Alles kan kapot... zo ook TA
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Hoop wel dat je geen carbon frame hebt. ken bijna geen modern frame van duur plastic
dat daar tegen kan. Alu is wat anders maar ook daar is ca. 25 nm ruim voldoende, zeker bij bsa.
-
remmiedepemmie
- Forum-lid
Sharkman 1 schreef:Hoop wel dat je geen carbon frame hebt. ken bijna geen modern frame van duur plasticdat daar tegen kan. Alu is wat anders maar ook daar is ca. 25 nm ruim voldoende, zeker bij bsa.
Volgens de documentatie van Campagnolo moet de Record bracketcup met 80 NM
worden vastgezet. Zeg jij nu dat dit niet wenselijk is bij een carbon frame?
Michiel1991 schreef:Zou campa hier dan niets aan kunnen doen aangezien er nog al veel problemen zijn??
Campa heeft er wellicht maling aan, maar wat mij betreft mogen er best minder kwetsbare bladboutjes komen voor Campa carbon crankstellen. Ze klemmen gewoon niet goed en zien er gehavend uit nadat je slechts één keertje een blad hebt verwisseld (de zwarte bladboutjes dan).
Laat maar komen die 3rd party titanium bladboutjes...
-
remmiedepemmie
- Forum-lid
Phew, je zou je maar aan de voorschriften houden en zo je Colnago carbon van 4 mille vernaggelen...
Remmiedepemmie schreef:Sharkman 1 schreef:Hoop wel dat je geen carbon frame hebt. ken bijna geen modern frame van duur plasticdat daar tegen kan. Alu is wat anders maar ook daar is ca. 25 nm ruim voldoende, zeker bij bsa.
Volgens de documentatie van Campagnolo moet de Record bracketcup met 80 NM
worden vastgezet. Zeg jij nu dat dit niet wenselijk is bij een carbon frame?
Canyon adviseert voor Campagnolo onderdelen de volgende waarde:
Cups: 35nm
Bout crankstel: 42nm
Nemen ze wieliswaar over van Campagnolo maar zo me alsnog verbazen als je daarmee je plastic Canyon om zeep helpt.
Hoop het niet althans want ben van plan van het weekend crankstel te wisselen met bovenstaande waardes.
Sharkman 1 schreef:Hoop wel dat je geen carbon frame hebt. ken bijna geen modern frame van duur plasticdat daar tegen kan. Alu is wat anders maar ook daar is ca. 25 nm ruim voldoende, zeker bij bsa.
Heb een full carbon frame. Crank 7800-C Shimano DA demonteer ik periodiek om goed te kunnen reinigen en te kunnen controleren. De crank trek ik altijd aan met 45 NM die ook aangeraden wordt via de manuel van Dura Ace.
Maar jij hebt het uiteraard over de cups, die ik nog nooit vervangen heb. Deze staan vermeld met een aantrekkracht van 35 NM, maar de vermelde 25 NM moeten inderdaad ruim voldoende zijn. Of moet het bij een carbonframe nog lager zijn en eventueel loctite gebruiken ??
.
- ridefreeordie
- Forum-lid
Gisteravond m'n crank geïnspecteerd: de crankarmen zijn inderdaad beschadigd. Aan de achterkant zitten scheurtjes zodat er ruwweg een laag van 1 mm carbon los komt. Einde verhaal vrees ik... of heeft een crank arm voldoende body om een laagje/stukje carbon te missen? (hoop vanavond ff tijd voor een fotootje te hebben)
Donderdag naar FM voor een oordeel.
Hoe verkloot je je fiets......
Donderdag naar FM voor een oordeel.
Hoe verkloot je je fiets......
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Hangt er echt vanaf hoe het er uit ziet. Carbon kan wel iets van krasjes en deukjes hebben als ze maar niet doorlopen en verder kunnen schuren. Uiteindelijk blijft wel dat beschadigd carbon meer risico mee brengt dan onbeschadigd omdat een goede oordeel lastig met het (ongetrainde) oog te maken is.
-
sharkman113
- Forum-lid HC
De cranks kunnen wel wat hebben gewoon opnieuw schuren en blanke lak erop is meestal al voldoende.
Ken geen bsa systeem das met max. 30 nm (cassette systeem) of 25 (bb lagers) ooit nog los komt. En uit ervaring weet ik dat je een cervelo/Scott/Giant gewoon sloopt als je 40 nm op een trapas zet.
Bij oude stalen frames met Italiaanse draad was 60 nm aan te bevelen om de boel goed vast te zetten.
Ken geen bsa systeem das met max. 30 nm (cassette systeem) of 25 (bb lagers) ooit nog los komt. En uit ervaring weet ik dat je een cervelo/Scott/Giant gewoon sloopt als je 40 nm op een trapas zet.
Bij oude stalen frames met Italiaanse draad was 60 nm aan te bevelen om de boel goed vast te zetten.