Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Klimwielen

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 12 nov 2009 16:18

1 keer een afdaling gehad; was zo steil en zo bochtig dat ik onderaan eens aan mijn wielen voelde en deze gewoon heet waren van het vele remmen. Dan kun je nog alu velgen hebben maar het word wel ontzettend heet.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 12 nov 2009 16:47

Is het ook niet aan te raden om bij afdalingen met wat minder druk in de banden te rijden? Door veel remmen neemt de druk natuurlijk toe dus dan heb je wat meer speling, lijkt me?

mathijst
Forum-lid

mathijst 12 nov 2009 17:29

Amclassic-fan schreef:Neem in ieder geval geen carbon wielen, want dat remt slechter dan aluminium (vooral in de regen). Een carbon draadband velg zou met jouw manier van remmen zelfs waarschijnlijk smelten. Daarnaast moet je geen latex binnenbanden gebruiken, maar butyl zoals Ponsteen al aangaf.

Goed dalen is een kwestie van je remmen los durven te laten en zo laat mogelijk zo hard mogelijk remmen. Nu is dat zo laat mogelijk wel een stuk eerder als het nat is dan als het droog is. Maar met aluminium velgen en butyl binnenbanden kan je wel behoorlijk slepend remmen zonder een klapband te krijgen.
Als het regent kan je op de rechte stukken nog net zo hard als dat 't droog is, die fiets blijft toch wel netjes rechtdoor gaan. Het is vooral psychologisch, je weet dat het asfalt glad kan zijn, maar daar heb je alleen in bochten last van. Enige waar ik zelf altijd erg veel last van heb is dat je onder hele hoge snelheid niets meer ziet door de regen die je in je gezicht krijgt.

Wat dacht je dan van alle kuilen en rotzooi op de weg? Dan rijd ik toch liever 30 dan 60
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2009 17:40

LVGH schreef:Is het ook niet aan te raden om bij afdalingen met wat minder druk in de banden te rijden? Door veel remmen neemt de druk natuurlijk toe dus dan heb je wat meer speling, lijkt me?

Druk neemt nauwlijks toe door de temperatuur stijging die je veroorzaakt met remmen. En als het nat is dan worden je velgen in de regel toch minder warm dan als het 30 graden is. Met een beetje zachtere banden rijden geeft wel meer grip, je moet alleen wel beter oppassen dat je niets raakt, want je rijdt eerder stootlek.

@Matthijs, met 30 km/h Alp d'Huez afrijden, ik denk dat je dan halverwege nieuwe remblokjes moet steken... Niet de hele afdaling ligt vol met steentjes, dat zijn altijd kleine stukjes, meestal bij de bochten. In de regen heb je gewoon iets meer techniek nodig en moet je geen foutjes maken, want die worden eerder afgestrafd. Maar het is echt gevaarlijker om op een weg die rechtdoor gaat in de remmen te gaan hangen, dan de fiets gewoon te laten lopen en voor de bochten te remmen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

treker
Forum-lid

treker 12 nov 2009 17:47

Bontrager XXX lite met swisstop yellow king remblokken. Dat werkt perfect! Als het inderdaad extreem slecht weer is ga ik ook over op mijn dura ace C24 wielen voor draad aangezien deze ook prima in de afdaling zijn
How faster your spin, how faster you go

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 12 nov 2009 18:17

Amclassic-fan schreef:Druk neemt nauwlijks toe door de temperatuur stijging die je veroorzaakt met remmen. (...)

[Nerd modus aan]
Is dat wel zo? Bij een temperatuurstijging van zeg 20% (wel in graden Kelvin meen ik!) en gelijkblijvend volume neemt de druk toch ook met 20% toe.

Voorbeeld: het is 27 graden Celsius buiten, oftewel 300 graden Kelvin. Door remmen wordt de temperatuur in de banden 87 graden Celsius (kan dat?? Ik heb geen idee), oftewel 360 graden Kelvin, oftewel 20% hoger.

Als er dus eerst 8 bar in de bandjes zat, dan wordt dat nu 9.6 bar. Voor sommige banden en/of velgen is dat behoorlijk boven de maximaal aanbevolen druk.

Vraag is dus vooral hoe warm de lucht in de banden gaat worden. Velgen komen met gemak boven de 100 graden uit, maar lucht en rubber zijn natuurlijk hele slechte warmte geleiders...[/Nerd modus weer uit]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2009 18:32

Maar als je aan de velg voelt van iemand die slecht remt, dan laat je die meteen wel weer los omdat die echt heet kan zijn (inderdaad meer dan 100 graden), maar de buitenband kan je gewoon beetpakken. Ik denk dat door de isolerende eigenschappen van rubber de lucht niet ver omgewarmd wordt. Maar 't is natuurlijk heel makkelijk te meten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 12 nov 2009 20:10

Thermokoppel erbij en meten maar. Maar rubber en lucht isoleert uitstekend daarom is inderdaad de buitenband wel aan te pakken maar de rem rand op de velg ontzettend heet. Vooral bij lang en slepend remmen. Ik laat mezelf ook vieren tot de bochten en knijp voor de bocht hard in de remmen zodat er maar even contact is tussen rem blokjes en rem rand. Moet er niet aan denken om steeds in de remmen te knijpen op recht stukken; je krijgt er ook nog eens kramp in je handen van :p
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

marchisiocorsa
Forum-lid

marchisiocorsa 12 nov 2009 23:02

Met jouw gewicht kan jij bijna alles rijden. Ikzelf ben erg tevreden met mijn Marchisio light 20 wielset. exclusief, carbon voornaaf en mooie witte naaf achter en witte spaken. Staat bijna bij iedere fiets.

Kan net als bij mijn andere Marchisio wielsets eenvoudig (zonder gereedschap de body verwisselen (of uitwisselen).

Kies voor een onderschat merk (en fabrikant) die een kwalitatief neer goede en betrouwbare producten produceert in plaats van overschatte grote merken of merken die alleen stickers kunnen plaatsen. Misschien iets duurder dan standaard wielsets. Maar de meerwaarde is er dan ook wel naar.

Ben zelf 73 kilo.

wietset is lekker stijfvoor mijn gewicht en uitgerust met 20mm hoge velgen. Staat dus zowel modern als klassiek.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

campasuper
Forum-lid

campasuper 14 nov 2009 12:16

Marchisiocorsa schreef:Met jouw gewicht kan jij bijna alles rijden. Ikzelf ben erg tevreden met mijn Marchisio light 20 wielset. exclusief, carbon voornaaf en mooie witte naaf achter en witte spaken. Staat bijna bij iedere fiets.

Kan net als bij mijn andere Marchisio wielsets eenvoudig (zonder gereedschap de body verwisselen (of uitwisselen).

Kies voor een onderschat merk (en fabrikant) die een kwalitatief neer goede en betrouwbare producten produceert in plaats van overschatte grote merken of merken die alleen stickers kunnen plaatsen. Misschien iets duurder dan standaard wielsets. Maar de meerwaarde is er dan ook wel naar.

Ben zelf 73 kilo.

wietset is lekker stijfvoor mijn gewicht en uitgerust met 20mm hoge velgen. Staat dus zowel modern als klassiek.

Jouw verhalen zijn altijd wel redelijk positief voor Marchisio en gaan alleen over Marchisio.
Kan twee dingen zijn: je bent een die-hard fan of je voornaam is Jos.
Er is overigens niets mis met Marchisio spulletjes, het viel me alleen op.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

treker
Forum-lid

treker 14 nov 2009 15:12

Daar is toch niets mis mee. Ik ben bijvoorbeeld fan van trek en jij van campa. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur en mag die hier ook uitspreken. Ik kende de wielen nog niet dus ben blij dat die hier even zijn gemeld omdat ik nog opzoek ben naar een all round wielsetje allicht is dan ook dit merk een optie.
How faster your spin, how faster you go

campasuper
Forum-lid

campasuper 14 nov 2009 16:45

Trek(er) schreef:Daar is toch niets mis mee. Ik ben bijvoorbeeld fan van trek en jij van campa. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur en mag die hier ook uitspreken. Ik kende de wielen nog niet dus ben blij dat die hier even zijn gemeld omdat ik nog opzoek ben naar een all round wielsetje allicht is dan ook dit merk een optie.

Ik wacht nog even met reageren tot Jos zich meldt ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Plaats reactie