UPDATE: Na een 100 km verminderde het doorschieten. Na 150 km helemaal weg, zelfs als ik nu op d etrappers sta geen probleem meer. Leve Tiagra
Vandaag geklust aan de fiets
-
hayes
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
Tacxjes in de derailleur en lagervet voorwiel vervangen (na 25000km... zag het er nog redelijk schoon uit maar had wat speling) door Peaty's speed grease.
Twee weken geleden mijn kettingbladen al vervangen, dus deze gisteren en eergisteren bezig geweest met het vervangen van de schakelkabels voor- en achterderailleur. Zowel buitenbekabeling als de binnenbekabeling.
Begonnen met de binnenkabel voor de achterderailleur door het frame te trekken kwam ik tot de conclusie dat ik de verkeerde (kortste) had gebruikt want kwam een tiental cm te kort. Dus kon ik weer van voorafaan beginnen.
Na aanleiding van wat discussie op het forum over het wel of niet laten zitten van liners op de plaats van het bottombracket geleiderplaatje heb ik deze nu voor het eerst daar laten zitten. Ben benieuwd hoe dat zich in de toekomst vwb slijtage
gaat houden. In ieder geval zal vuiligheid geen invloed meer hebben op de binnenbekabeling op dat punt.
Headsetlagers opnieuw in het vet gezet, bottombracketlagers opnieuw gemonteerd, nieuw stuurlint gewikkeld, nieuwe Tacx derailleurswieltjes, nieuwe KMC 11el ketting, nieuwe Ultegra cassette en de (reserve) fiets staat weer klaar voor een ritje.!
Begonnen met de binnenkabel voor de achterderailleur door het frame te trekken kwam ik tot de conclusie dat ik de verkeerde (kortste) had gebruikt want kwam een tiental cm te kort. Dus kon ik weer van voorafaan beginnen.
Na aanleiding van wat discussie op het forum over het wel of niet laten zitten van liners op de plaats van het bottombracket geleiderplaatje heb ik deze nu voor het eerst daar laten zitten. Ben benieuwd hoe dat zich in de toekomst vwb slijtage
Headsetlagers opnieuw in het vet gezet, bottombracketlagers opnieuw gemonteerd, nieuw stuurlint gewikkeld, nieuwe Tacx derailleurswieltjes, nieuwe KMC 11el ketting, nieuwe Ultegra cassette en de (reserve) fiets staat weer klaar voor een ritje.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Trapaslagers van mijn Canyon Grizl vervangen, na slechts 1100 km met vrij veel natte gravel, modder en enkele diepe plassen.
De voorbereiding was het meeste werk. De cup aan de linkerkant had zich 1 mm losgewerkt uit het frame, wat ik niet helemaal begreep omdat het een press fit BB86 betreft. Na wat meer onderzoek zag ik dat het een Token Ninja set betreft (opdruk was niet meer zichtbaar omdat de linker crank tegen de cup aan liep) waarbij beide cups in elkaar schroeven. Eigenlijk best een mooi systeem!
BB sleutel besteld om de cup weer goed aan te draaien. Ik vermoed deze nooit goed vast heeft gezeten, of dat het lager zo zwaar liep dat hierdoor de cup is losgedraaid. Eigenlijk kan ik me dat niet voorstellen...
Lagers vervangen door Enduro MR2437 ABEC-3 met een generieke lagerpers van Ali (32994634915). Dit waren eigenlijk de enige lagers in deze maat die snel leverbaar waren. Klus was in 30 minuten klaar.
De voorbereiding was het meeste werk. De cup aan de linkerkant had zich 1 mm losgewerkt uit het frame, wat ik niet helemaal begreep omdat het een press fit BB86 betreft. Na wat meer onderzoek zag ik dat het een Token Ninja set betreft (opdruk was niet meer zichtbaar omdat de linker crank tegen de cup aan liep) waarbij beide cups in elkaar schroeven. Eigenlijk best een mooi systeem!
BB sleutel besteld om de cup weer goed aan te draaien. Ik vermoed deze nooit goed vast heeft gezeten, of dat het lager zo zwaar liep dat hierdoor de cup is losgedraaid. Eigenlijk kan ik me dat niet voorstellen...
Lagers vervangen door Enduro MR2437 ABEC-3 met een generieke lagerpers van Ali (32994634915). Dit waren eigenlijk de enige lagers in deze maat die snel leverbaar waren. Klus was in 30 minuten klaar.
Liners zover mogelijk door laten lopen. Bij mijn fiets begint de liner 10cm onder het balhoofd en loopt in de liggende achtervork door tot 2cm voor het achterpad.Orlok schreef: ↑19 jan 2022 14:56
Na aanleiding van wat discussie op het forum over het wel of niet laten zitten van liners op de plaats van het bottombracket geleiderplaatje heb ik deze nu voor het eerst daar laten zitten. Ben benieuwd hoe dat zich in de toekomst vwb slijtagegaat houden. In ieder geval zal vuiligheid geen invloed meer hebben op de binnenbekabeling op dat punt.
In de winter nieuwe kabelset, gaat alles uit elkaar, nieuwe liners, buiten- en binnenkabels. Gedurende het seizoen vervang ik van de achterderrie 1x de binnenkabel en laatste stuk buitenkabel, half uurtje werk.
Kabelloop vlak voor de derailleur is niet fijn en daar slijt het zaakje vrij snel.
Dogma F
Dropper post geïnstalleerd op mijn Scott Spark. Dit frame heeft geen voorbereiding, dus moest ik zelf aan de bak. De kabel uiteindelijk semi-intern kunnen trekken. Onder het BB zit een plaatje voor de interne kabels, daar gaatje bijgeboord en de rest loopt onder de schuine buis door (waar al een kabel liep). Tevreden met het resultaat!
-
FryskBloed
- Forum-lid
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
- Locatie: Groningen
Nieuw voorwiel gebouwd. Oude velg doorgezaagd (zodat'ie in de ondergrondse vuilcontainer kan) en de remvlakken waren nog maar 0.3mm dik... En dat na maar 20k km, denk dat al die stukken onverhard en smerige landweggetjes om tegeltjes te scoren geen goede zaak zijn voor je velgen als je nog velgremmen gebruikt 
Ik ben vanochtend rustig begonnen met het opbouwen van mijn nieuwe gravelbike met het persen van de cups voor de headset. Gelijk ook maar zadelpen, zadel, stuurpen en stuur geïnstalleerd om een beetje een idee te krijgen hoe het gaat worden. Morgen maak ik wat tijd om de kabels door het frame te trekken.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Het frame is grotendeels van staal. De cups waar de lagers invallen dien je dus nog in het frame te persen.
Inmiddels zit de bottombracket er ook in en heb de remklauwen gemonteerd.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5724
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Meteen maar even een klokje toegevoegd aan de Gazele Mini die ik gisteren heb mogen ophalen. Heel blij mee
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
i-mac
De voorbije ritten maakte de voorrem veel lawaai. Vandaag, na wat te zoeken ip dit forum, de oorzaak gevonden. Er zaten wat stukjes aluminium of ijzer in de remmen. Heb die eruit moeten prutsen, en heb dan met een vijl alles voorzichtig weer wat vlakker gemaakt. Na een testrit in de straat lijkt remmen terug zonder lawaai te gebeuren. De volgende ritten ga ik dat wat opvolgen. En indien nodig, kijken of er stukjes alu van de vel zijn losgekomen.
Maar terug heel blij met dit forum. De tips hier zijn van goud waarde.
Maar terug heel blij met dit forum. De tips hier zijn van goud waarde.