Oortjes vanaf 2010 verboden.
Eergisteren nogal wat valpartijen in Parijs - Nice gezien, een koers mét oortjes. Kwam door een hypernerveus peloton. Na de etappe veel tweets gelezen over het nerveuze gedrag van renners. Dus, veiligheid hangt af van het gedrag van de renners en niet van de aanwezigheid van oortjes.
http://www.twitter.com/marcodej" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat de UCI de oortjes verbiedt omdat zij vindt dat het aspect veiligheid er niet echt door verbetert,tot daar aan toe, maar wat ik gisteren terug zag in de finale van P-N tart elke verbeelding: de UCI verbiedt en waant zich boven alles verheven maar de toestanden zoals gisteren ( paaltjes die midden in de weg staan en geen seingevers te bekennen op 5 kms van de aankomst bij een naar de aankomst stormend peleton), aankomsten die de organisatoren terwille telkens weer in steden aankomen dat laat zij zo maar toe en sluit zij zedig de ogen voor. De eerste dode dit jaar zit er aan te komen.
Een onbekwame en arrogante boel is die UCI.
Een onbekwame en arrogante boel is die UCI.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 


- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
marcodej schreef:Ik pleit ervoor het jurykanaal op de oortjes te zetten en de mogelijkheid tot communiceren van renners richting ploegleiding (en ploeggenoten), maar niet andersom. Veiligheidsaspect gegarandeerd en ploegleider kan niet meer 'sturen'.
Zoals ik op vorige pagina al schreef is er dan een probleem met de taal. Dus hoe wil je dan zorgen dat alle renners het verstaan. Een aanzienlijk deel van het peleton spreekt geen Engels of Frans.
eelcoz schreef:Het begint nu gewoon echt heel zielig te worden allemaal. Veiligheid is een gelegenheidsargument van de renners. Men wil gewoon met de ploegleider kunnen communiceren, aangezien de gemiddelde renner tegenwoordig het koersinzicht van een doppinda heeft (hoe zou dat nu komen...). Dat met het afschaffen van de oortjes de ploegleiders weer in het peloton moeten gaan rijden is onzin. Dat kun je gewoon verbieden. Dat is alleen maar om opnieuw te kunnen communiceren en dat is nu net wat we niet willen. Met oortjes wordt wielrennen een beetje gereduceerd tot een spelletje 'wie kan het hardste trappen'. Dan kun je net zo goed iedereen een inspanningstest laten doen en degene met het hoogste vermogen de bloemen geven.
Je overschat het effect van de oortjes nog al fors. In de televisie beelden zit een vertraging, voor de ploegleider iets heeft vertelt is er al weer een vertraging. Als je dan pas reageert dan ben je gewoon veel te laat. Daarnaast is lang niet alles wat er voor in de koers gebeurd te zien op de TV, de regie mist regelmatig wat. Dan kan de ploegleider ook niets beginnen en moet je het toch echt gewoon met je eigen verstand oplossen.
En wielrennen is nu toch niet bepaald rocket science, met een IQ van 90 kan je 't spelletje ook nog prima begrijpen.
marcodej schreef:Eergisteren nogal wat valpartijen in Parijs - Nice gezien, een koers mét oortjes. Kwam door een hypernerveus peloton. Na de etappe veel tweets gelezen over het nerveuze gedrag van renners. Dus, veiligheid hangt af van het gedrag van de renners en niet van de aanwezigheid van oortjes.
Reageer eens op de argumenten van de heren renners. Of probeer de ouders van Jelle Lugten uit te leggen waarom het prima was dat hun zoon 3 weken in coma lag omdat er niet met oortjes gekoerst kon worden. De jury en de ploegleiders wisten dat die auto er aan kwam.
-
eelcoz
Amclassic-fan schreef:
Reageer eens op de argumenten van de heren renners. Of probeer de ouders van Jelle Lugten uit te leggen waarom het prima was dat hun zoon 3 weken in coma lag omdat er niet met oortjes gekoerst kon worden. De jury en de ploegleiders wisten dat die auto er aan kwam.
Met een jurykanaal op de oortjes (ben niet tegen oortjes op zich, maar tegen contact tussen ploegleiders en renners tijdens de koers) had hij gewaarschuwd kunnen worden, dus ik snap je punt niet helemaal.
Naast mogelijke positieve effecten voor de veiligheid hebben de oortjes ook genoeg negatieve effecten op de veiligheid (renners die en masse naar voren worden geschreeuwd omdat er een kasseistrook aankomt, om maar eens iets te noemen). Ik vraag me af welk effect groter is.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
eelcoz
Amclassic-fan schreef:Zonder oortjes weet iedereen ook dat die strook er aankomt, de bespreking voor de koers is er niet voor de grap.
Ploegleiders hebben ook zonder oortjes contact met de renners, moet er alleen iemand bidonnen komen halen oid.
Het wordt alleen wel een stuk lastiger allemaal. Waarom zijn veel koersen zo enorm voorspelbaar de laatste jaren? Dat kan niet alleen aan het parcours liggen (in de Tour bijvoorbeeld). Het is bijna eng dat renners op de meter nauwkeurig teruggepakt kunnen worden in vlakke ritten.
Trouwens, rijden jullie ook met oortjes, of gebeurt dat alleen bij de profs? Gewoon benieuwd.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
We reden met oortjes tot de UCI dat vorig jaar verbood. Het jaar ervoor mochten we in u23 koersen ook al niet meer met oortjes rijden.
En dat in de Tour de ritten saai zijn op het vlakke ligt vooral aan het feit dat een aantal ploegen zich iedere dag weer naar de slachtbank van Cavendish lieten rijden. Weten dat je sprinter de sprint niet kan winnen, maar toch op kop gaan rijden. Gevolg dat HighRoad nog genoeg mannen over had voor de finale om te controleren. En ze hoefde niet helemaal tot 't gaatje te gaan, waardoor ze een dag later hetzelfde trucje nog een keertje konden doen.
En dat in de Tour de ritten saai zijn op het vlakke ligt vooral aan het feit dat een aantal ploegen zich iedere dag weer naar de slachtbank van Cavendish lieten rijden. Weten dat je sprinter de sprint niet kan winnen, maar toch op kop gaan rijden. Gevolg dat HighRoad nog genoeg mannen over had voor de finale om te controleren. En ze hoefde niet helemaal tot 't gaatje te gaan, waardoor ze een dag later hetzelfde trucje nog een keertje konden doen.
De jury hoeft Dostoljevski niet voor te lezen. Simpele, duidelijk uitgesproken aanwijzingen zijn genoeg.Amclassic-fan schreef:marcodej schreef:Ik pleit ervoor het jurykanaal op de oortjes te zetten en de mogelijkheid tot communiceren van renners richting ploegleiding (en ploeggenoten), maar niet andersom. Veiligheidsaspect gegarandeerd en ploegleider kan niet meer 'sturen'.
Zoals ik op vorige pagina al schreef is er dan een probleem met de taal. Dus hoe wil je dan zorgen dat alle renners het verstaan. Een aanzienlijk deel van het peleton spreekt geen Engels of Frans.
Mjah, dat is triest. Maar het is natuurlijk niet te zeggen dat het ongeluk met oortjes niet gebeurd zou zijn.marcodej schreef:Eergisteren nogal wat valpartijen in Parijs - Nice gezien, een koers mét oortjes. Kwam door een hypernerveus peloton. Na de etappe veel tweets gelezen over het nerveuze gedrag van renners. Dus, veiligheid hangt af van het gedrag van de renners en niet van de aanwezigheid van oortjes.
Reageer eens op de argumenten van de heren renners. Of probeer de ouders van Jelle Lugten uit te leggen waarom het prima was dat hun zoon 3 weken in coma lag omdat er niet met oortjes gekoerst kon worden. De jury en de ploegleiders wisten dat die auto er aan kwam.
Maar toch, daarom pleit ik dus voor het openstellen van het jurykanaal en de mogelijkheid dat renners elkaar kunnen waarschuwen.
http://www.twitter.com/marcodej" onclick="window.open(this.href);return false;
+1
Dan staan er meer echte kampioenen op het podium.
Mannen die meer kunnen dan alleen ,heel gespecialiseerd ,heel hard fietsen onder begeleiding van een ervaren koersbrein ergens achter het peloton.
En
Denk die ploegleidersoptocht maar eens weg.
Die functie is de afgelopen jaren toch al helemaal uitgekleed door de steeds meer uitdijende organisatie rond een ploeg en de koers.
Kan iemand mij uitleggen wat je ver achter het peloton meer meekrijgt dan voor de televisie thuis.
Dat neemt de meest ervaren man binnen de ploeg maar over ,voorzien van oortjes.
Dan staan er meer echte kampioenen op het podium.
Mannen die meer kunnen dan alleen ,heel gespecialiseerd ,heel hard fietsen onder begeleiding van een ervaren koersbrein ergens achter het peloton.
En
Denk die ploegleidersoptocht maar eens weg.
Die functie is de afgelopen jaren toch al helemaal uitgekleed door de steeds meer uitdijende organisatie rond een ploeg en de koers.
Kan iemand mij uitleggen wat je ver achter het peloton meer meekrijgt dan voor de televisie thuis.
Dat neemt de meest ervaren man binnen de ploeg maar over ,voorzien van oortjes.
Zij is ook tegen
-
Livio Livius
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
What makes the boat go faster?
-
campasuper
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Voor mij echt een non-argument.Amclassic-fan schreef:marcodej schreef:Ik pleit ervoor het jurykanaal op de oortjes te zetten en de mogelijkheid tot communiceren van renners richting ploegleiding (en ploeggenoten), maar niet andersom. Veiligheidsaspect gegarandeerd en ploegleider kan niet meer 'sturen'.
Zoals ik op vorige pagina al schreef is er dan een probleem met de taal. Dus hoe wil je dan zorgen dat alle renners het verstaan. Een aanzienlijk deel van het peleton spreekt geen Engels of Frans.
Als je als Rus, Italiaan, Spanjaard, Aussie, weet-ik-veel-wat voor een Franse of Duitse ploeg gaat rijden, wordt verwacht dat je de taal leert ( het geld achterna ).
Als je de jury wil verstaan levert nu een probleem op?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
