4Gold
Maar hoeveel procent zegt DNA? Het weer, de vorm van de dag, de mate van getraind zijn, wat heb je de dag van tevoren gegeten? Er zijn al zoveel variabelen die per dag, week of maand veranderen. Tel daar de opbouw bij op als je een aantal jaar fietst en het stukje DNA wordt wel heel klein.
Ook zie ik op die website nu ook weer geen tientallen variabelen in reepjes, poeders en gels. Met 10 ritjes met wat verschillende producten mee heb je ook wel uitgezocht wat ongeveer werkt.
Ook zie ik op die website nu ook weer geen tientallen variabelen in reepjes, poeders en gels. Met 10 ritjes met wat verschillende producten mee heb je ook wel uitgezocht wat ongeveer werkt.
Campagnolo Ultra Dork
Ben benieuwd op welke theorie dat zou zijn gebaseerd. Klinkt naar astrologie.wasbeer2006 schreef: ↑24 apr 2025 13:47 Ik geloof best wel dat het handig is je DNA te onderzoeken en daar een voedingsplanning op te maken.
Niet zijken maar reiden !
Volgens ChatGPTpino schreef: ↑24 apr 2025 14:45Ben benieuwd op welke theorie dat zou zijn gebaseerd. Klinkt naar astrologie.wasbeer2006 schreef: ↑24 apr 2025 13:47 Ik geloof best wel dat het handig is je DNA te onderzoeken en daar een voedingsplanning op te maken.
Ja, met behulp van DNA-analyse kun je voedingsplannen maken die mogelijk beter aansluiten bij iemands genetische aanleg. Dit wordt ook wel nutrigenetica genoemd. Het idee is dat je genetische variaties invloed kunnen hebben op hoe je lichaam reageert op bepaalde voedingsstoffen. Hier zijn een paar voorbeelden van wat je met DNA-inzichten kunt doen:
Wat DNA-analyse kan onthullen:
• Lactose-intolerantie: Of je genetisch gezien moeite hebt met het verteren van lactose.
• Caffeïnemetabolisme: Of je cafeïne snel of langzaam afbreekt, wat invloed kan hebben op slaappatroon en hartgezondheid.
• Vetmetabolisme: Of je lichaam meer neigt vetten op te slaan of te verbranden, wat van belang kan zijn bij gewichtsverlies.
• Koolhydraattolerantie: Hoe je lichaam reageert op koolhydraten, wat invloed heeft op bloedsuikerspiegel en energieniveaus.
• Tekort-risico’s: Genetische aanleg voor tekorten aan vitamines zoals B12, D of foliumzuur.
Beperkingen:
• Niet alles is genetisch: Leefstijl, slaap, stress en beweging zijn minstens zo belangrijk.
• Wetenschap is nog in ontwikkeling: Niet alle genetische verbanden zijn 100% bewezen of toepasbaar op iedereen.
• Niet alles is actiegericht: Soms krijg je inzichten waar je (nog) weinig mee kunt.
Praktische toepassing:
Een op DNA gebaseerd voedingsplan kan helpen om bewuster keuzes te maken en voedingsstrategieën te personaliseren. Denk aan:
• Specifiekere richtlijnen voor macro’s (vet, eiwit, koolhydraten)
• Adviezen voor supplementen of vitamines
• Inzicht in gevoeligheden of intoleranties
Nutrigenetica is een serieuze wetenschappelijke discipline, maar het is belangrijk om de nuance te begrijpen:
Wat wel bewezen is:
Er zijn bepaalde genetische variaties waarvan goed gedocumenteerd is dat ze invloed hebben op hoe je lichaam reageert op voeding. Enkele voorbeelden:
• Lactase-gen (LCT) → bepaalt lactose-intolerantie
• MTHFR-gen → beïnvloedt foliumzuurstofwisseling
• CYP1A2-gen → bepaalt hoe snel je cafeïne afbreekt
• FTO-gen → geassocieerd met obesitas en vetopslag
Deze verbanden zijn goed onderbouwd in peer-reviewed wetenschappelijke literatuur.
Wat nog niet volledig bewezen of toepasbaar is:
• Veel genetische variaties hebben slechts een kleine invloed op je gezondheid of stofwisseling, en zijn vaak afhankelijk van omgeving, leefstijl en epigenetica.
• Er is nog onduidelijkheid over de praktische vertaalslag: hoe pas je genetische inzichten echt effectief toe in een voedingsplan?
• De complexiteit van gen-voeding-interacties is enorm: één gen zegt meestal niet alles, en combinaties van genen zijn moeilijk te interpreteren.
Stand van de wetenschap:
• Nutrigenetica is een veelbelovend vakgebied, dat al degelijke inzichten heeft opgeleverd.
• Het is nog geen vervanging voor klassieke voedingsadviezen, maar kan deze wél verfijnen.
• De wetenschap staat nog in ontwikkeling en vraagt om verder onderzoek voordat het mainstream medisch wordt ingezet.
Conclusie:
Ja, nutrigenetica is wetenschappelijk onderbouwd op bepaalde punten, maar het is (nog) geen magische blauwdruk voor perfecte voeding. Het kan wél waardevolle aanvullingen geven, vooral in combinatie met andere data zoals bloedwaarden, leefstijl en doelen.
-
- Forum-lid
Doet chatgpt ook aan bronvermelding?
-
- Forum-lid HC
Maar uiteindelijk blijft het belangrijk dat de onderzoeker onafhankelijk is. Bij een 4Gold verhaal is het wc-eend gehalte wel erg hoog.
Verder ben ik genuanceerd over het DNA verhaal. Een goede Orthomoleculair arts kan volgens mij meer doen dan een DNA arts. Bepaalde supplementen om je organen op de juiste wijze te helpen, kan zeker bijdragen aan een betere werking van het lichaam tijdens het sporten.
Maar vind maar eens een goede onafhankelijke arts, die tijd heeft. En daarnaast is het de vraag of de investering de winst waard is.
Verder ben ik genuanceerd over het DNA verhaal. Een goede Orthomoleculair arts kan volgens mij meer doen dan een DNA arts. Bepaalde supplementen om je organen op de juiste wijze te helpen, kan zeker bijdragen aan een betere werking van het lichaam tijdens het sporten.
Maar vind maar eens een goede onafhankelijke arts, die tijd heeft. En daarnaast is het de vraag of de investering de winst waard is.
Niet zijken maar reiden !
Jazeker!
Goede vraag — hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste bronnen en wetenschappelijke inzichten die de onderbouwing vormen voor wat ik eerder schreef over nutrigenetica:
⸻
1. Wetenschappelijke literatuur & studies
Gen-specifieke voorbeelden:
• Lactose-intolerantie (LCT-gen):
• Ingram, C. J. E., et al. (2009). “Lactose digestion and the evolutionary genetics of lactase persistence.” Human Genetics.
→ Bewezen verband tussen genetische varianten van het LCT-gen en het vermogen om lactose te verteren op volwassen leeftijd.
• Cafeïnemetabolisme (CYP1A2-gen):
• Cornelis, M. C., et al. (2006). “Coffee, CYP1A2 genotype, and risk of myocardial infarction.” JAMA.
→ Langzame metaboliseerders van cafeïne (door CYP1A2-variant) hebben een hoger risico op hartproblemen bij hoge cafeïne-inname.
• MTHFR-gen en foliumzuurmetabolisme:
• Bailey, L. B., & Gregory, J. F. (1999). “Folate metabolism and requirements.” The Journal of Nutrition.
→ MTHFR-mutaties kunnen folaatmetabolisme beïnvloeden, met gevolgen voor o.a. zwangerschap, homocysteïne-niveaus en cardiovasculaire gezondheid.
• FTO-gen en obesitas:
• Frayling, T. M., et al. (2007). “A common variant in the FTO gene is associated with body mass index and predisposes to childhood and adult obesity.” Science.
→ Duidelijke associatie tussen FTO-varianten en verhoogde kans op obesitas.
⸻
2. Overzichtsartikelen & reviews:
• Ordovas, J. M., et al. (2018). “Personalised nutrition and health.” BMJ.
→ Reviewartikel over de potentie en beperkingen van gepersonaliseerde voeding, waaronder nutrigenetica.
• Fenech, M., et al. (2011). “Nutrigenetics and nutrigenomics: Viewpoints on the current status and applications in nutrition research and practice.” Journal of Nutrigenetics and Nutrigenomics.
→ Bespreekt de stand van zaken van het vakgebied, de bewijsvoering en de toepassingen.
⸻
3. Positie van officiële instanties:
• Academy of Nutrition and Dietetics (VS):
• Zij erkennen dat DNA-tests waardevolle inzichten kunnen geven, maar pleiten voor zorgvuldige interpretatie en meer onderzoek voordat ze breed klinisch worden ingezet.
• Voedingscentrum Nederland & EFSA (European Food Safety Authority):
• Stellen dat nutrigenetica potentie heeft, maar dat de wetenschap nog niet rijp is voor brede toepassing in het publieke domein.
En wellicht dat ze beide genetisch lactose intolerantie hebben en beide hun metabolisme kunnen verbeteren op gelijke manier. Of niet want hun DNA is niet identiek.
DNA Analyse is geen talenten analyse of loopbaancoach

-
- Forum-lid HC
Met medicatie zijn ze hier ook al een tijd mee bezig om zodoende de bijwerkingen de ellimineren of iig extreem te verminderen.
Ik heb zelf ook het ea uitgedokkert wat wel en niet werkt, ook met bv mijn gevoelige maag. Ben heel benieuwd of dat uit een DNA profiel zou kunnen komen. Niet perse die van deze aanbieder.
Door wat familiare ziektes hebben ze mijn DNA ook getest. Het verhaal was toen een jaar of 10 geleden dat ze maar een paar % van je complete DNA testen omdat anders de test veel te duur zou zijn. De vraag is dus of je vooraf kan bepalen welk deel je test.
Ik heb zelf ook het ea uitgedokkert wat wel en niet werkt, ook met bv mijn gevoelige maag. Ben heel benieuwd of dat uit een DNA profiel zou kunnen komen. Niet perse die van deze aanbieder.
Door wat familiare ziektes hebben ze mijn DNA ook getest. Het verhaal was toen een jaar of 10 geleden dat ze maar een paar % van je complete DNA testen omdat anders de test veel te duur zou zijn. De vraag is dus of je vooraf kan bepalen welk deel je test.