Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Wireless 12s XTR groep

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5702
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 05 jun 2025 14:20

daniel1975 schreef: 05 jun 2025 12:24 Op de mtb heb ik echt geen last van die grote stappen, itt de graveller en wegfiets.

13s is voor mij geen must.
Als de 2x13 DA zou komen koop ik met liefde een 2x12 DA in de BlackFridaySalea voor 1.750,- ;-)

UDH mis ik totaal niet. De huidige korte derrie hangers functioneren prima.

Edit Havana was mij al voor.
Ik zou (of beter gezegd net gedaan) nogsteeds een 2x11 groep kopen.
Ik zie niet direct voordeel van 12 (of zelfs 13) speed of wireless toevoeging, die di2 kabels trek je eenmalig bij het opbouwen van je fiets.
Ik rijd zelfs nog op een fiets met 2x10s en mis niet echt versnellingen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 43524
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 jun 2025 14:27

Ik heb 2x12 op de graveller gezet omdat prijsverschil met 2x11 niet heel groot was.
En wilde pertinent geen 1x aandrijving.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Berrinator
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 mar 2024 12:23

Berrinator 05 jun 2025 16:00

havana schreef: 05 jun 2025 12:22
nespresso schreef: 05 jun 2025 09:50 Wel jammer dat ze vasthouden aan gebruik van een derailleur hanger ipv een direct mount zoals Sram.
Wat is daar precies het voordeel van?
Shimano voert als reden aan dat bij deze constructie de hanger het zwakke punt is en dus zal beschadigen bij een crash ipv dat je derailleur gaat breken. En ook dat deze makkelijk vervangen kan worden, zeker met UDH (mocht je er 1 in je tasje hebben).

wdfl
Forum-lid
Berichten: 848
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 05 jun 2025 22:18

Wel een bemerking bij de video vs sram!
Hoe was die sram ingeteld?
Je kan daat de schakelsnelhied instellen als ik me niet vergis.
Als deze op de traagste setting stond???
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
gurb
Forum-lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:33

Gebruikersavatar gurb 06 jun 2025 08:56

Worden hier niet wat termen door elkaar gehaald?
Die T-type derailleurs die direct op de steekas zitten als het ware, die gebruiken wel dezelfde frame interface als UDH, maar dus geen hanger.
En aan de andere kant heb je UDH, wat dus wel gewoon een hanger is, maar dan met 'gestandaardiseerde' manier van aan je frame bevestigen (en daar gaat de steekas dan ook in). Dat komt wel van SRAM af, maar is verder licentievrij te gebruiken voor andere fabrikanten.

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 641
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 06 jun 2025 09:27

wdfl schreef: 05 jun 2025 22:18 Wel een bemerking bij de video vs sram!
Hoe was die sram ingeteld?
Je kan daat de schakelsnelhied instellen als ik me niet vergis.
Als deze op de traagste setting stond???
Bij de nieuwe XTR kun je juist de schakelsnelheid instellen (5 standen dacht ik gezien te hebben). Bij Sram Transmission niet. Je kunt wel single, 2, 3 of infinite shifts via 1 druk op de shifterbutton instellen, maar dat maakt niet uit voor de schakelsnelheid.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 15003
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jun 2025 16:18

gurb schreef: 06 jun 2025 08:56 Worden hier niet wat termen door elkaar gehaald?
Die T-type derailleurs die direct op de steekas zitten als het ware, die gebruiken wel dezelfde frame interface als UDH, maar dus geen hanger.
En aan de andere kant heb je UDH, wat dus wel gewoon een hanger is, maar dan met 'gestandaardiseerde' manier van aan je frame bevestigen (en daar gaat de steekas dan ook in). Dat komt wel van SRAM af, maar is verder licentievrij te gebruiken voor andere fabrikanten.
Exact! een T type derrie vervangt de UDH en kan alleen op een UDH frame.

Voor andere derrie's gebruik je ook de UDH en eigenlijk heb je hetzelfde voordeel (haaks op de steekas). Je kan en hoeft de derrie nooit meer te richten, dus als dat als stadaard wordt doorgevoerd kan de pad richter ook in de vuilnisbak.

Een UDH frame heeft dus ook voordelen voor shimano en campa groepen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 15003
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jun 2025 16:22

Daarnaast is het een groep met andere insteek. XC is een steeds kleiner markt aan het worden en enduro/all mountain meer.

Ze hebben nu twee cassettes en 2 derrie,s maar eigenlijk is het maar 1 setup. Beide cassettes hebben dezelfde range op een paar % na en hebben dezelfde sprongen. Ze hebben puur een 10/51 gemaakt voor XC en 9/45 voor enduro/all mountain etc.

Hoe snel het schakelt moet je wel op de derrie en al fietsend zien, bij sram kan je vol kracht blijven zetten met T type. Maar echt vol! 6 a 700 watt is geen probleem. Dan is het schakelen wel trager maar netto verlies je niet veel.

Dan nog vind ik T type wel echt aan de (te) trage kant. Maargoed ik rijd dan ook met de allersnelste mechanische gripshift, sneller wordt het nooit.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 15003
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jun 2025 10:24

Ik was benieuwd naar de schakeltijd van de Red E1.

Opschakelen dus naar een groter kransje onder de 3 seconde. Ik gok een 2.7 a 2.8, lastig om zelf te meten. Maar onder de drie was heel duidelijk.
Terugschakelen naar kleiner komt uit op rond de 3.5 seconde.

Beide ook niet gemonteerd dus gewoon liggend op de werkbank. Ik ervaar het opschakelen soms wel als te snel, bij meerdere kransjes.
Bij de oude wist ik precies hoe lang ik de knop in moest houden voor 2, 3 of 4x nu gaat dat wel eens mis.

Plaats reactie