Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Weer een aanschaf vraag...

justeltjo
Forum-lid

justeltjo 30 sep 2009 14:02

@ Bakboord1, heel mooi gesproken :)

Maar waar het nu straks op neer gaat komen is dat de keuze beperkt gaat worden tussen waarschijnlijk de Bulls Harrier (eventueel +versie) of Raleigh Proline, beide dan 105.

Waar doe ik beter aan?

Ow, en excuus voor het vele vragen, maar het is een hoop geld en wil toch een juiste beslissing kunnen nemen.

IBAN
Forum-lid

Gebruikersavatar IBAN 30 sep 2009 14:16

ik zou kiezen voor de Bulls! Maar wel z.s.m. upgraden met Carbon vork. Zo,n Alu vork rijdt niet bepaald comfortabel en voor 125 euro heb je tegenwoordig wel een leuke Carbon vork, van PRO of zo.
KTM Revelator Alto Exonic
KTM Scarp Master

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 30 sep 2009 14:47

Bakboord1 schreef:Misschien een vreemde vraag maar waarom zou je juist nu een fiets kopen terwijl de blaadjes aan de bomen gaan vallen? (en menig racefiets wordt ingeruild voor de mountainbike)

Dat de NS er last van heeft/krijgt wil natuurlijk niet zeggen dat je als fietser je fiets nu al aan de wilgen hangt... Volgens mij kun je met de juiste middelen nog
maanden fietsplezier hebben.

@Just Eltjo; je "beperkte keuze" wordt die bepaald door het het summiere aanbod fm's in de omgeving? Ik zou het inderdaad wel verstandig vinden om je eerste fiets bij een fm te halen mbt tot vragen/service. Mits de desbetreffende fm je een goed gevoel geeft.
Succes met je keuze en nog veel fietsplezier.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

justeltjo
Forum-lid

justeltjo 01 okt 2009 12:15

Nou de kogel is door de spreekwoordelijke kerk!

Ik ben bij FM2 geweest, hij had geen Bulls 2009 meer en kon er ook niet meer aan komen. Blijkt dat Bulls bijna geen overjarige fietsen heeft omdat de oplage redelijk klein is.

Hij had wel de Harrier 1, 2010 versie staan. En deze is het nu geworden, gelijk met pedalen en schoenen.

Dus bedankt voor jullie reacties en nu maar hopen op lang goed weer!

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 01 okt 2009 12:19

Super. Was toevallig net voor je aan zoeken naar fm's bij jouw in de omgeving (te laat).
Dekobike in Zuidland is er bv een. Veel fietsplezier!
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

justeltjo
Forum-lid

justeltjo 01 okt 2009 12:27

Nou igg bedankt voor je zoekactie, maar ben ook nog bij een andere in Rozenburg geweest en blijkt dat het toch echt zoeken zou worden om een 58cm fiets te krijgen met een 105 groep voor weinig.

Bulls is trouwens wel zonder carbon voorvork, volgens de FM komt er geen harrier met carbon voorvork, maar komen er 3 modellen desert falcon waarvan de goedkoopste 1000 euro zou zijn.

Ik ben nu voor 820 euro, incl pedalen en schoenen klaar.

frankslack
Forum-lid

frankslack 01 okt 2009 15:04

Gefeliciteerd :) Ik kan uit ervaring zeggen dat het een zeer prettige fiets is, en van het feit dat er geen carbon voorvork op zit heb ik nog geen moment last gehad. Ik ben zeer benieuwd hoe hij eruit ziet trouwens, hoe is de kleurstelling?

justeltjo
Forum-lid

justeltjo 02 okt 2009 09:43

Dank! Kleur is zwart, dus eigenlijk gewoon een hele basic kleur. Haha, hoeft voor mij ook niet zo'n hippe kleur te hebben daar ik gewoon een beginner ben!

Maar dan nog een andere vraag.... wat zijn de concrete verschillen tijdens het fietsen tussen schoenen met gladde zolen en zolen met profiel (allebei uiteraard met plaatjes)

De FM raadt dus de mountainbike schoenen aan omdat je daar makkelijker mee kan lopen, maar wat zijn tijdens het fietsen de verschillen?

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 02 okt 2009 12:40

Vaak zijn mountainbikeschoenen wat soepeler en zit het plaatje in de zool verzonken. Tijdens het lopen voel je het plaatje dus niet of bijna niet. (SPD)
Raceschoenen hebben een knobbel onder de schoen die uitsteekt, de zool is ook harder dus loopt veel minder fijn. Maar door de harde zool is de krachtoverdracht beter. (bijv. look)

Nog gefeliciteerd met je aankoop trouwens en veel fietsplezier.

justeltjo
Forum-lid

justeltjo 02 okt 2009 12:44

Ja, het uiterlijk van beide schoenen was me wel duidelijk. Maar wat raden jullie aan, zal ik echt een verschil merken tussen beide type schoen?

danny1407
Forum-lid

danny1407 02 okt 2009 12:53

Het verschil zal je wel merken, maar dan uiteraard alleen als je ze allebei kan vergelijken.
Dat betekend dus allebei kopen!?

Ik vind het persoonlijk een beetje een kaasverhaal.
"Koop schoenen die lekker lopen."
Je wilt fietsen en dan is het toch fietsen dat voorop moet staan?

Heeft die fm je ook verteld een stadfiets te kopen omdat dat een comfortabele houding geeft?
FacebookS3RSSite

foosho
Forum-lid

foosho 02 okt 2009 13:04

Bakboord1 schreef:Vaak zijn mountainbikeschoenen wat soepeler
Nou, dat dacht ik dus ook altijd, maar onder mijn Specialized mountainbike schoenen zit toch echt een snoeiharde carbonzool.. (en daaroverheen plastic en vervolgens loop profiel)

Afgezien dat je met MTB schoenen lekker kunt lopen en met raceschoenen niet is volgens mij het grote verschil vooral de grootte van de plaatjes, racefietsplaatjes hebben veeeel meer contactoppervlakte. Een ander verschil is het gewicht, dat scheelt best behoorlijk en zo aan je voeten 'trage massa'. Naar mijn mening kun je de plaatjes het best gebruiken waar ze voor bedoeld zijn, dus SPD voor MTB en SPD-SL en consorten (Look Keo, Time, Speedplay,..) voor de racefiets.

Plaats reactie