Pensioen: Meer of minder fietsen?
Er zit zoals ik lees en ook wel eens gehoord heb redelijk wat verschil tussen Nederland en België qua pensioen leeftijd en ook het werk wat je gedaan hebt. Dan hebben sommige ook nog speciale (keuze)regelingen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
uninvitedguest
- Forum-lid
Dan mag je meedoen met "de weg terug"uninvitedguest schreef: ↑15 dec 2025 18:19Zo, boffert.
Ik ben inmiddels dik 61 en mag nog dik 5 jaar tot aan mijn pensioen.
En om de neuzelaars voor te zijn; klopt, volledig off topic.
-
Patrick VB
- Forum-lid
Dat zal kloppen. Daarnaast zijn de uitgekeerde bedragen verschillend. In België hebben enkel ambtenaren (zoals ikzelf) een behoorlijk pensioen.
Wees blij dat het geen "Ganzenbord" is en je op vakje 61 komt dat je 5 jaar terug moet in de tijd.uninvitedguest schreef: ↑15 dec 2025 18:19Zo, boffert.
Ik ben inmiddels dik 61 en mag nog dik 5 jaar tot aan mijn pensioen.
En om de neuzelaars voor te zijn; klopt, volledig off topic.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Bij mij is fietsen mijn sociale activiteit.Patrick VB schreef: ↑15 dec 2025 17:38 Ook de raad die hiervoor al werd gegeven door anderen is super belangrijk: zorg dat je naast het fietsen nog andere sociale activiteiten hebt.
Voor mij stopt het militaire leven ook, maar dan op 01/04/2026.
Als Belgische militair ga ik dan op pensioen, en ben ik een van de laatsten die op 56 kan stoppen.
Vanaf 27 komt er telkens een jaartje bij tot men gelijk gesteld is met de burgers.
Maar, of ik evenveel als nu zal blijven fietsen, dat zal de tijd moeten uitwijzen. Ik doe voornamelijk woon/werk km's, andere doe ik eigenlijk niet. Al heb ik wel al enkele doelen gesteld voor 2026, nl 2x een halve triathlon en enkele loop wedstrijden. We zien dan wel wat er uit de bus valt.
Toen ik in 1986 bij de Nederlandse Marine ging was de leeftijd 50 jaar.
Door de bezuinigingen die de jaren erna kwamen was dat opgehoogd naar 55.
En omdat ik ook nog officier werd kwamen er nog twee jaartjes bij.
Dus mag ik er met 57 uit.
Een paar jaar geleden is de leeftijd voor een ieder die vanaf 1975 is geboren verhoogd naar de AOW leeftijd min 5 jaar.
Nu dus 62 en drie maanden.
Maar ze kunnen wel nog maximaal 2 jaar interviewen met uitzendingen en missies.
Edit; interviewen = inverdienen
Laatst gewijzigd door Theo V op 16 dec 2025 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben van 86-1 en 5 jaar gediend en daarna gekozen voor het burger beroep, vraag mij nu wel eens af als ik tegen die tijd Korporaal 2 was gebleven of onderofficier wat de F l o nu zou zijn.Theo V schreef: ↑15 dec 2025 21:17Toen ik in 1986 bij de Nederlandse Marine ging was de leeftijd 50 jaar.
Door de bezuinigingen die de jaren erna kwamen was dat opgehoogd naar 55.
En omdat ik ook nog officier werd kwamen er nog twee jaartjes bij.
Dus mag ik er met 57 uit.
Een paar jaar geleden is de leeftijd voor een ieder die vanaf 1975 is geboren verhoogd naar de AOW leeftijd min 5 jaar.
Nu dus 62 en drie maanden.
Maar ze kunnen wel nog maximaal 2 jaar interviewen met uitzendingen en missies.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Ik wordt wel jaloers op de pensioen leeftijd van sommige.
(waarmee ik niet zeg dat het voor sommige beroepen niet terecht of verdiend is).
(waarmee ik niet zeg dat het voor sommige beroepen niet terecht of verdiend is).
weg voor Jans
Laatst gewijzigd door Gastheerg op 16 dec 2025 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gaan we nu verder waarom we wel of niet met pensioen gingen?
Dat Gastheer voor mij verdwijnt is heel jammer. Er zijn wel meer meningen waar we het mee moeten doen.
Nog even er over nagedacht. Gastheer zegt niet dat hij verdwijnt, maar zijn tekst weggehaald heeft.
Dat Gastheer voor mij verdwijnt is heel jammer. Er zijn wel meer meningen waar we het mee moeten doen.
Nog even er over nagedacht. Gastheer zegt niet dat hij verdwijnt, maar zijn tekst weggehaald heeft.
Laatst gewijzigd door Jans op 16 dec 2025 14:03, 2 keer totaal gewijzigd.