Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Triple bij italiaanse groepenfabrikant

gijs01
Forum-lid

gijs01 07 feb 2010 11:09

klaas-kippegaas schreef:
Daniel1975 schreef:
Gijs01 schreef:Mijn shimano triple had: 30/42/52 en 12/25 achter
Mijn campa-compact heef 50/34 en 13/29 achter

Als je in de verzettentabel kijkt zie:
30/25 is 2,52m per pedaalomslag
34/29 is 2,46m per pedaalomslag

Ik heb het in de praktijk getest op de Keutenberg en ik kwam gewoon boven

Vandaar dat ik zeg dat de gemiddelde tourder ook best af kan met een compact. Dat heeft als voordeel:
- mooier lopende schakeling want niet meer piemelen met het middenblad
- goedkoper onderhoud want één voorblad minder
- naar mijn persoonlijke mening, een compact oogt mooier
- je kunt met een campagnolo-topgroep rijden

Gijs, wat staat er weer een onzin tussen...................
Sorry, maar dit slaat nergens op. De enige zinnige is dat een compact mooier oogt. Verder ben je non-argumenten aan het verzinnen.

Daniel1975 schreef: Wellicht heel flauw/bot, maar als je met 30x29 niet bovenkomt is de uitdaging een beetje te groot geweest voor je. Kies je uitdagingen en zorg dat ze wel reeel zijn denk ik dan.

Goh, je doet zelf qua beargumentatie niet anders!
Hoop blabla, allemaal subjectief en de nuance in het kiezen van een persoonlijke uitdaging ontgaat mij helemaal :/

Laat een ieder gewoon lekker de uitdaging en groep kiezen die hij/zij prettig vind ongeacht wat anderen daar van vinden

Precies, vandaar dat ik mijn persoonlijke ervaring wilde delen. Laat eenieder ook in zijn waarde. Maar die boodschap komt toch maar moeilijk door bij het forumbeheer.
Camerig is prachtig!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 feb 2010 11:42

@klaas en gijs: het gaat niet om de persoonlijke motivatie (de keuze voor een compact snap ik!!), maar om de onzinargumenten die je aandraagt. Goedkoper en een mooiere kettinglijn slaan helemaal nergens op. Dat je het mooier vind snap ik direct, maar het middenblad van een tripel pielen noemen omdat het niet mooi zou schakelen is echt een argument van iemand die er geen ervaring mee heeft of niet kan schakelen/afstellen. JUIST het middenblad van een tripel loopt mooi in NL.
Ik laat ieder best in zijn of haar waarde, maar soms valt de grote hoeveelheid onzin even op.

EDIT: tikfout
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

perik
Forum-lid

perik 07 feb 2010 11:46

Daniel1975 schreef:JUIST het middenblad van een compact loopt mooi in NL.

Wacht even, nu volg ik je ook niet meer! :)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 feb 2010 12:28

Middenblad van een tripel uiteraard.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

gijs01
Forum-lid

gijs01 07 feb 2010 14:55

Bij mijn ultegra liep dat middenbliad dus niet goed, dan moest je telkens een beetje bijstellen (piemelen). Dat is mijn feitelijke ervaring. Ik vind het persoonlijk een voordeel dat ik hier geen last meer van heb. Dus deel ik die ervaring.

Ik heb dus moeite om je boodschap te begrijpen, en dan laat de toon nog maar even buiten beschouwing. (Mijn oma zou zeggen dat je je mond moet gaan wassen met water en zeep).
Camerig is prachtig!

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 07 feb 2010 15:09

Dan had je er een keer iemand naar moeten laten kijken die er verstand van heeft ;) Middenblad werkt inderdaad gewoon prima, heb op de functionaliteit in drie jaar (105) eigenlijk niks aan te merken, vlakke cassette (12-23) erbij en gewoon alle versnellingen kunnen gebruiken, hooguit op de 12 rijd ik niet te lang achter elkaar.

gijs01
Forum-lid

gijs01 07 feb 2010 15:13

De volgende FM-ers hebben er naar gekeken:
- Dasia Sport Haarlem
- Rijwielpaleis in Bilthoven
- Pliegersport in Meerkerk

Allen kregen hem tijdelijk wel goed maar na 1000 km zakte die kabel toch weer in.

Misschien had ik specifiek wel pech, zou best kunnen
Camerig is prachtig!

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 07 feb 2010 15:42

Ik heb ook 1,5 jaar met volle tevredenheid met een triple gereden.

Echter slaat deze discussie nergens op, de topicstarter is gewoon op zoek naar een italiaans crankstel (punt).
Ook in andere topics slaat mijn naamgenoot (gijs01) nog wel eens door met campa en iedereen moet met een compact fietsen. Als je start met fietsen, je maakt niet al te veel km's of wil gewoon zonder geklooi fietsen dan is een triple een uitstekende optie. Dit is zeker niet verkeerd bedoeld maar wel iets wat me op is gevallen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 feb 2010 16:04

Gijs01 schreef:Bij mijn ultegra liep dat middenbliad dus niet goed, dan moest je telkens een beetje bijstellen (piemelen). Dat is mijn feitelijke ervaring. Ik vind het persoonlijk een voordeel dat ik hier geen last meer van heb. Dus deel ik die ervaring.

Ik heb dus moeite om je boodschap te begrijpen, en dan laat de toon nog maar even buiten beschouwing. (Mijn oma zou zeggen dat je je mond moet gaan wassen met water en zeep).

Dat is gewoon een kwestie van goed afstellen, het is even wat gepiel en kost een stuk meer tijd dan bij een Campa triple (4 standen ipv 8, waardoor kabelspanning gevoeliger komt), maar ik heb ze altijd nog perfect afgesteld gekregen.

En als jij iemand onjuiste adviezen geeft ga ik daar gewoon tegen in. Je vergelijkingen kloppen niet en de conclusies die je trok ook niet. Anders waarom rij jij niet gewoon met een dubbel? Ik rij overal zonder probleem omhoog met 39-25 of 39-23 en op 't vlakke rijdt die 39 een stuk beter dan een 34...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 07 feb 2010 16:07

FSA=Full speed ahead is Taiwanees, niet italiaans

gijs01
Forum-lid

gijs01 07 feb 2010 19:52

Voor alle duidelijkheid, met een triple kun je heerlijk fietsen, zo weet ik uit eigen ervaring. Ik melde het alleen maar omdat de vragensteller met campa in de weer is.

Dus voor hen die een triple overwegen, da's ook gewoon een goede keuze.

Is dat stigma ook weer van mijn schouder af...
Camerig is prachtig!

cobra427
Forum-lid

cobra427 07 feb 2010 23:07

Allen,

Hartelijk dank voor jullie reacties en discussie(s). Ik weet weer wat beter mijn weg.
Ik ban vandaag met mijn fietsclub meegeweest en ook daar eens rondgevraagd en rondgekeken. Nu ben ik eigenlijk van mening dat ik met een compact en wellicht een extra "bergcassette" er wel ben.
Mag best een beetje pijn doen.

Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba

Plaats reactie