Veiligheid coureur telt niet
-
Deleted_User
- Forum-lid
Een 'peloton-vriendelijke' weginrichting heeft natuurlijk geen enkele prioriteit bij wegbeheerders. Dus voor het organiseren van een 'veilige' wielerwedstrijd moet je daar in de keuze van je parcours rekening mee houden (zoals rob74 al schreef). Dat betekent in veel gevallen dus dat je uit kleinere (dorps) kernen moet wegblijven.
De snelheid van renners speelt ook een rol, maar ik zou er niet voor willen pleiten om die te verlagen... wielrennen is nu eenmaal zo hard mogelijk fietsen.
Daarnaast speelt de dynamiek van het peloton een grote rol: 'iedereen' wil vooraan rijden. Maar ook daarop is weinig invloed op uit oefenen. Ik zie al een peloton fietsen volgens de volgende regels:
- zoveel mogelijk rechts rijden;
- alleen met z'n tweeën naast elkaar;
- alleen links inhalen;
- bij het van richting veranderen de hand uitsteken;
- bellen bij het inhalen;
- etc....
Daar zal geen enkele renner zich aan willen houden, dus het peloton gedraagt zich zoals de renners willen dat het zich gedraagt.
Daarnaast speelt het gedrag van alle omringende mensen een rol: toeschouwers, volgauto's, camera-motoren, fotografen aan de finish. Maar al die partijen spelen ook hun deel in de malle molen van het hedendaagse wielrennen. Iedereen wil die prachtige beelden op televisie, de mooie foto's in de krant, etc...
De grootte van het peloton beperken, beperkt automatisch de risico's van de dynamiek van het peloton, het aantal partijen rondom het peloton én vergroot de keuzes in geschikte, veilige parcoursen.
Maar het belangrijkste is denk ik, dat het veiligheidsprobleem niet groot genoeg is en dat alle andere (commerciële) belangen veel groter zijn... ook voor de ploegen en de renners.
Dus daarom hier en daar een strobaal, een man met vlag en de volgende keer de fotografen bij Gent-Wevelgem een 30 cm verder naar achteren...
De snelheid van renners speelt ook een rol, maar ik zou er niet voor willen pleiten om die te verlagen... wielrennen is nu eenmaal zo hard mogelijk fietsen.
Daarnaast speelt de dynamiek van het peloton een grote rol: 'iedereen' wil vooraan rijden. Maar ook daarop is weinig invloed op uit oefenen. Ik zie al een peloton fietsen volgens de volgende regels:
- zoveel mogelijk rechts rijden;
- alleen met z'n tweeën naast elkaar;
- alleen links inhalen;
- bij het van richting veranderen de hand uitsteken;
- bellen bij het inhalen;
- etc....
Daar zal geen enkele renner zich aan willen houden, dus het peloton gedraagt zich zoals de renners willen dat het zich gedraagt.
Daarnaast speelt het gedrag van alle omringende mensen een rol: toeschouwers, volgauto's, camera-motoren, fotografen aan de finish. Maar al die partijen spelen ook hun deel in de malle molen van het hedendaagse wielrennen. Iedereen wil die prachtige beelden op televisie, de mooie foto's in de krant, etc...
De grootte van het peloton beperken, beperkt automatisch de risico's van de dynamiek van het peloton, het aantal partijen rondom het peloton én vergroot de keuzes in geschikte, veilige parcoursen.
Maar het belangrijkste is denk ik, dat het veiligheidsprobleem niet groot genoeg is en dat alle andere (commerciële) belangen veel groter zijn... ook voor de ploegen en de renners.
Dus daarom hier en daar een strobaal, een man met vlag en de volgende keer de fotografen bij Gent-Wevelgem een 30 cm verder naar achteren...
ZorroI schreef:Vermeulen schreef:Ze zouden ook het minimumgewicht van de fietsen kunnen opvoeren naar 40 kilo, of drie wielen verplicht stellen, wordt het ook veiliger omdat de heren langzamer vooruit komen. Kijkt er dan nog iemand naar wielrennen? nee, want dan wordt het saai. Je hebt risico nodig om het spannend te houden, dat vindt je in bijna iedere populaire sport terug.
Waar ik overigens wel voor zou durven pleiten is meer bescherming dan alleen een helmpje op; dat zou dan wel verplicht moeten worden, want met meer bescherming ga je langzamer fietsen, dus zullen de renners er zelf niet voor kiezen.
Weet je we hoe warm het wordt in zo'n American Football/Icehocky outfit
Voor de rest vind ik je argumentatie nergens op slaan. Spannend is het toch wel. Daar heb je geen massale valpartijen voor nodig.
Wielrennen is spannender met valpartijen dan zonder; misschien niet voor iedereen, maar zeker voor een groot deel van de fans. Bij de samenvattingen op TV laten ze niet voor niets alle valpartijen zien.
Wielrennen is gewoon een soort gladiatorensport en dat weten die renners ook voordat ze er aan beginnen.
Vermeulen schreef:Wielrennen is spannender met valpartijen dan zonder; misschien niet voor iedereen, maar zeker voor een groot deel van de fans. Bij de samenvattingen op TV laten ze niet voor niets alle valpartijen zien.
Wielrennen is gewoon een soort gladiatorensport en dat weten die renners ook voordat ze er aan beginnen.
Maar een valpartij omdat een renner een bocht over de kasseien te snel neemt, vind ik anders dan een valpartij omdat er geen mannetje met een fluitje bij het paaltje in de weg staat.
In het eerste geval zou je kunnen zeggen dat 'het er bij hoort', simpelweg omdat ze de grens opzoeken van wat kan, en dan gaat het wel eens mis.
Als een renner dan een vies pak en een schram op loopt, dan kun je stellen dat het de koers toch kleur geeft. Maar als een renner een sleutelbeen breekt, dan moet ik zeggen dat ik daar geen lol aan beleef.
Totaal oneens met Vermeulen!!!
Dit slaat nergens op. Vallen gebeurt in koersen maar dat maakt het verre van spannender. Als je deze mening serieus zou doorzetten, dan moeten we een hindernissen parkoers gaan aaleggen. En degene die zonder kleerschueren en zonder gebroken botten de finish haalt, die wint. Wat een onzin zeg.
Een parkoers hoort veilig te zijn. Wielrennen is een snelheidsport. Vergelijk het aub eens met de autoracen. Die rijden ook niet over een circuit heen vol met drempels en rotondes.
Dit slaat nergens op. Vallen gebeurt in koersen maar dat maakt het verre van spannender. Als je deze mening serieus zou doorzetten, dan moeten we een hindernissen parkoers gaan aaleggen. En degene die zonder kleerschueren en zonder gebroken botten de finish haalt, die wint. Wat een onzin zeg.
Een parkoers hoort veilig te zijn. Wielrennen is een snelheidsport. Vergelijk het aub eens met de autoracen. Die rijden ook niet over een circuit heen vol met drempels en rotondes.
Live fast; die young. mijn blog
rob74 schreef:Totaal oneens met Vermeulen!!!
volledig mee eens, waar ben je mee bezig zeg als je al naar de koers kijkt om mensen te zien verongelukken! -10!!! voor vermeulen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

-
remmiedepemmie
- Forum-lid
Rob74, je moet niet vergeten dat het grote publiek graag Helden wil zien, en onder die heroïek hoort ook valpartijen. Om jouw vergelijking met de autosport door te zetten, vroeger deden de autocoureurs iets wat wij niet konden én durfden. Nu is het alleen maar wat wij niet kunnen, wat de magie van de coureurs vermindert.
Een Hinault die LBL wint in de sneeuw, van Est in de ravijn, Kuiper met een lekke band in PR, Cancellara die na veel pech toch de E3 prijs wint, Merckx die na een gigantisch offensief Ocana passeert, dat soort dingen willen de mensen zien.
Een kleinere groep mensen zien de schoonheid van taktiek, techniek en pure klasse.
Een Hinault die LBL wint in de sneeuw, van Est in de ravijn, Kuiper met een lekke band in PR, Cancellara die na veel pech toch de E3 prijs wint, Merckx die na een gigantisch offensief Ocana passeert, dat soort dingen willen de mensen zien.
Een kleinere groep mensen zien de schoonheid van taktiek, techniek en pure klasse.
rob74 schreef:Totaal oneens met Vermeulen!!!
Maar ik denk toch dat er een nuance ligt ergens.
Want Parijs-Roubaix vinden we toch echt heel mooi.
Maar veiliger zou het zijn als ze alleen over nieuw asfalt rijden. Ik denk niet dat je kunt stellen dat de kasseien veilig zijn... Dat is, het is alleen veilig als je als coureur weet waar de grenzen liggen. En ik denk dat dat wel degelijk charme geeft aan het wielrennen.
Ik ben het er ook mee oneens, als Vermeulen bedoelt dat hij graag renners tegen paaltjes ziet botsen.
Maar de gevolgen (breuken
) van een val kunnen een koers wel degelijk aantrekkelijk maken, met MSR als jongste voorbeeld. Een parcours moet uiteraard zo veilig mogelijk zijn, maar ik denk dat er veel kijkers zullen afhaken wanneer wedstrijden op vierbaanswegen of autocircuits verreden worden. Ik vind een bochtige finale over smalle wegen prachtig om te zien.
Ik zat ook met samengeknepen billen te kijken hoe die ploegwagen Cancellara inhaalde, en zag het nut er ook niet van.
Voor fotografen, officials, VIP's die een stapje te ver naar voren staan heb ik geen goed woord over, dat gebeurt veel te vaak.
Maar de gevolgen (breuken
Ik zat ook met samengeknepen billen te kijken hoe die ploegwagen Cancellara inhaalde, en zag het nut er ook niet van.
Voor fotografen, officials, VIP's die een stapje te ver naar voren staan heb ik geen goed woord over, dat gebeurt veel te vaak.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
kaj1500 schreef: Ik zat ook met samengeknepen billen te kijken hoe die ploegwagen Cancellara inhaalde, en zag het nut er ook niet van.
Als er geen oortjes meer zijn maar wel behoefte blijft aan communicatie als ook voor een smalle passages willen de ploegleiders graag vooraan zitten om hun renners bij evt. lekke banden snel te kunnen helpen dan zullen we dit soort gevaarlijke acties wel meer gaan zien. Quickstep beheerst deze tactiek al weer als vanouds!
No pain no gain, no guts no glory!
-
eelcoz
dieseltje schreef:kaj1500 schreef: Ik zat ook met samengeknepen billen te kijken hoe die ploegwagen Cancellara inhaalde, en zag het nut er ook niet van.
Als er geen oortjes meer zijn maar wel behoefte blijft aan communicatie als ook voor een smalle passages willen de ploegleiders graag vooraan zitten om hun renners bij evt. lekke banden snel te kunnen helpen dan zullen we dit soort gevaarlijke acties wel meer gaan zien. Quickstep beheerst deze tactiek al weer als vanouds!
En daar gaat het dus om: Oortjes verbieden EN ploegleiders verbieden dit soort kamikazeacties uit te halen. Ploegleidersauto's zijn er voor materiaalpech, bidons etc., niet om de koers te regisseren.
kaj1500 schreef:Ik ben het er ook mee oneens, als Vermeulen bedoelt dat hij graag renners tegen paaltjes ziet botsen.
Maar de gevolgen (breuken) van een val kunnen een koers wel degelijk aantrekkelijk maken, met MSR als jongste voorbeeld. Een parcours moet uiteraard zo veilig mogelijk zijn, maar ik denk dat er veel kijkers zullen afhaken wanneer wedstrijden op vierbaanswegen of autocircuits verreden worden. Ik vind een bochtige finale over smalle wegen prachtig om te zien.
Ik geloof niet dat ik heb gezegd dat ik graag renners tegen paaltjes zie botsen, sterker nog, ik heb helemaal niets gezegd over wat ik zelf wil zien in een koers en daar gaat het ook niet om.
Noch heb ik gezegd dat ik vind dat een wedstrijdleiding een hindernisbaan moet aanleggen. Er zijn idd twee soorten valpartijen, tegen paaltjes rijden en onderuitgeschoffeld worden door een fotograaf is iets anders als alla andy schleck onderuit gaan op kasseien door een stuurfout. Dat eerste moet voorkomen worden, maar het laatste is gewoon "part of the game".
Zoals al eerder werd gezegd, Parijs-Roubaix is een van de best bekeken koersen, en dat komt niet omdat het landschap daar zo mooi is, mensen willen gewoon actie zien, en een peloton wat rechtdoor over een asfaltweg fietst voldoet daar niet echt aan.
-
henkvdweerdt
- Forum-lid
De koers wordt gemaakt door de renners. Dus als 150 man het Bos van Wallers ingaat tegelijkertijd is het maar hopen dat er een aantal renners sterker is om zo het geheel op een lint te trekken. Moeten er wel een paar af uiteraard, maar dat zouden ze anders toch wel moeten verderop in de koers.
De situatie na Gent-Wevelgem is dubieus. De fotograaf staat officieel achter de witte lijn, maar mogelijk dat deze lijn wel behoorlijk dicht op de finish staat. Na een sprint op volle snelheid kan het dan lastig zijn om iemand niet te raken.
De situatie na Gent-Wevelgem is dubieus. De fotograaf staat officieel achter de witte lijn, maar mogelijk dat deze lijn wel behoorlijk dicht op de finish staat. Na een sprint op volle snelheid kan het dan lastig zijn om iemand niet te raken.