Advies groepset gravelracer
Ik sluit mij ook aan bij bovenstaande suggesties. Op mijn gravelbike heb ik een 1 x 11 groepset en die volstaat prima. Wanneer je de fiets ook op de weg gaat gebruiken en van plan bent om in diverse omgevingen te gaan fietsen (dus niet alleen vlak maar ook klimmen), zou ik voor een breder bereik een 2x groepset kiezen.
Die zit ook op de gravelbike van de missus. Inderdaad mooie groep, en met de 9(!)-36 cassette ook mooie kleine stapjes. Mocht ik zelf aan de gravelbike gaan dan zou ik hem (ook) willen gebruiken als een "monstercrosser" en zou ik hem juist als "mullet"-gear opbouwen met SRAM Eagle 10-52 (maar deze fiets zou het asfalt nooit zien
Op de racer ben ik nogal van het oude stempel en rij ik het liefst een dubbel crankstel met in de Hollandse polder een 12-25 cassette, want als het echt plat is (en je dus nauwelijks afwisselt in ritme) wordt cadans ineens een dingetje.
In het terrein is een voorderailleur een onding. Mocht je relatief veel off-road gaan, dan iets kiezen waarbij je evt de cassette kunt wisselen voor een vlakker exemplaar voor de on-road ritjes (die Ekar groep bijvoorbeeld). Ligt de prio bij fietsen over vlakke (asfalt of gravel-light) wegen, dan ben je IMHO met 2x11 beter af.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
1x12 voldoet voor ritten tussen de 25 en 35km/h gemiddeld ( voor mij dan ). Met een extra set met wegbanden ( heb ik ook ) gebruik ik een 11-34 cassette. Met gravelbanden gebruik ik een 10-45 cassette, en dit icm een 42T of 40T voorblad.
De sprongetjes tussen de versnellingen neem ik voor lief. Ik heb meestal een rpm van 82-94 of zoiets.
De sprongetjes tussen de versnellingen neem ik voor lief. Ik heb meestal een rpm van 82-94 of zoiets.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zo zou ik het ook doen, dat extra tandje, wen eraan.
En precies dat met 2 tandjes verschil zit je maar op een verschil van 8 a10rpm
En stem je verzet af op wat je 98% van de tijd rijd, niet die 2%. Klinkt als een open deur, maar ik zie het heel veel mensen niet doen.
En precies dat met 2 tandjes verschil zit je maar op een verschil van 8 a10rpm
En stem je verzet af op wat je 98% van de tijd rijd, niet die 2%. Klinkt als een open deur, maar ik zie het heel veel mensen niet doen.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
- Berichten: 5171
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Maar met een dergelijke tweestrijd, weet Kayzer het al?
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het hangt af van je benadering. Als je met een 1x12/13 gaat rijden met een cassette van 10/11 - tot 42/46, met een 40, 42 of 44 voorblad.
Dan hoef je nooit iets aan te passen. Kien je dan je voorblad een beetje handig uit heb je ook een prima verloop je mist niks.
Sterker vaak heb je er meer aan dan 2x12, omdat je daar maar een deel van je cassette mee pakt.
Dan hoef je nooit iets aan te passen. Kien je dan je voorblad een beetje handig uit heb je ook een prima verloop je mist niks.
Sterker vaak heb je er meer aan dan 2x12, omdat je daar maar een deel van je cassette mee pakt.
Nou. Ik heb even dag vrij gehad en wat zaken in excel gezet. Ik rijd vele kilometers meer offroad dan onroad. Weg is meer training rondjes door de week en gravel is hele dagen, soms met mn vrouw op pad. Om deze reden heb ik in een verstandverbijstering een fiets met de nieuwe 1x13 rival besteld. Ik verwacht dat met de keuze van het voorblad 95 procent van mn gebruik gevangen zal worden en ik vind 1x prettig. Stiekem vind ik de fiets van mn vrouw wel heel prettig in het schakelgedrag. Vorige generatie rival
Praktijk zal even moeten blijken of mn racefiets eruit kan voor de intervalrondjes.
Gekozwn voor de rose backroad ff, keek er al twee jaar naar en nu met de nieuwe sram beetje betaalbaar ipv de Red groep.
Praktijk zal even moeten blijken of mn racefiets eruit kan voor de intervalrondjes.
Gekozwn voor de rose backroad ff, keek er al twee jaar naar en nu met de nieuwe sram beetje betaalbaar ipv de Red groep.
Fijne fiets. Stond destijds ook op m'n verlanglijstje. Maar kon toen niet in lease.
In West-Vlaanderen komt gravelen altijd neer op 50%+ verhard, dus kies ik altijd nog voor 2x
In West-Vlaanderen komt gravelen altijd neer op 50%+ verhard, dus kies ik altijd nog voor 2x
Met een 44 voor en 10 achter rijdt je 45 km bij 80 omwentelingen. Misschien dat je de 14 achter gaat missen. Die zit in het bereik tussen 30 en 35 km/u. Tegen dat je deze cassette hebt versleten, zal het aanbod van 13 speed cassettes wel uitgebreid zijn.
-
gaisdergerman
- Forum-lid
- Berichten: 2986
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Goede keuze waar je zeker geen spijt van gaat krijgen!Kayzer schreef: ↑15 nov 2025 21:07 Nou. Ik heb even dag vrij gehad en wat zaken in excel gezet. Ik rijd vele kilometers meer offroad dan onroad. Weg is meer training rondjes door de week en gravel is hele dagen, soms met mn vrouw op pad. Om deze reden heb ik in een verstandverbijstering een fiets met de nieuwe 1x13 rival besteld. Ik verwacht dat met de keuze van het voorblad 95 procent van mn gebruik gevangen zal worden en ik vind 1x prettig. Stiekem vind ik de fiets van mn vrouw wel heel prettig in het schakelgedrag. Vorige generatie rival
Praktijk zal even moeten blijken of mn racefiets eruit kan voor de intervalrondjes.
Gekozwn voor de rose backroad ff, keek er al twee jaar naar en nu met de nieuwe sram beetje betaalbaar ipv de Red groep.
Hier al jaren lang erg tevreden met een enkelblad voor.
Bij mij is dat begonnen met een veldrit fiets/crosser. En nu nog steeds op Mtb en gravel.