen wel wat hebben gewoon opnieuw schuren en blanke lak erop is meestal al voldoende.

Ken geen bsa systeem das met max. 30 nm (cassette systeem) of 25 (bb lagers) ooit nog los komt. En uit ervaring weet ik dat je een cervelo/Scott/Giant gewoon sloopt als je 40 nm op een trapas zet.
Bij oude stalen frames met Italiaanse draad was 60 nm aan te bevelen om de boel goed vast te zetten.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 22 mar 2011 12:18

Ik dacht dat alles om en nabij de trapas van staal (alu?) was?

Plaats reactie