Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 okt 2012 16:45

Als je een liefhebber van je portemonnee bent koop je je kleren in winkels waar je het wel kan/wilt betalen en heb je een Casio horloge of nog slimmer, je kijkt op je telefoon hoe laat het is. Net doen of je dure spullen hebt is gewoon zielig, wie wil je er eigenlijk mee voor de gek houden?
Campagnolo Ultra Dork

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 okt 2012 19:55

Ernie C. schreef:Net doen of je dure spullen hebt is gewoon zielig, wie wil je er eigenlijk mee voor de gek houden?
+1
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

wolly68
Forum-lid

wolly68 10 okt 2012 20:27

Ik ben benieuwd of de moraalridders ook netjes betalen voor software die ze gebruiken en voor digitale muziek en films die ze luisteren / kijken. Ik ben bang dat de meesten er dan een beetje een dubbele moraal op na houden. Overigens kan ik me voorstellen dat iemand gewoon zo'n frame koopt omdat hij het zelf mooi vindt, en niet om er mee te blitsen. Fietsen zijn toch bedoeld om op te fietsen ?

Hans Kroesen
Forum-lid

Hans Kroesen 10 okt 2012 20:35

Ik gebruik een chinees alleen voor de wedstrijden... Als je een keer een slipper maakt loopt het niet heel erg in de kosten. Niet omdat het mooi is maar 'goedkoop'. (En we betalen voor de software die we gebruiken).

mda1
Forum-lid

mda1 10 okt 2012 20:57

daniel1975 schreef:En waarom zou je het willen? Valt in de categorie nep-horloges, GTI-badges op een Golfje SDI, North FaKe jacks, etc.

Afgelopen jaar tijdens LiMo komt er een vent naast ons rijden.
- zijn dat echte Pina's?
- 'ja'
- hahaha, de mijne niet, veel goedkoper en je ziet het niet
- 'wel hoor, want een dogma heeft nooit een ronde zadelpen en geen meegespoten logo op de balhoofdbuis'
-*kijkt enigzins sip*- en toch heb je teveel betaald
-' best sneu, de blits willen maken met een neppert. Veel plezier ermee"
Tijdens LiMo stond ik in de rij (ja, die ene stempelpost waar alles vastliep) naast een meneer met een Specialized Venge en Di2. Hij keek naar mijn chinees, ik naar zijn venge. Goed gesprek gehad:
- Mooie Venge! en Di2... Hoe rijdt dat nou? is het een echte verbetering tov mechanisch?
- *lang verhaal over schakelen, gevoel, afstellen en moderne techniek*... En dat is een chinees toch of niet? met campa?
- Ja, Chorus....
- Hoe rijdt dat?
- *lang verhaal over carbon vs alu en schakelen met campa*
- Leuk! Heb je de gast op dat Tita frame gezien met dat brooks zadel, leren stuurlint en SRAM red?
- Ja! Mooie combo!

Oftewel: het kan ook heel prima een duur merk en een chinees naast elkaar. Iedereen zijn keuzes, en iedereen zijn redenen om daarvoor te kiezen

* Noot: mijn chinees is gewoon kaal 12k carbon, en niet een duur-merk-spuitschema chinees *

danny1407
Forum-lid

danny1407 10 okt 2012 21:04

Er is voor beide wat te zeggen als je er open voor staat.

Imitatie is illegaal en als het je gaat om een authentiek product, er gevoel bij hebt en je er de waarde van inziet, dan is dat de weg die je moet bewandelen.

Imitatie is ook een manier om wel dat (optisch) mooie spul te kunnen kopen waar je anders wellicht alleen maar van kan dromen.
Maar dan moet je inderdaad niet gaan lopen pochen met dat gevoel en de waarde, want dat is schijnheilig.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er goed misselijk van was, om na aankoop van m'n framepje op verschillende websites een frame te vinden wat er nagenoeg hetzelfde uitziet voor een fractie van de prijs.
Had ik hem in alle geuren en kleuren kunnen kopen, was ook wel leuk geweest.
Ik heb geen gevoel bij het merk wat ik rij en ook als ik nu naar andere frames kijk, denk ik toch: eens kijken of ie in china ook te krijgen is.
Het scheelt ook dat ik meer waarde hecht aan het uiterlijk van een frame en niet zozeer de eigenschappen.
Op mijn niveau merk ik niet, of nauwelijks hoeveel research en ontwikkeling er in een frame heeft gezeten om hem stijf, aero en doordacht te maken.
Het moet er gewoon mooi uitzien.

Als er de keuze is om er een ander merk op te laten zetten of net even een ander design door te voeren, zeker doen!
Maar als dat qua prijs, levertijden of wat dan ook een aanzienlijk verschil maakt..... prop hem dan maar in een doos, bel DHL en send me PayPal address my friend.
FacebookS3RSSite

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 okt 2012 21:45

danny1407 schreef:
Maar dan moet je inderdaad niet gaan lopen pochen met dat gevoel en de waarde, want dat is schijnheilig.
Dat is in 1 zin mijn gedachte.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 okt 2012 23:44

wolly68 schreef:Ik ben benieuwd of de moraalridders ook netjes betalen voor software die ze gebruiken en voor digitale muziek en films die ze luisteren / kijken. Ik ben bang dat de meesten er dan een beetje een dubbele moraal op na houden. Overigens kan ik me voorstellen dat iemand gewoon zo'n frame koopt omdat hij het zelf mooi vindt, en niet om er mee te blitsen. Fietsen zijn toch bedoeld om op te fietsen ?
Het gaat mij niet om de moraal maar om het feit dat een bepaalt merk/type voor sommige mensen blijkbaar zo belangrijk is dat ze er aan voorbijgaan dat merkbeleving bij technologische producten (waar ik fietsen ook toe reken) iets meer is dan alleen het uiterlijk en een sticker. Het gaat ook om design, prestaties, liefde en zorg voor het product en de geschiedenis van het merk. Als je hier allemaal niks om geeft (op de prestaties na) koop je gewoon een Cube, Bulls, Rose of een no name frame uit China. Ik kan mij niet indenken dat iemand naar zijn Chinarello kijkt en zegt: `wat hebben ze dat mooi ontwerp mooi gejat`.
Ook je vergelijking met gedownloade media gaat mank. Ik kan mij best voorstellen (niet goedkeuren) dat iemand op een gejatte Pinarello wil rijden maar niet op een neppe.
Ik kan net zo goed van een gedownloade film genieten als een originele dvd maar een Hollywoodfilm nagespeeld door een Chinese dorpstheatergroep sla ik toch echt over.
Campagnolo Ultra Dork

DDevil
Forum-lid

DDevil 10 okt 2012 23:50

Ik ga niet voor een topkwaliteit carbon frame of voor een kopie.

Ik wil een goed, licht stijf en vooral betaalbaar project doen met deze carbonfiets.

Ik zou hem op een Madone kunnen laten lijken als ik daar goed mn best voor zou doen, dat doe ik dan bijvoorbeeld niet. Mijne heeft geen stickers geen reclame geen immitatie. Zal dus ook unieke combinatie van parts en frame worden puur voor mijzelf.

Plan is om daarmee een goede fiets te bouwen voor een 1250 euro die:

Lichter
Beter afgemonteerd
Stijver
én meer persoonlijk voor mij is

Dan ik elders nieuw voor dat geld kan kopen.

Bovendien doe ik graag zelf onderhoud, en vind ik dit een hele mooie manier om het fietsonderhoud te leren. Wil er wat meer feeling mee krijgen.

De discussie immitatie vs echt geld dus zeker niet voor ieder importframe. Niet iedereen wil iets namaken he. Ik vind het gewoon een mooi product met wat mij een goede prijs kwaliteit verhouding lijkt. En met mij vele anderen die er naar volle tevredenheid lichte en fijne fietsen van maken, die zij zelf vergelijken met veel duurdere frames en daarin niet ontevreden zijn. Die vergelijking kan ik niet maken, daar heb ik gewoon geen ervaring mee.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 okt 2012 07:18

Overigens heb ik zelf geen moeite met een blanco chinarello waar je zelf een unieke fiets van maakt.
Alleen moeite met de 99% kopieeen die men aanschaft om de blits te maken.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 11 okt 2012 08:41

Ik wil wel even melden dat de kwaliteit van Chineese noname frame's toch wel wat minder is dan wat wij gewend zijn.
Het zijn allemaal geen wereld problemen, maar toch een aantekening waard.

En als men nu alleen maar Chineese kopien zou kopen, komen er geen nieuwe modellen meer. Ontwerpen kost nu eenmaal veel meer dan na maken

- gaatje van de achterrem is te klein, moeten uitvijlen.
- Interne kabelgeleiding werkt niet (trekt intern samen)
- Schijfrembevestiging is niet helemaal op goede afstand, met een beetje geweld de bouten erin draaien (MTB)
-Dikke patten

natres
Forum-lid

natres 11 okt 2012 11:35

Ik heb tot nu toe zo'n 10 frames opgebouwd, waarvan drie chinezen. (o.a. 2 chinarello's).
Ben geen enkel kwaliteits verschil c.q. problemen m.b.t. de chinaframes tegen gekomen.
De chinarello's die ik opgebouwd had reden aanmerkelijk beter dan het zelf opgebouwde frame van een zeer duur bekend Italiaans merk.(hard/bokkig, oncomfortabel en een voorvork die alle trillingen en hobbels 100% doorgaf aan je stuur en handen).
Het prijsverschil was in mijn ogen niet te begrijpen. Het is leuk om veel profploegen te sponsoren maar ik denk dat de klant de rekening betaalt.
Eén van mijn favoriete chinese frames is nu nog steeds mijn Trek Madone, die is stijf en comfortabel, stuurt als een scheermes en de afwerking is subliem, ook made in China. Dit terwijl ik ook duurdere carbon frames berijdt die 3 tot 4 keer zo duur en handmade gemaakt zijn buiten China.
De prijs zit vaak in de naam. Mijn goedkoopste alu Canyon (frame gekocht voor € 340,- outlet) rijdt beter dan meerdere duurdere carbonfietsen die ik heb.

Plaats reactie