hoge wielen in bergen of lage?
-
- Forum-lid HC
Ik zou niet met te hoge wielen in de bergen rijden. Het hangt eraf waar, waar als je pech hebt en je hebt een "tunnel" van wind
Ik merk op de MTB ook vaak dat ik dan mijn handen vol heb, ook een soort hoge wielen en die zijn dan rond. Ik weeg 80 kilo, en ben behoorlijk sterk in mijn bovenlichaam, maar ook dat biedt niet veel.
Wat mij betreft echt voorzichting zijn met wielen boven de 35mm!
Ik merk op de MTB ook vaak dat ik dan mijn handen vol heb, ook een soort hoge wielen en die zijn dan rond. Ik weeg 80 kilo, en ben behoorlijk sterk in mijn bovenlichaam, maar ook dat biedt niet veel.
Wat mij betreft echt voorzichting zijn met wielen boven de 35mm!
Hoi,
En zet je bij rugwind ook de spinaker uit?
Voor de bergen altijd een lage velg, Neutron of als het wat mag kosten een Corima Winium (als het geen pijpestelen regent)...
En, 400g op 85 kg is en blijft 400g.
Ciao,
danny1407 schreef:Pfffff.....bij een afdaling met wind, gewoon overstag gaan en laveren.
Maak je in theorie nog meer snelheid ook.
In dat geval liefst met dichte wielen.
En zet je bij rugwind ook de spinaker uit?
Voor de bergen altijd een lage velg, Neutron of als het wat mag kosten een Corima Winium (als het geen pijpestelen regent)...
En, 400g op 85 kg is en blijft 400g.
Ciao,

Snobisme is een dure hobby...
Heb reeds tweemaal de Maratona gereden (met droog weer) met Reynolds DV46 wielen.k kan niet echt zeggen dat fiets onhandelbaar werd met zijwind; zeker niet slechter dan met een Ksyrium ES voorwiel waar de spaken erg veel wind vangen.Zolang je de handen in de beugels houdt is het best doenbaar.
Liefts zou ik dit jaar een laag voorwiel steken (edge 1.25 of LW Ventoux) in combi met een hoog achterwiel (Lightweigth Standard Gen III), maar op de duur wordt wielkeuze een kostelijke grap. Dus misshien toch maar weer de DV46's.
Hou ook rekening met de remwerking! Is je velg full carbon of met een alu remvlak? Maakt een groot verschil, zeker in de regen.
Liefts zou ik dit jaar een laag voorwiel steken (edge 1.25 of LW Ventoux) in combi met een hoog achterwiel (Lightweigth Standard Gen III), maar op de duur wordt wielkeuze een kostelijke grap. Dus misshien toch maar weer de DV46's.
Hou ook rekening met de remwerking! Is je velg full carbon of met een alu remvlak? Maakt een groot verschil, zeker in de regen.
JanJr schreef:Heb reeds tweemaal de Maratona gereden (met droog weer) met Reynolds DV46 wielen.
Ah... daar is het precies voor dat ik het wil weten!
Remwerking is geen issue, heb alu remrand.
-
- Forum-lid HC
Ik hoor hier veel over hoge wielen die slecht zouden sturen: dit heeft voornamelijk te maken met het gewicht van de velg. (wordt geloof ik verklaard door de wet van behoud van impulsmoment, dit laatste wordt hoger naarmate de massa van de roterende massa groter is) Dat geld dan voor hoge clincher wielen die een aluminium velgrand hebben.
Dus als de wielen een full carbon zijn dan zijn de velgen meestal veel lichter en sturen ze ook veel beter, maar ja dan heb je een heel ander probleem en dat is slechter remmen en sneller heet worden van de velg.
Dat wegblazen daar heb je met 50mm velgen niet merkbaar meer of minder last van dan met lage velgen (maar dat is mijn mening)
Kortom: Hoge velgen in de bergen? - Alleen als het full carbon tubewielen zijn, die zijn namelijk nog lichter en hebben geen last van het extra heet worden.
Dus als de wielen een full carbon zijn dan zijn de velgen meestal veel lichter en sturen ze ook veel beter, maar ja dan heb je een heel ander probleem en dat is slechter remmen en sneller heet worden van de velg.
Dat wegblazen daar heb je met 50mm velgen niet merkbaar meer of minder last van dan met lage velgen (maar dat is mijn mening)
Kortom: Hoge velgen in de bergen? - Alleen als het full carbon tubewielen zijn, die zijn namelijk nog lichter en hebben geen last van het extra heet worden.

Hoi,
Niet dat je daar met lage velgen helemaal geen last van hebt (als er 36 brede platte spaken inzitten zullen die ook wel lekker zeilen) maar het zal toch weer een slok op de borrel schelen...
Enfin, ik raad het niet aan voor iemand die er geen ervaring mee heeft.
Ciao,
De ene hoge velg is de andere niet maar ik kan je verzekeren dat het op sommige bergen angstaanjagend fel kan waaien.Dat wegblazen daar heb je met 50mm velgen niet merkbaar meer of minder last van dan met lage velgen (maar dat is mijn mening)
Niet dat je daar met lage velgen helemaal geen last van hebt (als er 36 brede platte spaken inzitten zullen die ook wel lekker zeilen) maar het zal toch weer een slok op de borrel schelen...
Enfin, ik raad het niet aan voor iemand die er geen ervaring mee heeft.
Ciao,

Snobisme is een dure hobby...
Hallo i heb 38mm hoge velgen en weeg 73 kilo. Als het in Limburg een beetje waait, boven windkracht 4 is het hier op de plateaus oppassen geblazen. Vaak op de route naar Battice waai ik met een zuid-westen wind een meter uit koers. Ik prefereer lagere velgen, maar ik fiets dan ook veelal in Limburg. Op het vlakke had ik zeker twee setjes gehad 
Kortom advies: kies de Campa eurus of neutrons

Kortom advies: kies de Campa eurus of neutrons
Na 20 jaar nog steeds de l\'Alpe d\'Huez binnen het uur.
-
- Forum-lid
sjezer schreef:Ik heb gisteren K-B-K gereden met Tune Schwarbrenners 4.2. Hoge carbon velg. Geen probleem voor de heuvels. Veel power met remmen en geen last van de wind.
Dan hebben wij KBK met exact dezelfde wielset gereden, ik heb je niet gezien.
Ik had tijdens KBK ook geen last van het remmen of de wind. Wel voor het eerst gehad dan mijn remmen nogal piepte.
Desalniettemin denk ik dat je KBK niet mag vergelijken met waar de TS naartoe wil gaan. De Alpen ofzo. De heuveltjes tijdens KBK zijn niet hetzelfde als de Ventoux of Alpe D'Huez. Op 1500m staat een andere (en vaak meer) wind.
Bij twijfel, en slechts één wielset, zou ik gaan voor de Neutron's.
-aka Morpheus-
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.

My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.

My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1
De piepende remmen heb ik wel eens van gehoord. Ik heb er geen last van met de zwarte Swissstop blokjes. Die zijn behoorlijk zacht (slijten wel redelijk snel). En ja, het hooggebergte is nu eenmaal anders. Toch denk ik dat ik met mijn wielen wel veilig de berg afkom 

+1 voor Nico. ik was gisteren ook met hoge wielen(Roval Rapide sl 45MM). maar dit waren natuurlijk heuveltjes en bij lange na geen bergen. Ook stond er weinig wind.
In de heuvels zou ik altijd kiezen voor een laag voorwiel.
Vind stiekem de combi laag voor, hoog achter wel erg kinky bij veel sets.
In de heuvels zou ik altijd kiezen voor een laag voorwiel.
Vind stiekem de combi laag voor, hoog achter wel erg kinky bij veel sets.