Pagina 189 van 262

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 28 mar 2020 08:46
door bepe
Toch maar de Sram versies gekocht, gewoon bij de lokale fietsenmaker :)

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 apr 2020 17:26
door kirby
Ik wilde voor mijn crosser een goedkoop tweede setje wielen met wegbandjes aanschaffen, na wat twijfels omwille van schijfuitlijningsperikelen die ik her en der lees toch overstag gegaan omdat de verkoper er een setje Schwalbe Pro Ones bij wou doen.

Originele wielen zijn Formula hubs, nieuwe zijn Novatec. Zou zo maar eens kunnen passen volgens mijn prestudie, maar ik ga er voorlopig van uit dat het niet het geval zal zijn, twee vragen:

1. Voor 6-bolt zijn shims eenvoudig te vinden, maar voor Centerlock vind ik niet direct iets bij de grote online aanbieders? Suggesties?

2. Op de originele wielen zitten Ultrega schijven, maar heb voor dit paar wat goedkopere Shimano RT54 schijven besteld. Alleen geschikt voor resin-pads, maar als ik goed heb zitten die standaard in de Ultegra remklauwen. Zijn alle 160mm Shimanoschijven exact even groot of kan dit ook voor uitlijningsissues zorgen?

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 apr 2020 18:09
door Douglas
kirby schreef: 18 apr 2020 17:26 1. Voor 6-bolt zijn shims eenvoudig te vinden, maar voor Centerlock vind ik niet direct iets bij de grote online aanbieders? Suggesties?
https://novemberbicycles.com/products/c ... -pack-of-4

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 19 apr 2020 19:59
door willem_81
Twee jaar geleden heb ik een Koga Colmaro Allroad gekocht als winter fiets. Nu is vorige zomer mijn racer met velgremmen vervangen door eentje met schijfremmen dankzij leasing via het werk. Nu ben ik aan het denken om nog een setje wielen met hoge velgen bij te kopen. Om wielen beetje makkelijk te kunnen uitwissel zonder al te veel gedoe zou ik de Koga welke momenteel achteraan 140mm schijven heeft willen veranderen naar 160mm zoals op de racer.

Ik ben al eens aan het rondkijken geweest en vermoed dat volgende adapter de eenvoudigste oplossing is om dit te bekomen? https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... rs-p63819/

Klopt dit of toch nog iets extra nodig?

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 19 apr 2020 20:04
door Gravelist
willem_81 schreef: 19 apr 2020 19:59 Twee jaar geleden heb ik een Koga Colmaro Allroad gekocht als winter fiets. Nu is vorige zomer mijn racer met velgremmen vervangen door eentje met schijfremmen dankzij leasing via het werk. Nu ben ik aan het denken om nog een setje wielen met hoge velgen bij te kopen. Om wielen beetje makkelijk te kunnen uitwissel zonder al te veel gedoe zou ik de Koga welke momenteel achteraan 140mm schijven heeft willen veranderen naar 160mm zoals op de racer.

Ik ben al eens aan het rondkijken geweest en vermoed dat volgende adapter de eenvoudigste oplossing is om dit te bekomen? https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... rs-p63819/

Klopt dit of toch nog iets extra nodig?
Nee, dat zijn om post mount remmen te converteren.

Je hebt flat mount, dus deze nodig;
https://www.bike24.com/p2234018.html

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 19 apr 2020 20:09
door willem_81
t2300 schreef: 19 apr 2020 20:04
willem_81 schreef: 19 apr 2020 19:59 Twee jaar geleden heb ik een Koga Colmaro Allroad gekocht als winter fiets. Nu is vorige zomer mijn racer met velgremmen vervangen door eentje met schijfremmen dankzij leasing via het werk. Nu ben ik aan het denken om nog een setje wielen met hoge velgen bij te kopen. Om wielen beetje makkelijk te kunnen uitwissel zonder al te veel gedoe zou ik de Koga welke momenteel achteraan 140mm schijven heeft willen veranderen naar 160mm zoals op de racer.

Ik ben al eens aan het rondkijken geweest en vermoed dat volgende adapter de eenvoudigste oplossing is om dit te bekomen? https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... rs-p63819/

Klopt dit of toch nog iets extra nodig?
Nee, dat zijn om post mount remmen te converteren.

Je hebt flat mount, dus deze nodig;
https://www.bike24.com/p2234018.html
OK, Dank u voor de snelle reactie...

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 19 apr 2020 21:36
door Lcsmet
Je zou kunnen overwegen om vooraan 160 mm en achteraan 140 mm schijven te monteren.
140 mm achteraan is meer dan voldoende.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 20 apr 2020 07:33
door TL@
140mm vooraan is ook meer dan voldoende.

Ik zou op beide fietsen voor en achteraan 140mm monteren (heb ik op mijn fietsen ook zo, zowel op de racer als op de gravelfiets)

Ik ben 85-90kg zwaar en geen problemen om alpencols af te denderen, remkracht zat Wel Shimano rotors (Dura-Ace, XTR en XT door elkaar, met de kleine koelvinnen in het midden), ik heb begrepen dat die van SRAM en Campa iets minder goed zijn in het afvoeren van warmte maar geen eigen ervaring mee.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 20 apr 2020 07:46
door scottpch
Ik heb op m'n racer en gravel/cx fiets zowel voor als achter 140mm schijven, dat remt perfect.
Ook Dura Ace en XTR rotors door elkaar, tevens op m'n reservewielen waardoor ik nooit schijven hoef te wisselen.
Alleen op de MTB 160mm schijven voor en achter, de 180mm van de voorrem is dus ook verwisselt voor een 160mm, remkracht voldoende!

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 20 apr 2020 16:27
door Maruss
Op de racer 140 voor en achter op mijn gravelfiets 160. 140 is voor mijn gevoel een heel stuk kleiner, maar remt hetzelfde waar dan ook. Ik heb SRAM calipers en rotors. Doet het prima allemaal

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 20 apr 2020 18:47
door Nee_Nee
Ik heb een tijdje met twee wielsets disc gereden op mijn vorige fiets, maar dat werd hem niet. De ruimte tussen de schijf en de remblokken is niet veel groter dan een paar velletjes papier, dus dat werd steeds een beetje afstellen en aanpassen bij het wisselen.
Sinds ik op mijn nieuwe fiets met twee identieke wielsets rijd, gaat het goed en is van wiel wisselen een centje van een fluit.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 23 apr 2020 17:57
door Rickvdbj
Ik heb een vraagje:

Ik ga mijn stuur wisselen, en de bedrading loopt nu buiten om het stuur dus onder het stuurlint, bij mijn nieuwe stuur moet die intern, nou is mijn vraag hoe doe ik het het handigst?
Van mijn di2 is het makkelijk, die kan je er zo uithalen en weer indrukken, maar hoe zit het met die hydraulische kabel?
Ik neem namelijk aan dat als ik hem losdraai de olie eruit gaat lekken, bestaat er iets als een plug of moet ik het systeem laten leeglopen en dan weer opnieuw vullen?