Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies groepset gravelracer

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 14 nov 2025 10:24

Ik sluit mij ook aan bij bovenstaande suggesties. Op mijn gravelbike heb ik een 1 x 11 groepset en die volstaat prima. Wanneer je de fiets ook op de weg gaat gebruiken en van plan bent om in diverse omgevingen te gaan fietsen (dus niet alleen vlak maar ook klimmen), zou ik voor een breder bereik een 2x groepset kiezen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9466
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 nov 2025 10:47

jakkel schreef: 13 nov 2025 08:36 Ik rijd al duizenden km's probleemloos met een Ekar groepje (1x13) op m'n gravel. Geen gaten in de cassette, ideaal voor het gravelen. En het is ook de mooiste gravelgroep. :mrgreen:
Die zit ook op de gravelbike van de missus. Inderdaad mooie groep, en met de 9(!)-36 cassette ook mooie kleine stapjes. Mocht ik zelf aan de gravelbike gaan dan zou ik hem (ook) willen gebruiken als een "monstercrosser" en zou ik hem juist als "mullet"-gear opbouwen met SRAM Eagle 10-52 (maar deze fiets zou het asfalt nooit zien :-) )

Op de racer ben ik nogal van het oude stempel en rij ik het liefst een dubbel crankstel met in de Hollandse polder een 12-25 cassette, want als het echt plat is (en je dus nauwelijks afwisselt in ritme) wordt cadans ineens een dingetje.

In het terrein is een voorderailleur een onding. Mocht je relatief veel off-road gaan, dan iets kiezen waarbij je evt de cassette kunt wisselen voor een vlakker exemplaar voor de on-road ritjes (die Ekar groep bijvoorbeeld). Ligt de prio bij fietsen over vlakke (asfalt of gravel-light) wegen, dan ben je IMHO met 2x11 beter af.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 7333
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 14 nov 2025 12:02

1x12 voldoet voor ritten tussen de 25 en 35km/h gemiddeld ( voor mij dan ). Met een extra set met wegbanden ( heb ik ook ) gebruik ik een 11-34 cassette. Met gravelbanden gebruik ik een 10-45 cassette, en dit icm een 42T of 40T voorblad.

De sprongetjes tussen de versnellingen neem ik voor lief. Ik heb meestal een rpm van 82-94 of zoiets.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14978
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 nov 2025 12:40

Zo zou ik het ook doen, dat extra tandje, wen eraan.
En precies dat met 2 tandjes verschil zit je maar op een verschil van 8 a10rpm

En stem je verzet af op wat je 98% van de tijd rijd, niet die 2%. Klinkt als een open deur, maar ik zie het heel veel mensen niet doen.

Martijn_H
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2018 21:19

Martijn_H 14 nov 2025 12:48

No-brainer: een dubbel blijft imo de enige optie bij multi-inzetbare fiets. GRX di2 of 105 di2 met GRX achterderi.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 5171
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 nov 2025 19:47

Maar met een dergelijke tweestrijd, weet Kayzer het al?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14978
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 nov 2025 09:43

Het hangt af van je benadering. Als je met een 1x12/13 gaat rijden met een cassette van 10/11 - tot 42/46, met een 40, 42 of 44 voorblad.
Dan hoef je nooit iets aan te passen. Kien je dan je voorblad een beetje handig uit heb je ook een prima verloop je mist niks.

Sterker vaak heb je er meer aan dan 2x12, omdat je daar maar een deel van je cassette mee pakt.

Kayzer
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 dec 2024 09:37

Kayzer 15 nov 2025 21:07

Nou. Ik heb even dag vrij gehad en wat zaken in excel gezet. Ik rijd vele kilometers meer offroad dan onroad. Weg is meer training rondjes door de week en gravel is hele dagen, soms met mn vrouw op pad. Om deze reden heb ik in een verstandverbijstering een fiets met de nieuwe 1x13 rival besteld. Ik verwacht dat met de keuze van het voorblad 95 procent van mn gebruik gevangen zal worden en ik vind 1x prettig. Stiekem vind ik de fiets van mn vrouw wel heel prettig in het schakelgedrag. Vorige generatie rival

Praktijk zal even moeten blijken of mn racefiets eruit kan voor de intervalrondjes.

Gekozwn voor de rose backroad ff, keek er al twee jaar naar en nu met de nieuwe sram beetje betaalbaar ipv de Red groep.

Gebruikersavatar
koeroeur
Forum-lid
Berichten: 1563
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar koeroeur 15 nov 2025 21:13

Fijne fiets. Stond destijds ook op m'n verlanglijstje. Maar kon toen niet in lease.
In West-Vlaanderen komt gravelen altijd neer op 50%+ verhard, dus kies ik altijd nog voor 2x

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1531
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 15 nov 2025 22:11

Met een 44 voor en 10 achter rijdt je 45 km bij 80 omwentelingen. Misschien dat je de 14 achter gaat missen. Die zit in het bereik tussen 30 en 35 km/u. Tegen dat je deze cassette hebt versleten, zal het aanbod van 13 speed cassettes wel uitgebreid zijn.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 7333
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 nov 2025 22:27

Dan fiets je toch op de 15 met 84 RpM , is nog beter ook. Ideaal is tussen de 85 en 90 RpM - zeker op de weg.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2986
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 16 nov 2025 07:36

Kayzer schreef: 15 nov 2025 21:07 Nou. Ik heb even dag vrij gehad en wat zaken in excel gezet. Ik rijd vele kilometers meer offroad dan onroad. Weg is meer training rondjes door de week en gravel is hele dagen, soms met mn vrouw op pad. Om deze reden heb ik in een verstandverbijstering een fiets met de nieuwe 1x13 rival besteld. Ik verwacht dat met de keuze van het voorblad 95 procent van mn gebruik gevangen zal worden en ik vind 1x prettig. Stiekem vind ik de fiets van mn vrouw wel heel prettig in het schakelgedrag. Vorige generatie rival

Praktijk zal even moeten blijken of mn racefiets eruit kan voor de intervalrondjes.

Gekozwn voor de rose backroad ff, keek er al twee jaar naar en nu met de nieuwe sram beetje betaalbaar ipv de Red groep.
Goede keuze waar je zeker geen spijt van gaat krijgen!

Hier al jaren lang erg tevreden met een enkelblad voor.
Bij mij is dat begonnen met een veldrit fiets/crosser. En nu nog steeds op Mtb en gravel.

Plaats reactie