Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 07 mei 2020 14:02

bve schreef: 07 mei 2020 13:18
Stoffa schreef: 07 mei 2020 12:52 Druk op de zorg is ook nogal relatief.
Als je je realiseert dat men de afgelopen jaren drastisch op de zorg heeft bezuinigd, en daarmee het aantal IC bedden ook ver omlaag is gebracht, dan besef je je ook dat er nu dus weinig voor nodig is om in een situatie van druk te komen.

Eerst lekker opportunistisch bezuinigen, en nu het hele land platleggen want Aahh de zorg kan het niet aan. Goed leiderschap wel.
Captain hindsight.
Valt mee toch? In hindsight wordt er al tientallen jaren gewaarschuwd voor een pandemie uitbraak. Het is ook niet alsof de zorg niet al heeft laten weten dat ze helemaal kapot bezuinigd werden voordat corona uitbrak.

Vingertje wijzen is niet echt nodig in deze. Het is duidelijk dat de regering eerder keuzes gemaakt heeft die ze nu dubbel en dwars mogen terugbetalen. Of dit het juiste moment is om daar kritisch over te zijn is een andere vraag.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3272
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 07 mei 2020 14:23

laurens87 schreef: 07 mei 2020 14:01
vermeulen schreef: 07 mei 2020 13:05 Ja, en dat lijkt me een prima beslissing.

Overigens is het aantal doden een direct gevolg van hoe veel ethische keuzes gemaakt moeten worden op de IC. Of beter gezegd: iedere ethische keuze op een IC is een dode.
Je zegt hier eigenlijk dat iedereen "gered" had kunnen worden. Ik denk dat een groot deel van de mensen die op de IC belandt en er overlijdt gewoon "op" waren. Want als alle doden ethische keuzes waren kan iedereen in theorie overleven.
Het wekt de indruk dat een IC opname zekerheid geeft voor overleven.

De realiteit is dat op de IC alleen die mensen belanden voor wie artsen herstel met een redelijke kwaliteit van leven in de toekomst mogelijk achten.
Mensen met corona in de beschreven risicogroepen en ruim op leeftijd, die worden zoveel mogelijk op andere afdelingen of thuis behandeld om ze nog enigszins comfortabel te houden tot de dood intreed. Die keuze wordt gemaakt om IC capaciteit vrij te houden EN omdat het weinig zin heeft om iemand te redden die vervolgens zo weinig kwaliteit van leven overhoud dat de dood een verlossing is.

Een investering in gezonder eten, het sluiten van de fijn stof genererende industrie en stoppen met roken, om maar eens wat te noemen, had een stuk goedkoper geweest en veel meer mensenlevens verlengd!

Verlengen, dat is in de hele discussie het sleutelwoord. Het gaat over het verlengen van mensenlevens, in de risicogroepen met dagen tot enkele maanden en hier en daar een jaar..

De afweging die de politiek maakt komt voort uit de angst dat als ze nu te snel met maatregelen stoppen die extra mensenlevens zouden kunnen kosten (lees opnieuw, mensen in de risicogroep het leven met enkele dagen tot maanden verkorten).. Politici zijn bang dat ze dat aangerekend gaat worden. De werkelijkheid is dat ze gewoon te laat gereageerd hebben en we nu met de gebakken peren zitten.
Voorlopig hebben politici al voorgesorteerd op de mythe dat niemand dit aan heeft zien komen. Het op 50% van de informatie te moeten schakelen.

Wie oplet ziet dat maatregelen vooral voortkomen op waar de samenleving al op heeft voorgesorteerd. Het was de samenleving die scholen dicht wil hebben maar dat was volgens Rutte en RIVM onnodig want kinderen waren geen gevaar voor het overdragen van het corona virus.
Afgelopen weken kwam er uit allerlei hoeken druk om de scholen weer open te gooien en nu kan het ineens niet, ow wacht, toch weer wel.
Weken vraagt de samenleving, waarom kunnen we niet meer in de openbare ruimte door mondkapjes te dragen. Tadaa, we kunnen meer door mondkapjes.

Wat ik zie is een uiterste vorm van reputatiemanagement door Rutte en consorten.
Verantwoordelijkheid voor beleid wordt direct gelegd op het bord van de deskundigen.
Dat leidt bij deskundigen ook weer tot verlamming want die worden gedwongen op de stoel van de bestuurder te gaan zitten.


En onderhand zitten op het spoor zoals ik dat laatst al schreef.
We gaan vooral ouderen volledig isoleren zodat ze in eenzaamheid versterven en ze op een moment gaan hopen dat corona hen uit hun lijden verlost.

Verder in de politiek geen woord over de honderdduizenden die corona proof zijn.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 07 mei 2020 14:29

laurens87 schreef: 07 mei 2020 14:01
vermeulen schreef: 07 mei 2020 13:05 Ja, en dat lijkt me een prima beslissing.

Overigens is het aantal doden een direct gevolg van hoe veel ethische keuzes gemaakt moeten worden op de IC. Of beter gezegd: iedere ethische keuze op een IC is een dode.
Je zegt hier eigenlijk dat iedereen "gered" had kunnen worden. Ik denk dat een groot deel van de mensen die op de IC belandt en er overlijdt gewoon "op" waren. Want als alle doden ethische keuzes waren kan iedereen in theorie overleven.

Daarom ook mooi het eerder gedeelde artikel, waarom worden veel van deze overleden mensen niet aan ouderdom toebedeeld? Dat zouden we bij een griep of longontsteking ook doen, zeker als ze 80+ zijn.
Maar nu gooien we het bij corona-statistieken want dat is wel wenselijk, en niet alleen bij de doden, maar ook bij de IC-patienten. Als het geen corona was geweest maar griep en of longontsteking hadden deze mensen de IC gehaald?
Nee hoor, niet iedereen die op de IC komt wordt "gered", dat beweer ik ook niet. Maar iedereen die naar de IC zou moeten, maar er niet op komt gaat zonder twijfel dood.

Volgens mij zit het onbegrip hem hier in:
In het ziekenhuis leggen ze geen mensen op de IC die geen schijn van kans maken.
In dit topic wordt de hele tijd een stereotype aangehaald van een 80-90 jarige seniele bejaarde met vijf kwalen, die al tijden lang kunstmatig in leven wordt gehouden, en nu drie weken lang een IC bed bezet houdt voordat hij of zij uiteindelijk de geest geeft.

Maar dat is helemaal niet de populatie die daadwerkelijk op de IC terecht komt.

Op de IC gaat het vaak om 60-65 jarigen, en die leeftijdsgroep kun je echt niet zomaar als "dood hout" of "op" beschrijven; ze zijn vaak nog niet eens met pensioen. En deze mensen maken ook daadwerkelijk een kans om te herstellen na een paar weken IC.

Zie bijvoorbeeld dit artikel in trouw: https://www.trouw.nl/nieuws/oudere-met- ... ~b558a97c/

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 07 mei 2020 14:44

Tja, ik heb nu al meerdere "ervaringsverhalen" van relatief jonge IC-patiënten gelezen die (of hun partner) daarbij steevast aangeven dat ze, voordat ze besmet werden, kerngezond waren. Vaak staat er ook een foto bij het artikel, en dan concludeer ik dat mensen met stevig overgewicht zichzelf blijkbaar als kerngezond zien...

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3125
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 07 mei 2020 14:52

Als je dit doortrekt, kan de hele gezondheidszorg wel worden afgeschaft. Of je hebt niet gezond geleeft, of niet uitgekeken, of het is gewoon jouw tijd, of je hebt zwakke genen.
Moet je zien wat je bespaart.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 07 mei 2020 14:54

EmPeHa schreef: 07 mei 2020 14:52 Als je dit doortrekt, kan de hele gezondheidszorg wel worden afgeschaft. Of je hebt niet gezond geleeft, of niet uitgekeken, of het is gewoon jouw tijd, of je hebt zwakke genen.
Moet je zien wat je bespaart.
Voor de rest van de aandoeningen die de gezondheidszorg behandelt, leggen we niet de hele maatschappij plat. Dat is een wezenlijk verschil.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2611
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 07 mei 2020 15:11

SiO2 schreef: 07 mei 2020 14:54 Voor de rest van de aandoeningen die de gezondheidszorg behandelt, leggen we niet de hele maatschappij plat.
Zal wel per persoon verschillen maar ik heb helemaal niet het idee dat de hele maatschappij plat ligt. Ik werk, sport, heb sociale contacten, kook, eet, drink, bid niet, huil, lach.... etc. Fiets m'n rondjes, geniet van de natuur. Hoezo "helemaal plat"?

Ik las vandaag wel een treffende opmerkingen die ook op dit forum goed past: "Besef, dat je niet reageert op de nieuwe maatregelen of op de crisis. Je reageert op je gevoel erover."

hopjes
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 07 mei 2020 15:14

[knip teveel info]
Laatst gewijzigd door hopjes op 02 nov 2020 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38160
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 mei 2020 15:18

Hoe meer ik er vandaag over nadenk en hoor, hoe meer ik het gevoel krijg dat ik naar een schertsvertoning heb zitten kijken gisteren.
1 juni de horeca open; vaniddag zit Van Dissel ijskoud te vertellen dat dat helemaal nog niet zeker is en dat dat nog niet onderbouwd is.
Gister werd om het goede gevoel vast te houden ook even niet verteld dat alle grote evenementen worden verboden tot er een vaccin is.
Zwembaden open: ja leuk, alleen voor gecontroleerd baantjes zwemmen met een minimale bezetting. Dus nog geen zwembad voor de kinderen als het warm wordt, iedereen lekker naar het strand. Oh wacht, daar wordt het dan te druk, dus gaan we weer afsluiten....
Sporten met 10 m/v mag, maar op 1.5m afstand. Met z'n 2-en NAAST elkaar is IMHO minder "gevaarlijk" dan met 10 man ACHTER elkaar. En gaat een BOA die met het verkeerde been uit bed is gestapt dan met een meetlintje controleren?
Die anderhalve meter regel hangt als een zwaard van damocles boven ELKE versoepeling die gemeld wordt.

Afbeelding
Less is bore

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 07 mei 2020 15:18

Joseba schreef: 07 mei 2020 15:11
SiO2 schreef: 07 mei 2020 14:54 Voor de rest van de aandoeningen die de gezondheidszorg behandelt, leggen we niet de hele maatschappij plat.
Zal wel per persoon verschillen maar ik heb helemaal niet het idee dat de hele maatschappij plat ligt. Ik werk, sport, heb sociale contacten, kook, eet, drink, bid niet, huil, lach.... etc. Fiets m'n rondjes, geniet van de natuur. Hoezo "helemaal plat"?
Honderdduizenden mensen hebben vanaf de ene op de andere dag geen bron van inkomsten meer, scholen zijn dicht, musea zijn dicht, dierentuinen zijn dicht, sportclubs mogen niets meer, je mag officieel niet met een groep mensen bij elkaar komen dus verjaardagen kunnen niet gevierd worden, begrafenissen kunnen niet fastsoenlijk plaatsvinden, treinen worden stilgezet omdat er te veel mensen in (zouden) zitten....etc.etc.

Volgens mij ligt de boel behoorlijk plat en grijpt dit enorm in in de levens van veel mensen.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 07 mei 2020 15:30

daniel1975 schreef: 07 mei 2020 15:18 Hoe meer ik er vandaag over nadenk en hoor, hoe meer ik het gevoel krijg dat ik naar een schertsvertoning heb zitten kijken gisteren.
1 juni de horeca open; vaniddag zit Van Dissel ijskoud te vertellen dat dat helemaal nog niet zeker is en dat dat nog niet onderbouwd is.
Gister werd om het goede gevoel vast te houden ook even niet verteld dat alle grote evenementen worden verboden tot er een vaccin is.
Zwembaden open: ja leuk, alleen voor gecontroleerd baantjes zwemmen met een minimale bezetting. Dus nog geen zwembad voor de kinderen als het warm wordt, iedereen lekker naar het strand. Oh wacht, daar wordt het dan te druk, dus gaan we weer afsluiten....
Sporten met 10 m/v mag, maar op 1.5m afstand. Met z'n 2-en NAAST elkaar is IMHO minder "gevaarlijk" dan met 10 man ACHTER elkaar. En gaat een BOA die met het verkeerde been uit bed is gestapt dan met een meetlintje controleren?
Die anderhalve meter regel hangt als een zwaard van damocles boven ELKE versoepeling die gemeld wordt.
Wat kan men anders? Het is afwachten hoe het virus zich gedraagd en hoeveel mensen er besmet worden danwel IC-bezetting. Ik ben het volledig met je eens dat er veel niet duidelijk is. Maar het is een feit dat men die lockdown zat is maar dat we niet alles open kunnen gooien zoals het was.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 07 mei 2020 15:33

Wel apart om te zien wat volgens Garmin effecten van een wereldwijde pandemie op een actieve levensstijl zijn

https://www.garmin.com/nl-NL/blog/effec ... 2C%2013590

Helaas geen gegevens van Nederland in de grafieken :-(
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gesloten