Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welk smeermiddel gebruik jij ?

Welk smeermiddel gebruik jij?

Boeshield T9
122
13%
Squirt Lube
348
38%
Progold Prolink chain lube
13
1%
Morgan blue olie
76
8%
Brunox Lube
1
0%
Shimano Fles Smeermiddel
57
6%
Cyclon Course 
69
8%
Pedros Ice Wax
20
2%
Neoval-bikeoil
17
2%
Andere
194
21%

Totaal aantal stemmen: 917

richard-w
Forum-lid

Gebruikersavatar richard-w 04 mei 2016 20:53

ypuh schreef:Rij nu zo'n 750km met Morgan Blue olie en deze bevalt erg goed (€5.99 bij Wiggle). Na elke rit even afnemen met een doek en na elke 3/4 ritten of regenrit even schoonmaken en opnieuw smeren. Het is dikke olie en trekt ook wel wat vuil aan, maar afnemen na elke rit voorkomt een zwarte ketting. In de 3e of 4e rit (ca. 200km) en na een flinke regenbui wel een piepje en kraakje gehoord, maar dat viel te verwachten. Flesje gaat makkelijk een seizoen (5 - 10 dkm) mee lijkt het.
+1 ik rijd hier ook altijd mee, minimaal 200km zonder te hoeven smeren. Wel rijd ik alleen maar in droog weer, tenzij de regen onderweg pas komt. Ook rijdt ik ermee op de MTB (met droog weer).

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

nucleus
Forum-lid

nucleus 10 mei 2016 09:38

Ooit 2 voor de prijs van 1 gehad, daarom nu:
Bij slecht weer: Muc-Off C3 Wet Ceramic Lube
Bij mooi weer: Muc-Off C3 Dry Ceramic Lube

Zoals met alle draaiende onderdelen, bijhouden is het devies. Bevallen beide erg goed als je regelmatig de ketting schoonmakt en smeert.

Hartox
Forum-lid

Hartox 10 mei 2016 10:06

Hier ook Morgan Blue race oil. Zolang het niet regent blijft de ketting redelijk stil. En het trekt bijna geen vuil aan. Ketting en cassette hebben er nog nooit zo schoon uit gezien na een rit.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 10 mei 2016 12:24

Hartox schreef:Hier ook Morgan Blue race oil. Zolang het niet regent blijft de ketting redelijk stil. En het trekt bijna geen vuil aan. Ketting en cassette hebben er nog nooit zo schoon uit gezien na een rit.
+1
Ach, ik zeg ook maar wat

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 10 mei 2016 14:40

Sieper schreef:ik heb ook een flesje boeshield, ten eerste, als je drup drup drup op de kettingrolletjes doet loopt het mooi, maar verdraai je even de trapper om weer verder te kunnen dan krijg je altijd een enorme druppel als je de ketting weer aanraakt, grrrrr. En dan (na een paar uur wachten) zit er echt veel te veel op de ketting, vieze plakkerig troep. Wat doe ik verkeerd? Ketting staat ook snel weer droog hoor, 150k oid. Als ik er nu teveel op doe, hoe moet je er dan minder op doen?
Die enorme druppel ken ik, vind ik ook altijd irrie. Wat ik altijd doe, en dat doe ik eigenlijk bij elk smeermiddel, is aanbrengen, tijdje laten staan (doe het meestal voordat ik ga slapen de dag voor een rit) en daarna voor het rijden met een droge doek de ketting afvegen. Dan haal je het meeste overtollige spul er wel af.

fabianfondriest
Forum-lid

fabianfondriest 14 jun 2016 23:55

Wie weet hoe je de nieuwe flesjes van boeshield moet gebruiken? De "druppel" schenk tuit is nu anders en is zwaar k als je het mij vraagt...

Sent from my iPhone using Tapatalk

jsparie
Forum-lid

jsparie 17 jun 2016 07:30

sjoerdth schreef:
Sieper schreef:ik heb ook een flesje boeshield, ten eerste, als je drup drup drup op de kettingrolletjes doet loopt het mooi, maar verdraai je even de trapper om weer verder te kunnen dan krijg je altijd een enorme druppel als je de ketting weer aanraakt, grrrrr. En dan (na een paar uur wachten) zit er echt veel te veel op de ketting, vieze plakkerig troep. Wat doe ik verkeerd? Ketting staat ook snel weer droog hoor, 150k oid. Als ik er nu teveel op doe, hoe moet je er dan minder op doen?
Die enorme druppel ken ik, vind ik ook altijd irrie. Wat ik altijd doe, en dat doe ik eigenlijk bij elk smeermiddel, is aanbrengen, tijdje laten staan (doe het meestal voordat ik ga slapen de dag voor een rit) en daarna voor het rijden met een droge doek de ketting afvegen. Dan haal je het meeste overtollige spul er wel af.
Zo staat het ook omschreven in de gebruiksaanwijzing van boeshield. Overvloedig aanbrengen en na een paar uur afnemen. Vind het prima spul maar in de praktijk staat de boel idd vrij snel weer droog.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 19 jun 2016 16:22

zoals je hier veelvuldig kunt lezen, leuk voor korte ritjes, of bv een zanderige mtb rit, maar het is gewoon overpriced troep voor dat geld heb je drie flesjes shimano of morgan blue, wat veel beter is en gewoon 200 tot 300km stil blijft.

Daarnaast heb je ook veel nodig en meer smeren, is het misschien wel zes keer zo duur als bovenstaande middelen.

Het allerbeste smeert overigens dynamic, maar die wordt wel zwart en laat kliene spikkels achter op je (hoge) velgen.
Maar bv voor de winter nog beter dan Morgan en Shimano.

Martin78
Forum-lid

Gebruikersavatar Martin78 25 jun 2016 12:05

Ik gebruik zelf altijd Morgan bleu omdat ik er zeer tevreden over ben.

Nu lees ik dat sommige hier lampen olie gebruiken om de ketting te reinigen, maar doen mensen dit door de ketting eraf te halen of gebruiken ze de olie door deze rechtsreeks op de ketting (op de fiets) aan te brengen?
En is dit dan ook nog een bepaalde lampen olie of maakt het merk of type niet veel verschil?

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 25 jun 2016 12:32

Ik haal de ketting er af en leg deze in een badje met lampolie.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 25 jun 2016 13:16

Martin78 schreef:Ik gebruik zelf altijd Morgan bleu omdat ik er zeer tevreden over ben.

Nu lees ik dat sommige hier lampen olie gebruiken om de ketting te reinigen, maar doen mensen dit door de ketting eraf te halen of gebruiken ze de olie door deze rechtsreeks op de ketting (op de fiets) aan te brengen?
En is dit dan ook nog een bepaalde lampen olie of maakt het merk of type niet veel verschil?
Gebruik ook Morgan Blue en als ontvetter lampenolie van de Action. Als de ketting zwart is doe ik een beetje lampenolie op een oude doek en haal ik de ketting daar een paar rondjes door heen. Daarna ff laten drogen en opnieuw druppelen. Eens in de zoveel tijd haal ik de ketting los en dan in een bakje lampenolie met een kwast een beetje schoonmaken.

Heb wel eens gehoord dat mensen de ketting in een colafles met lampenolie doen, dop erop en ff schudden. Met een spaak kun je hem er dan weer makkelijk uitvissen.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 25 jun 2016 13:50

Lampolie heb ik jaren gebruikt, maar het ontvet me te weinig en ik ben weer terug bij de aloude wasbenzine in een pot met deksel en schudden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie