Over de wielersport en zijn beoefenaars.

La Vuelta 2025

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 10 sep 2025 12:30

martinbo schreef: 10 sep 2025 07:15
Lcsmet schreef: 09 sep 2025 22:11 Welke moderator haalt telkens mijn opmerking weg?
Mag je hier enkel schrijven dat er in deze Vuelta niets aan de hand is!
Je moest eens weten hoeveel berichten in dit topic verwijderd worden.
Dit forum gaat voornamelijk over fietsen, en het subforum fietscafé laat andere discussies, waar je niet naar behoeft te kijken, open.

Natuurlijk heeft de Vuelta 2025 raakvlakken met het conflict in het Midden-Oosten; en het effect van diverse protesten op de koers mag genoemd worden, maar is feitelijk overbodig, want iedereen die dit forum leest weet wat er in de Vuelta gebeurt.

De praktijk is dat elke bericht hier dat het conflict ook maar zijdelings aanraakt, direct escaleert in een hatelijke berichtenderrie die niet meer over de Vuelta of fietsen (volgens mij heeft dit forum Fietsforum) gaat, maar uitsluitend over politiek, geweld, maatregelen die wij aan de zijlijn wel eens zouden moeten nemen en dergelijke.
Als je een bijdrage wilt leveren aan de meningsvorming rond het Midden-Oostenconflict, wat die er ook toe doet, dan zijn daar andere kanalen dan het fietsforum voor.

Alle berichten die (vrijwel) uitsluitend het conflict benoemen worden zodoende in hun geheel verwijderd, zonder aanzien des persoon.

En ja: ik heb ook een mening over het conflict, die overigens erg weinig uitmaakt, maar dit forum is niet de plaats om die te uiten, mede omdat, zoals eerder gezegd, off-topic, onbehoorlijke, polariserende, op-de-man escalatie het zekere gevolg is.
Helemaal prima dat je de "grove bezem" er doorhaalt, maar er zijn voorbeelden dat er op dit forum ook berichten verdwijnen die geheel "on topic" zijn maar zonder mededeling verdwijnen. Hoe zit dat? Zou je AUB als je berichten weghaalt een bericht kunnen sturen naar de betrokkene? Ik heb dit verzoek ook gestuurd naar @Edwin, en ik verwacht op basis van goed fatsoen een onderbouwde reactie. Alvast bedankt.

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 10 sep 2025 12:55

Ik heb eerder in dit topic een appel gedaan het on-topic te houden en politiek eruit te houden.
Helaas voor enkelen niet voldoende. Als ik bij elk verwijderd bericht, waarvan de schrijver weet waarom het verwijderd is, een privébericht zou sturen, vergt mij dat te veel tijd en, eerlijk gezegd, ontbreekt mij de lust daartoe.
Berichten, zijnde een antwoord op een verwijderd bericht, verwijder ik ook, maar dat zal duidelijk zijn.

marsman
Forum-lid

marsman 10 sep 2025 12:58

Dikke wind voor alle vlaggen op de finish vandaag: https://www.wielerflits.nl/nieuws/sneuv ... te-zorgen/

Dikke kans op weer een ingekorte rit door de weersomstandigheden vandaag.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 10 sep 2025 14:33

marsman schreef: 10 sep 2025 12:58 Dikke wind voor alle vlaggen op de finish vandaag: https://www.wielerflits.nl/nieuws/sneuv ... te-zorgen/

Zou jammer zijn voor de koers, maar heb ik dan weer geen moeite mee; ik ga er vanuit dat ze een terechte beslissing nemen op basis van veiligheid.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 10 sep 2025 15:14

Bernal heeft wel een patent op vreemd verlopende etappes. In de Giro ooit een ingekorte etappe gewonnen, de Tour met die aardverschuiving en nu weer een Vuelta rit.
Brute pech.
Adversity is the Catalyst of Change

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 10 sep 2025 15:40

daniel1975 schreef: 10 sep 2025 14:33
marsman schreef: 10 sep 2025 12:58 Dikke wind voor alle vlaggen op de finish vandaag: https://www.wielerflits.nl/nieuws/sneuv ... te-zorgen/

Zou jammer zijn voor de koers, maar heb ik dan weer geen moeite mee; ik ga er vanuit dat ze een terechte beslissing nemen op basis van veiligheid.

Toch valt het me op dat juist de Vuelta vaak geplaagd wordt door vreemde omstandigheden. Of het nu een leeglopend zwembad is, een ‘plotseling invallende duisternis’ of protesterende groeperingen.

Je zou bijna gaan denken dat de organisatie wat zorgvuldiger zou moeten zijn.
Het is wellicht ook een optie om een slotklim zonder publiek te laten verlopen? Ik begrijp dat zoiets lastig te handhaven is maar de intentie alleen al zou de indruk wekken dat ze er alles aan gedaan hebben.

Okay; weersinvloeden zijn lastig te controleren. Maar zo’n aankomst is misschien qua klimatologische omstandigheden statisch gezien een risico. Dat risico neem je dus wel als je die in het parcours opneemt.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 sep 2025 16:03

Bergen zijn "klimatologisch" altijd een risico. Vlakke etappes eigenlijk ook.

Ik weet ook niet of de Vuelta echt meer rare omstandigheden kent dan Giro en Tour. Misschien is de Vuelta doorgaans wat saaier waardoor bijzaken wat meer op de voorgrond komen.
Campagnolo Ultra Dork

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 10 sep 2025 16:18

Zou kunnen. En de giro heeft natuurlijk het nadeel van het onstuimige voorjaar in de bergen.

Hoe dan ook, gezien de voorsprong van de kopgroep en de controle in het peloton vandaag, lijkt het een hele mooie etappe te worden.
Ze hebben er in elk geval zin in lijkt het!

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 10 sep 2025 17:09

Wat een surrealistische beelden op die afgebrande flanken, lijkt wel uit een film te komen.

Als Vingegaard de benen heeft mag hij het vandaag wel eens laten zien.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 10 sep 2025 17:15

Dat vind ik inderdaad ook het meest confronterende, wat een brand kan doen.
Respect voor de brandweermannen die hier moeten werken hebben.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 sep 2025 17:28

Eigenlijk zijn die protesten spannender dan de koers in deze Vuelta...
Campagnolo Ultra Dork

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 10 sep 2025 17:35

Prachtige beelden, eindelijk voor het eerst deze Vuelta. Beangstigend maar tegelijkertijd heel indrukwekkend.

Wel een mooie koers gezien, ook voor het eerst trouwens.
Jammer dat beide strijders voor rood niet echt in staat waren om een verschil te maken.
Maar dat houdt de spanning er wel weer in.

Gesloten