Zin en onzin van geintegreerde zadelpennen
Sommige mensen vinden iets mooi of nodig omdat het altijd al zo was.
Anderen vinden iets mooi of nodig omdat het anders is.
Eerst moeten we ons de vraag stellen waarom een fiets oorspronkelijk werd uitgerust met een verstelbare zadelpen.
Makkelijk te verstellen voor diverse berijders waarschijnlijk.
Een oude stuurpen constructie, en ook de ahead, is dan weer niet verstelbaar in de lengte,die moet je uitwisselen.
Niet echt logisch zou je dus denken.
Het is zo gemaakt met de technische mogelijkheden van dat moment of misschien wel omdat het zo de gewoonte was.
Persoonlijk vind ik die schoorsteen wel een vooruitgang omdat het verbindingspunt minder zwaar belast wordt.(arm x kracht) .
En eenmaal goed afgesteld verzet ik mijn zadel toch niet meer.
Eventueel is dat met een korter of langer verbindingsstuk wel op te lossen zoals we dat van stuurpennen al gewoon zijn.
Verder weegt het samenstel van de onderdelen denk ik minder.
Echter de verdeling is anders, het frame wordt zwaarder ,de pen lichter,want korter,en de zadelklem vervalt.
Die zit verwerkt in de zadelpen.
Die gewichtsverdeling is de moelijkheid om als trend door te zetten.
Iedere gram is belangrijk om een licht frame te bouwen.
En waarom zou je dat noodzakelijke gewicht niet doorschuiven naar de onderdeelleverancier .
Dan ben je weer bij die andere gewoonte( of rariteit) uit de fietsenwereld.
Ze bouwen bijna allemaal hun eigen frame en kleden het aan met onderdelen uit de gemeenschappelijke mecanodoos.
Dat maakt innovatie van het geheel (de complete fiets)een extra lastig en langdurig proces.
Anderen vinden iets mooi of nodig omdat het anders is.
Eerst moeten we ons de vraag stellen waarom een fiets oorspronkelijk werd uitgerust met een verstelbare zadelpen.
Makkelijk te verstellen voor diverse berijders waarschijnlijk.
Een oude stuurpen constructie, en ook de ahead, is dan weer niet verstelbaar in de lengte,die moet je uitwisselen.
Niet echt logisch zou je dus denken.
Het is zo gemaakt met de technische mogelijkheden van dat moment of misschien wel omdat het zo de gewoonte was.
Persoonlijk vind ik die schoorsteen wel een vooruitgang omdat het verbindingspunt minder zwaar belast wordt.(arm x kracht) .
En eenmaal goed afgesteld verzet ik mijn zadel toch niet meer.
Eventueel is dat met een korter of langer verbindingsstuk wel op te lossen zoals we dat van stuurpennen al gewoon zijn.
Verder weegt het samenstel van de onderdelen denk ik minder.
Echter de verdeling is anders, het frame wordt zwaarder ,de pen lichter,want korter,en de zadelklem vervalt.
Die zit verwerkt in de zadelpen.
Die gewichtsverdeling is de moelijkheid om als trend door te zetten.
Iedere gram is belangrijk om een licht frame te bouwen.
En waarom zou je dat noodzakelijke gewicht niet doorschuiven naar de onderdeelleverancier .
Dan ben je weer bij die andere gewoonte( of rariteit) uit de fietsenwereld.
Ze bouwen bijna allemaal hun eigen frame en kleden het aan met onderdelen uit de gemeenschappelijke mecanodoos.
Dat maakt innovatie van het geheel (de complete fiets)een extra lastig en langdurig proces.
Zij is ook tegen
joostvanbezooijen schreef: Ik ken renners die slechte ervaringen hebben met de duurzaamheid van deze constructie maar volgens mij zijn dat incidenten. Wat vinden jullie? Hebben jullie slechte of juiste goede ervaringen?
Ik ben overgegaan van een stalen sloping frame met een ronde alu 27.2 XTR zadelpen naar een carbon Giant TCR Advanced SL ISP. De XTR pen boog in voor/achter richting, waardoor 't moeilijk was om stil te zitten bij hoge trap tempos. De XTR pen gaf trillingen door. Mijn bovenbeen liep aan op de zadelpen. Ook was 't lastig om een zadel recht naar voren te richten (in lijn met de zadelbuis).
De TCR ISP buigt niet, dempt wel, en dwingt af dat 't zadel altijd recht naar voren staat. Daarnaast is ie smaller (maar dat is de losse pen in de gewone Advanced ook), met ruimte voor mijn bovenbeen.
De ISP bevalt dus goed, ook op kasseien (ca 400km in Vlaanderen gereden). Grootste nadeel is dat ik de fiets niet meer in kan klemmen op de zadelpen.
even een vraagje over dat verbindingsstuk. JE zaagt dus de zadelpen af en schuift dat eroverheen. Hoeveel mm speling heb je hiermee? en ik begrijp dat er verschillende zijn, korter en langer waardoor je het zadel hoger en lager kan krijgen?
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Ik snap er helemaal niets van
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
simen schreef: Persoonlijk vind ik die schoorsteen wel een vooruitgang omdat het verbindingspunt minder zwaar belast wordt.(arm x kracht) .
Hoe vaak zijn hier dan problemen ontstaan in het verleden. Nu hoor ik niet alles, maar ik heb er nog nooit van gehoord.
Ik heb het idee dat de balans voordelen en nadelen toch doorslaat naar een niet geïntegreerde zadelpen, flexibiliteit, als je een fiets verkoopt heeft de koper ook nog keuze, comfort en dergelijke. En ja het ziet er wel mooi uit, maar dat is wel subjectief.
superrose schreef:Ik snap er helemaal niets van
En waar zegt dat iets over? Heb je dit overigens de- of inductisch vastgesteld;-)?
Rij nu ook een jaar met een ISP, mij maak het niet zoveel uit. Duurt wel iets langer voor je weer je goede zit hebt gevonden. Toch iets terughoudend met het afzagen van de buis, gaat in kleine stapjes. Te weinig afzagen kan je een paar keer doen, teveel afzagen doe je één keer. Overigens heb ik een systeem waar de kop in de pen zakt en niet er over.
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Josebã schreef:superrose schreef:Ik snap er helemaal niets van
En waar zegt dat iets over? Heb je dit overigens de- of inductisch vastgesteld;-)?
Rij nu ook een jaar met een ISP, mij maak het niet zoveel uit. Duurt wel iets langer voor je weer je goede zit hebt gevonden. Toch iets terughoudend met het afzagen van de buis, gaat in kleine stapjes. Te weinig afzagen kan je een paar keer doen, teveel afzagen doe je één keer. Overigens heb ik een systeem waar de kop in de pen zakt en niet er over.
haha je hebt mijn blog gelezen.
Anyway, die twee plaatjes hierboven van die twee fietsen, wat is het verschil?
En met zo'n zadelpen, dat nieuwe, hoe zet je m dan op de juiste hoogte?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
aaaah ja dat is al met al best logisch jammer dat je m nooit kan verkopen daarna
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
michelvd schreef:simen schreef: Persoonlijk vind ik die schoorsteen wel een vooruitgang omdat het verbindingspunt minder zwaar belast wordt.(arm x kracht) .
Hoe vaak zijn hier dan problemen ontstaan in het verleden. Nu hoor ik niet alles, maar ik heb er nog nooit van gehoord.
Ik heb het idee dat de balans voordelen en nadelen toch doorslaat naar een niet geïntegreerde zadelpen, flexibiliteit, als je een fiets verkoopt heeft de koper ook nog keuze, comfort en dergelijke. En ja het ziet er wel mooi uit, maar dat is wel subjectief.
Er hoeven niet direkt problemen te zijn om iets anders te gaan construeren.
Het is meer een kwestie van oude gewoontes verlaten bij het doorontwikkelen van de fiets.
Om daarmee op een of ander vlak een voordeel te boeken.
Zij is ook tegen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
simen schreef: Persoonlijk vind ik die schoorsteen wel een vooruitgang omdat het verbindingspunt minder zwaar belast wordt.(arm x kracht) .
En eenmaal goed afgesteld verzet ik mijn zadel toch niet meer.
Eventueel is dat met een korter of langer verbindingsstuk wel op te lossen zoals we dat van stuurpennen al gewoon zijn.
Ik snap hier echt niets van, de arm blijft volgens mij net zo lang en de kracht even groot. Sterker nog de constructie van het frame rondom de plek waar de bovenbuis, achtervork en zitbuis samen komen zal behoorlijk verbouwd moeten worden bij een ISP frame. Bij een frame met een losse zadelpen is dat stuk namelijk extra verstevigd door de zadelpen die in 't frame steekt.
