Sigma Rox 10 GPS
Gisteren mijn Sigma Rox 10.0 mogen ontvangen, en gelijk aan de slag gegaan met "prutsen". Vind het toestel erg overzichtelijk. Ook is het erg handig om de instellingen via de computer te kunnen doen en daarna over te kunnen brengen. Kan iemand me uitleggen hoe de Hoogtemeting werkt met name het calibreren. In de handleiding staat dat er 3 soorten zijn. Maar het kan me niet duidelijk worden hoe dit werkt.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Hopelijk kan ik je op weg helpen met zoals ik het altijd doerichard-w schreef:Kan iemand me uitleggen hoe de Hoogtemeting werkt met name het kalibreren. In de handleiding staat dat er 3 soorten zijn. Maar het kan me niet duidelijk worden hoe dit werkt.
De Rox slaat nu een zogeheten hoogtepunt op en iedere volgende keer als je binnen een afstand van circa
30 m van dat hoogtepunt komt, kalibreert de Rox zichzelf automatisch.
Op identieke wijze kun je nog twee alternatieve hoogten vastleggen, bijv. voor de starthoogte van een toertocht die je gaat maken, voor de starthoogte van een andere locatie dan je eigen adres (vakantielocatie) etc. etc. Je moet dan voor het begin van je (eerste) rit vanaf die locatie wel even opnieuw via het snelmenu die nieuwe hoogte kalibreren.
Bovenstaande procedures betreffen 'Methode 1'. En dan nu 'Methode 2'. Deze werkwijze kun je volgen als je 'onderweg' je hoogte wilt kalibreren. Je moet dan op de Rox via de instelling 'Settings' de hoogte waarop je je bevindt (en die je dus van een bord op een col o.i.d. afleest) invoeren en daarna weer via het snelmenu kalibreren.
'Methode 3' (luchtdruk op zeeniveau) heb ik zelf nog nooit gebruikt, omdat die informatie wat minder makkelijk/snel te verkrijgen is en bovendien IMHO voor een leek toch wat lastiger om mee te werken. Het is eigenlijk meer een methode uit de luchtvaart. Ik zoek voor mijn ritten 'elders' altijd ter plaatste aan de hand van bijv. wegwijzers bij wandelroutes e.d. of m.b.v. info in het internet (kaarten, beschrijving van de plaats waar ik mij bevindt) wat mijn starthoogte is.
Maar essentieel is dus dat je altijd een keer via het snelmenu kalibreert, anders heb je geen correcte hoogtemeting.
60 x Ventoux
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
OTG kabeltje binnen en gister uitgeprobeerd. Dit werkt prima. Dus met de app (android versie), op een samsung tablet. Alles (in ieder geval wat ik normaliter gebruik voor uploaden) werkt hetzelfde als met de software op laptop/PC.MarkVeenstra schreef:Dank voor de tip!scheurneus schreef:Let op, je hebt wel een OTG kabeltje nodig, anders zal je tablet deze niet herkennen als een USB (stick).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
dank voor de duidelijke uitleg. ik vond de uitleg in de handleiding niet echt heel duidelijkLe Grimpeur schreef:Hopelijk kan ik je op weg helpen met zoals ik het altijd doe. Als eerste moet je uit zien te vinden op welke hoogte je doorgaans je ritten begint, m.a.w. de hoogte van je eigen adres. Die hoogte leg je vast, bijv. als 'Starthoogte 1' (kan op je PC bij 'Apparaatinstellingen', daarna wel even overbrengen naar de Rox). Als je een rit gaat maken, moet je éénmalig die hoogte kalibreren. Dat doe je als volgt: ga in de modus 'Training' (Fietscomputer) naar het snelmenu (beide bovenste knoppen links en rechts gelijktijdig indrukken). Daarna kies je 'Altitude' en daarna de vastgelegde hoogte, in dit voorbeeld dus 'Home Altidude 1'. Er verschijnt dan een vinkje bij die hoogte. Als je nu teruggaat naar het fietscomputermenu, zul je zien dat daar de zojuist gekalibreerde hoogte staat.
De Rox slaat nu een zogeheten hoogtepunt op en iedere volgende keer als je binnen een afstand van circa
30 m van dat hoogtepunt komt, kalibreert de Rox zichzelf automatisch.
Op identieke wijze kun je nog twee alternatieve hoogten vastleggen, bijv. voor de starthoogte van een toertocht die je gaat maken, voor de starthoogte van een andere locatie dan je eigen adres (vakantielocatie) etc. etc. Je moet dan voor het begin van je (eerste) rit vanaf die locatie wel even opnieuw via het snelmenu die nieuwe hoogte kalibreren.
Bovenstaande procedures betreffen 'Methode 1'. En dan nu 'Methode 2'. Deze werkwijze kun je volgen als je 'onderweg' je hoogte wilt kalibreren. Je moet dan op de Rox via de instelling 'Settings' de hoogte waarop je je bevindt (en die je dus van een bord op een col o.i.d. afleest) invoeren en daarna weer via het snelmenu kalibreren.
'Methode 3' (luchtdruk op zeeniveau) heb ik zelf nog nooit gebruikt, omdat die informatie wat minder makkelijk/snel te verkrijgen is en bovendien IMHO voor een leek toch wat lastiger om mee te werken. Het is eigenlijk meer een methode uit de luchtvaart. Ik zoek voor mijn ritten 'elders' altijd ter plaatste aan de hand van bijv. wegwijzers bij wandelroutes e.d. of m.b.v. info in het internet (kaarten, beschrijving van de plaats waar ik mij bevindt) wat mijn starthoogte is.
Maar essentieel is dus dat je altijd een keer via het snelmenu kalibreert, anders heb je geen correcte hoogtemeting.
Zo juist ook een kabeltje besteld ben benieuwd. Hopelijk gaat het net zo makkelijk via de tablet als de pc (of makkelijker natuurlijk)MarkVeenstra schreef:OTG kabeltje binnen en gister uitgeprobeerd. Dit werkt prima. Dus met de app (android versie), op een samsung tablet. Alles (in ieder geval wat ik normaliter gebruik voor uploaden) werkt hetzelfde als met de software op laptop/PC.
http://www.fietscomputerstore.be/produc ... s-wit.html
Zoek een fietscomputer die occassioneel kan navigeren voor echtgenote, en werkt met ANT+.
Zelf ben ik heel tevreden met garmin 1000.
enige dat deze 'perfect' zou maken is koppeling met smartphone om oproepen/sms berichten te zien (wat lezyne kan).
Ik lees vooral dat de hardware goed is, maar software niet....na 2 ritten zit hij 'vol' en de communicatie met de site. Dit gaat toch heel vlot met mijn garmin 1000.
De Garmin 510 is leuk, maar net iets te duur voor haar gebruik. Wil max. 150 € uitgeven (510 2dehands mag ook
)
De bryton rider 210 is wel interessant (maar geen navigatie bij)
ik heb begrepen dat deze rox 10 toch al 2 jaar op de markt is?
Bedankt voor jullie feedback.
Zoek een fietscomputer die occassioneel kan navigeren voor echtgenote, en werkt met ANT+.
Zelf ben ik heel tevreden met garmin 1000.
enige dat deze 'perfect' zou maken is koppeling met smartphone om oproepen/sms berichten te zien (wat lezyne kan).
Ik lees vooral dat de hardware goed is, maar software niet....na 2 ritten zit hij 'vol' en de communicatie met de site. Dit gaat toch heel vlot met mijn garmin 1000.
De Garmin 510 is leuk, maar net iets te duur voor haar gebruik. Wil max. 150 € uitgeven (510 2dehands mag ook
De bryton rider 210 is wel interessant (maar geen navigatie bij)
ik heb begrepen dat deze rox 10 toch al 2 jaar op de markt is?
Bedankt voor jullie feedback.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Koppeling met een smartphone voor oproepen/SMS heeft de Sigma Rox 10.0 niet.
Hoe snel het 'werkgeheugen' van de Rox 10.0 vol zit, hangt onder meer af van de lengte van je rit en vooral van met welke frequentie je de logboekdata laat vastleggen. Deze waarde is instelbaar tussen 2 en 30 sec.
Zelf heb ik nog niet meegemaakt dat de Rox 10.0 na twee ritten van 100+ km met een logboekinterval van 2 sec. al 'vol' zat. Bovendien lijkt het mij logisch dat je na elke rit je data even overbrengt naar het Sigma Data Center op je PC (of tablet). Dit Data Center is software die op je PC of tablet is geïnstalleerd, dus wat je met 'site' bedoeld is mij niet direct duidelijk. Je werkt gewoon off-line. De 'communicatie' tussen de Rox 10.0 en het Data Center heeft bij mij nooit enig probleem opgeleverd. En met de nieuwste software kun je via de cloud van Sigma de data op diverse systemen (PC's en tablet) ook nog eens synchroniseren (daar heb ik zelf overigens nog geen gebruik van gemaakt).
De Sigma Rox 10.0 is naar ik meen te weten in september 2013 geïntroduceerd en er schijnt momenteel bij Cool Blue inderdaad een aanbieding te lopen (€ 129,00).
Hoe snel het 'werkgeheugen' van de Rox 10.0 vol zit, hangt onder meer af van de lengte van je rit en vooral van met welke frequentie je de logboekdata laat vastleggen. Deze waarde is instelbaar tussen 2 en 30 sec.
Zelf heb ik nog niet meegemaakt dat de Rox 10.0 na twee ritten van 100+ km met een logboekinterval van 2 sec. al 'vol' zat. Bovendien lijkt het mij logisch dat je na elke rit je data even overbrengt naar het Sigma Data Center op je PC (of tablet). Dit Data Center is software die op je PC of tablet is geïnstalleerd, dus wat je met 'site' bedoeld is mij niet direct duidelijk. Je werkt gewoon off-line. De 'communicatie' tussen de Rox 10.0 en het Data Center heeft bij mij nooit enig probleem opgeleverd. En met de nieuwste software kun je via de cloud van Sigma de data op diverse systemen (PC's en tablet) ook nog eens synchroniseren (daar heb ik zelf overigens nog geen gebruik van gemaakt).
De Sigma Rox 10.0 is naar ik meen te weten in september 2013 geïntroduceerd en er schijnt momenteel bij Cool Blue inderdaad een aanbieding te lopen (€ 129,00).
60 x Ventoux
ok, dit gaat over the rox, maar ik zoek waar voor je geld (en graag navigatie evt.)
http://www.fietscomputerstore.be/produc ... ccessoires
voor 199 € heb je cadans en HR-band en navigatie!
dat vind ik toch betere prijs/kwaliteit. (en groot scherm)
enige nadeel is dat support Mio op niks trekt (ooit autogps gehad)
maar voor mijn echtgenote voldoet dit als het toestel goed werkt. Meer heeft ze niet nodig.
en veronderstel dat de bugs al uit het toestel zijn na bijna 3 jaar.
bedankt
http://www.fietscomputerstore.be/produc ... ccessoires
voor 199 € heb je cadans en HR-band en navigatie!
dat vind ik toch betere prijs/kwaliteit. (en groot scherm)
enige nadeel is dat support Mio op niks trekt (ooit autogps gehad)
maar voor mijn echtgenote voldoet dit als het toestel goed werkt. Meer heeft ze niet nodig.
en veronderstel dat de bugs al uit het toestel zijn na bijna 3 jaar.
bedankt
Dat mag je vinden. Maar dit is het Rox 10.0 topic. De deelnemers hier hebben over het algemeen op basis van rationele argumenten waar prijs en kwaliteit ook bij behoren voor de Rox 10.0 gekozen. Dat jij een andere afweging maakt is prima maar open er een topic over, de kans dat je dan wat meer input krijgt mbt andere fietscomputers is dan ook aanzienlijk groter.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Omdat je in je post in het Rox 10.0 topic vraagt om feedback, ben ik ervan uitgegaan (ten onrechtesatsurfer schreef:ok, dit gaat over the rox, maar ik zoek waar voor je geld (en graag navigatie evt.)...
En tot slot, de Rox 10.0 biedt zeker waar voor zijn geld in deze categorie fietscomputers. En al helemaal als je hem nu voor € 129,00 aan kunt schaffen! Ik heb er ongeveer een jaar geleden wat meer voor neer moeten tellen, maar er dan ook ook al veel plezier aan beleefd, ook als navigatiehulpmiddel m.b.v. de vooraf geladen (en leuk zelf uitgestippelde) routes.
60 x Ventoux
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Let wel op dat die 129 euro variant komt zonder hartslagband en cadans sensor. (als ik de link volg).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dat klopt, heb hem zelf ook via de link aangeschaft. Wel kun je altijd uitbrijden door de zenders los te kopen. Zelf ben ik van plan de Garmin gsc10 zender aan te schaffen snelheid en cadans in één.MarkVeenstra schreef:Let wel op dat die 129 euro variant komt zonder hartslagband en cadans sensor. (als ik de link volg).
https://buy.garmin.com/en-US/US/shop-by ... 04-00.html
https://www.youtube.com/watch?v=Svra-ivpc8A[url]
[/url]65-70 €
ik heb de garmin 1000 en die hebben een revolutionair nieuw systeem van snelheid en cadence.
geen vuile plastieken straps die krassen maken in uw lak, geen cadans die perfect moet uitgelijnd worden. snelheid in uw wiel plaatsen en cadans rond uw trapas. Ik koop niets anders meer voor andere toestellen (ook ANT+)
wel iets duurder dan de GSC10
https://www.youtube.com/watch?v=Svra-ivpc8A[url]
[/url]65-70 €
ik heb de garmin 1000 en die hebben een revolutionair nieuw systeem van snelheid en cadence.
geen vuile plastieken straps die krassen maken in uw lak, geen cadans die perfect moet uitgelijnd worden. snelheid in uw wiel plaatsen en cadans rond uw trapas. Ik koop niets anders meer voor andere toestellen (ook ANT+)
wel iets duurder dan de GSC10