Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Allemaal aan de creatine?

Mehekachtohapi
Forum-lid

Gebruikersavatar Mehekachtohapi 29 aug 2025 11:13

Hier is goed onderbouwde informatie te vinden over het gebruik van creatine. Deze site werd mij destijds aangeraden door mijn docenten tijdens de trainersopleiding en door de sportdiëtist vanuit het SMA.

https://www.topsporttopics.nl/zoeken/?q ... evantie%22

Deze site was wellicht ook goed voor de hit-and-run TS van begin deze week over keto :mrgreen:

Cupie24
Forum-lid

Cupie24 29 aug 2025 12:43

wasbeer2006 schreef: 29 aug 2025 08:51 Ik snap zeker dat onderzoek heel heel heel lastig is. Mijn motto je weet niet wat je niet weet 😉
Dat klinkt simpel maar zo is het wel.

Je ziet in diverse onderzoeken dat er eerst een relatie werd gelegd met verhoogd kreatine gehalte en dat gerelateerd werd aan de nieren, maar dat bleek niet het geval. Een beetje het hardnekkige broodje aap verhaal dat je maar 4 of 5 eiren per week mag voor je cholesterol.

Creatine werkt bij mij 100% geen enkel placebo. In de sportschool is het sowieso makkelijk. Je ziet ook gewoon dat je spieren iets groter zijn.
Nu zit ik wel wat aan de anaerobe. Let wel het is niet zo dat ik perse harder fiets, maar de aanzet na een bocht en het herstel ervan is gewoon iets beter, iets makkelijker. Zie het als het bakje koffie in de ochtend net je net ff wat scherper en wakkerder bent.

Het is niet dat je ineens 20kg meer bankdrukt oid, maar het helpt me wel net die stap te zetten. Daarnaast zie ik het vasthouden van iestje vocht, daar gaan ook indianen verhalen over van fietser die zeggen 7kg aan te komen. Het is max 0,5 a 1kg, meestal dichter bij de 0,5. Heel moeilijk te meten omdat na een zware inspanning met het aanvullen van suikers en vocht je ook zomaar weer 2kg aankomt.
Allemaal nergens op gebaseerd en veelal placebo. Geloof vooral in het eigen gelijk, maar weet dat het nergens op gebaseerd is. Wederom haal je de begrippen kreatinine en creatine door elkaar.

Cupie24
Forum-lid

Cupie24 29 aug 2025 12:48

Mehekachtohapi schreef: 29 aug 2025 11:13 Hier is goed onderbouwde informatie te vinden over het gebruik van creatine. Deze site werd mij destijds aangeraden door mijn docenten tijdens de trainersopleiding en door de sportdiëtist vanuit het SMA.

https://www.topsporttopics.nl/zoeken/?q ... evantie%22

Deze site was wellicht ook goed voor de hit-and-run TS van begin deze week over keto :mrgreen:
Mooie site je ziet hoe onderzoek evolueert, die uit 2022 vat het mooi samen met mitsen en maaren, hoog zou kunnen gehalte😄

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 29 aug 2025 13:33

In welk onderzoek lees jij mitsen en maren Cupie? Ik ga ze niet allemaal lezen. Maar volgens mij is de wetenschappelijke consensus wel dat duursporters die interval achtige inspanningen tijdens hun wedstrijden hebben baat hebben bij creatine. De sprinters van het peloton sowieso, maar ook andere profrenners aangezien die ook tijdens een wedstrijd af en toe volle bak moeten aanzetten. Voor Henk uit Houten kan het ook interessant zijn als Henk ritten doet waarin na de bocht weer zo snel mogelijk geaccelereerd wordt. Of voor de bordjes sprinters.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 29 aug 2025 13:47

Kijken of Henk uit Houten het nog interessant vindt als hij op 82 jarige leeftijd een zeer slechte nierfunctie heeft. Gelukkig is niet iedereen gevoelig voor de nadelen.

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 29 aug 2025 13:55

Kan dan bij Henk net zo goed door ouderdom komen dan door zijn creatine gebruik. Er is op dit moment geen bewijs voor een negatieve invloed van creatine op de nieren. Men raadt wel monitoring aan bij mensen die al een verminderde nierfunctie hebben.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 29 aug 2025 14:00

Ik denk dat deze discussie tot niets leidt. Ik heb mijn vader met ernstig nierfalen zijn laatste jaren gezien. Ook zonder creatine kan dat.
Omdat ik vooral alleen rijd zal ik zonder creatine ook de meeste naamplaatsbordjes sprint wel winnen.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 29 aug 2025 14:15

Jans schreef: 29 aug 2025 13:47 Kijken of Henk uit Houten het nog interessant vindt als hij op 82 jarige leeftijd een zeer slechte nierfunctie heeft. Gelukkig is niet iedereen gevoelig voor de nadelen.
Dat staat helemaal nergens!!! Het is hetzelfde als dat je met hartritme stoornissen soms beter geen cafeinne kan gebruiken. Dat betekend niet dat cafeine slecht is voor je hart.

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 29 aug 2025 14:26

Mehekachtohapi schreef: 29 aug 2025 11:13 Deze site was wellicht ook goed voor de hit-and-run TS van begin deze week over keto :mrgreen:
Geen sprake van hit-and-run van mijn kant hoor. Ik was en ben vooral heel erg benieuwd hoe we met zijn alleen reageren op een dergelijk artikel. Heb een paar dagen meegelezen en zie serieuze meningen en reacties, maar vooral ook weer 'off-topic' en 'ik wil ook iets zeggen' reacties. Precies zoals altijd op dit forum gebeurt.

Omdat ik inmiddels 60+ ben, maar wel zeer actief op de fiets probeer ik de serieuze reacties te scheiden van de nonsens en kijk ik of ik de creatine eens probeer. Voor mij zou het dan wel met name om het herstel, het ondersteunen van de hersenfunctie en het humeur zijn.

Cupie24
Forum-lid

Cupie24 29 aug 2025 14:30

tinoh schreef: 29 aug 2025 13:33 In welk onderzoek lees jij mitsen en maren Cupie? Ik ga ze niet allemaal lezen. Maar volgens mij is de wetenschappelijke consensus wel dat duursporters die interval achtige inspanningen tijdens hun wedstrijden hebben baat hebben bij creatine. De sprinters van het peloton sowieso, maar ook andere profrenners aangezien die ook tijdens een wedstrijd af en toe volle bak moeten aanzetten. Voor Henk uit Houten kan het ook interessant zijn als Henk ritten doet waarin na de bocht weer zo snel mogelijk geaccelereerd wordt. Of voor de bordjes sprinters.
Niet of nauwelijks werkzaam

Creatine

De onderzoekers beschrijven ook twee studies naar het gebruik van creatine, omdat er aanwijzingen zijn dat creatine-suppletie cognitieve functies verbetert. Mentale vermoeidheid zou samenhangen met een afname van fosfocreatine in de hersenen. En aangezien creatine de concentratie in de hersenen kan verhogen, zou dit helpen bij het tegengaan van mentale vermoeidheid. Meer onderzoek is nodig om deze gedachtegang te onderbouwen.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 29 aug 2025 14:39

Het is goed dat je van onderzoek uitgaat, maar een duidelijk bewezen iets bij mij persoonlijk is voor mij ook voldoende.
Het is gewoon te zien in de spiegel of foto zoals je wilt. Ik herstel bij bv een MTB rit sneller van korte intensieve stukjes.
In de sportschool is het al helemaal geen discussie, dat is overduidelijk.

Het is naast cafeine het enige supplement waar vrijwel iedereen een betere prestatie ervaart.

Onderzoek wees ook uit dat 60 gram kolydraten de max was. Deed ik het 30 jaar terug best aardig met 90 gram, voor mij was veel/voldoende eten onderweg altijd de reden dat ik na 2 uur "beter" werd, achteraf blijkt dit ook nog te kloppen. Onderzoek is goed, onderzoek is belangrijk en doet veel. Maar het is maar een stukje van de puzzel.

Als mensen nieuwsgierig zijn probeer het gewoon kost geen drol 15 euro voor een halve kilo en na een week of 1 a 2 voel je het vanzelf, merk je niks stop je weer. doet dat sowieso minimaal een keer of vijf om andere zaken uit te sluiten.
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 29 aug 2025 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Cupie24
Forum-lid

Cupie24 29 aug 2025 14:39

In welk onderzoek lees jij mitsen en maren Cupie? Ik ga ze niet allemaal lezen.

Dit is vaak het probleem. Er wordt veel geroepen zonder onderbouwing iets met klok horen luiden……
Dat iets algemeen wordt aangenomen wil niet zeggen dat het waar is, eerder rust het op opportunisme. Niets mis mee, maar
feitelijk onderbouwd is het niet.

Plaats reactie