Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

JoostG
Forum-lid

JoostG 03 sep 2020 09:37

kxlight schreef: 03 sep 2020 08:49 Want uiteindelijk rijdt de liefhebber op t materiaal waar hij/zij de profs op ziet rijden
De consument rijdt graag op het materiaal (lees merk) van de profs. De liefhebber kiest wel iets anders uit :winkthumb:

Ik heb op mijn nieuwe fiets een Campa DB groep. Daar waar SRAM (en vermoedelijk ook Shimano) werken met een veer waarin je de blokjes plaatst, kent Campa een magnetisch systeem. De eerste indrukken zijn erg positief. Daar waar ik bij SRAM altijd wat tijd nodig heb voor de fijnere afstelling, is Campa tot op heden geruisloos (ook in de regen).
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 sep 2020 09:50

jakkel schreef: 03 sep 2020 09:28 Interessant artikel: https://www.cyclingnews.com/features/ri ... de-france/
En daar gaan ze nog niet eens in op het punt dat de grote favourieten deze tour een fietsenleverancier hebben die een schijfremfiets niet op gewicht kunnen krijgen.

Ze stellen dat het een keuze is, vanwege de mavic neutrale materiaal wagen, en enkele andere practische zaken zoals disc clearance. Maar als Jumbo een deel van de fietsen zonder lak laat komen vanwege het gewicht.., is de keuze velgrem in de bergen natuurlijk voor een groot deel ook het gewicht.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

jakkel
Forum-lid

jakkel 03 sep 2020 10:08

Ik vind het toch altijd wat raar dat bijvoorbeeld Ineos, een ploeg waar toch miljoenen in omgaan, geen aanspraak zou kunnen maken op een disc fiets van 6,8 kg.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 sep 2020 10:16

Blijkbaar is het sponsor partnership met Pinarello meer waard dan de vermeende voordelen van schijfremmen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2020 10:21

jakkel schreef: 03 sep 2020 09:28 Interessant artikel: https://www.cyclingnews.com/features/ri ... de-france/
Een leuke paradox voor de producenten: Profs kiezen voor velgremmen om redenen die voor de gemiddelde consument nauwelijks relevant zijn (snelle wielwissels, gewicht, aerodynamica), terwijl de echte voordelen van schijfremmen voor de gemiddelde consument voor de profs nauwelijks relevant zijn (onder alle omstandigheden vergelijkbare remkracht, geen remslijtage aan velgen).

Alleen, een belangrijk businessmodel van veel producenten is de-prof-als-reclamebord; oftewel, de consument wil wat de prof heeft. :D
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 03 sep 2020 10:22

daniel1975 schreef: 03 sep 2020 10:16 Blijkbaar is het sponsor partnership met Pinarello meer waard dan de vermeende voordelen van schijfremmen.
Welke voordelen ... ooh de vermeende. :? . Ik las trouwens ook dat Jumbo/Hema met Corima wielen aan het testen is ( ander topic eigenlijk ).

[quoteww]There's a picture of Jumbo Visma twitter of Dumoulin/Van Aert/Kupp cooling down and all 3 still on Corima.
I thought Dauphine was a sort of test to decide what wheels were best for TdF.
Shimano not rigid enough?[/quoteww]
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 sep 2020 10:30

Of Corima lichter?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 03 sep 2020 10:31

@53x11- de voordelen voor de consument zie ik nog niet direct. Je kan maar zo hard remmen, als je banden aan frictie aan kunnen. ( zie duidelijk het slippen in de regenrit van Nice ).

Het gebrek aan remdruk ( olie probleem ). Het door 90% van de toerfietsen niet kunnen ontluchten van het systeem - weer afhankelijk worden van de fietsen dealer / maker - en het geluid vind ik eerder een nadeel dan een voordeel.

Dat schijven eventueel beter remmen in de regen bij een afdaling - affin daar kan ik me misschien in vinden, maar dan komen we weer op de bovenste regel. Dat ze op het vlakke totaal overbodig zijn, omdat er met gewone remblokjes voldoende remkracht is, zijn we het hopelijk ook over eens.

@Daniël - Corima is ook lichter inderdaad.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 03 sep 2020 13:20

Die Corima's gebruiken Jumbo alleen in heuvel-/bergritten. Op t moment dat ze ook de zwarte Oltre's gebruiken. Is ivm gewicht. Met stijfheid heeft t m.i. niet te maken: Tony Martin rijdt gewoon met C40/c60.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 03 sep 2020 13:21

Het gaat niet om maximale remkracht maar om het kunnen doseren van die maximale kracht.
Met een schrijfrem gaat dat veel beter.

Het geluid, snap ik helemaal niets van een velgrem maakt meer herrie dan een schijfrem. Zeker op een carbon velg.

Er wordt hier veelal negatief over een schijfrem gedaan. Maar er is geen enkel technisch nadeel aan een schijfrem alleen maar voordelen afgezonderd het gewicht.

Met een schijfrem ben ik echt sneller in een afdaling, dat het maar marginaal is een seconde of 10 misschien op 10 minuten dalen, maar het is wel een voordeel. jij rijd ook veel relaxter naar beneden en hoeft veel minder hard te knijpen.

Als jumbo lichter wil, dan nemen ze toch gewoon hand gespaakte wielen........ moeten ze het alleen zelf betalen.

De fiets keuze hangt ook af van de aero voordelen. Ze willen en aero en gewicht, voor dat laatste kom je bij velgremmen uit. Er zit daarnaast vrij snel 200gram lak op een frame zeker celeste, gezien dat geen gezicht is met het lelijkste tenu uit het peleoton, kunnen ze beter zwart nemen :-)

Volgens mij worden bv de sunweb frames gespoten bij de spuiter van Red Bull, dat schijnt ook ruim 100 gram te schelen. Een zwarte S5 krijg je niet zomaar onder de 7.5.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 03 sep 2020 13:33

Nou @Wasbeer vlgns mij schiet jij nu een beetje uit de bocht.

Men kan met een velgrem heel goed doseren, misschien zelfs wel beter dan met een schijfrem, het gevoel ligt in je hand/vingers vwb de bediening.

Als remblokken goed zijn afgesteld (toe-in) maken ze geen geluid en ook niet bij carbonvelgen.

Een velgrem is technisch gezien veel simpeler dan een schijfrem wat vlgns mij ook een voordeel is. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 03 sep 2020 13:41

Orlok schreef: 03 sep 2020 13:33 Nou @Wasbeer vlgns mij schiet jij nu een beetje uit de bocht.
Ik juist niet :D grapje he!

Eens met het onderhoud natuurlijk. Dat is over het algemeen makkelijker.

Maar ik vind het veel makkelijker te doseren als ik minder kracht moet zetten dan veel. Over het algemeen de meeste mensen, het verschil tussen bv een boutje met 4 of 6nm vast zetten is nog wel te voelen. 42 of 44 niet, of tenminste dat lukt mij niet.

Plaats reactie