Tubeless
Vandaag nog lek gereden, denk 2 bar druk verloren. Gewoon doorgereden tot thuis en toen bleek er een heel klein scherp steentje in te zitten, toen ik die eruit haalde spoot de latex me om de oren
wiel snel gedraaid met het gaatje naar beneden en weer dicht .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
Ik merk het verschil tussen 23, 25 en 28mm echt duidelijk, maar dat komt ook doordat ik 28mm met minder druk rijd.
Nu heb ik zelden (eigenlijk vrijwel nooit) een lekke band met 28mm (Rubinio Pro) met biba's..........maar met 2bar minder doorrijden tubeless lijkt me niet ideaal ? Dat voel je toch?
NB ik rijd al jaren tubeless op de mtb, maar op een racer zie ik het praktische nut nog niet zo.
Nu heb ik zelden (eigenlijk vrijwel nooit) een lekke band met 28mm (Rubinio Pro) met biba's..........maar met 2bar minder doorrijden tubeless lijkt me niet ideaal ? Dat voel je toch?
NB ik rijd al jaren tubeless op de mtb, maar op een racer zie ik het praktische nut nog niet zo.

@monkyrider, natuurlijk voel je het wel
Maar met ongeveer 4 bar kun je met tubeless nog prima doorrijden.
@TL velg niet tubeless ready
Maar met ongeveer 4 bar kun je met tubeless nog prima doorrijden.
@TL velg niet tubeless ready
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
Oke, daar heb je gelijk in........en ff bijpompen met CO2 is natuurlijk minder werk als biba wissel.
Blijft dat ik in de praktijk zelden lek rijdt en meestal alleen, zodat ik niemand ophoudt in een groep. Dat tubeless voordeel zie ik voor mezelf niet zo.
Vanmorgen geprobeerd de nieuwe pro one tle 2020 te monteren op de Cannondale hollowgram si tubeless ready carbon velgen. Voor als nog niet te doen, kreeg niet eens 1 kant erop
. Nu maar met binnenband op een alu setje op druk gezet om op te rekken
Zelfs dat was bijna niet te doen.

Zelfs dat was bijna niet te doen.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
TL@ schreef: ↑08 mar 2020 06:41 De gevaren van tubeless![]()
https://www.facebook.com/eric.ferreira. ... 480310136/

Dit is me met mtb banden al vaak overkomen. Nu gelukkig met de nieuwe materialen niet meer.
Te veel druk erin dan klappen ze er zo af.
Zelfs een keer na het afspoelen met (per ongeluk) heet water in de badkamer.
En vergeet ook niet dat je door je lagere bandenspanning (vroeger met biba reed ik nog ouderwets 8 bar, nu zo'n 5 bar) veel meer rubber aan de grond hebt: meer remvermogen, meer grip. Merk je dat? Meestal niet. Maakt het verschil? Reken maar van ja.MonkeyRider schreef: ↑07 mar 2020 08:03 Wat ik me af blijf vragen; is het dat gedoe allemaal wel waard op een racefiets?
Merken we echt meer comfort of rijden we echt minder vaak lek ?
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
Ik rijd met 28mm ook op 5bar max met biba ? Verschil tussen 8 en 5 bar is natuurlijk goed merkbaar, dat ben ik met je eens.
Er zijn natuurlijk meerdere ontwikkelingen gaande; steeds bredere banden, bredere velgen en tubeless. Ik denk zelf dat de meeste voordelen in comfort zijn te halen uit bredere banden icm bredere velgen en bijbehorende lagere drukken......maar dat hoeft niet tubeless vlgs mij? Ik rijd ook met een gravelracer en 40mm banden. Eerst tijdje tubeless, maar door wat bandenwissels ook weer eens met "light" biba's (gewoon butyl, geen exotisch spul) en ik merk echt totaal geen verschil.....en dan rij ik nog rond 2.5 -3 bar. Vandaar ook mijn vraag.
Er zijn natuurlijk meerdere ontwikkelingen gaande; steeds bredere banden, bredere velgen en tubeless. Ik denk zelf dat de meeste voordelen in comfort zijn te halen uit bredere banden icm bredere velgen en bijbehorende lagere drukken......maar dat hoeft niet tubeless vlgs mij? Ik rijd ook met een gravelracer en 40mm banden. Eerst tijdje tubeless, maar door wat bandenwissels ook weer eens met "light" biba's (gewoon butyl, geen exotisch spul) en ik merk echt totaal geen verschil.....en dan rij ik nog rond 2.5 -3 bar. Vandaar ook mijn vraag.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4988
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Dat jij geen verschil merk, betekent niet dat er geen verschil is.
Zelf merk ik ook niet heel veel verschil tijdens het rijden, maar met remmen dan weer wel.
Verder, cijfers liegen niet dus als ik GCN mag geloven is er wel verschil
Zelf merk ik ook niet heel veel verschil tijdens het rijden, maar met remmen dan weer wel.
Verder, cijfers liegen niet dus als ik GCN mag geloven is er wel verschil
Gewaagde uitspraak met de Amerikaanse verkiezingen voor de boeg.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Als ik weer lees dat een marketing aan de haal is gegaan met dat het nieuwe frame 18% stijver is bij het bottom bracket, 33% aerodynamischer en 1.5x comfortabeler zonder dat er een merkbaar verschil tegenover staat, dan neem ik die cijfers toch wel met een korreltje zout.
Tubeless heeft z'n voordeel (en prijs). 2 van mijn fietsen zijn tubeless en 1tje niet, maar ik merk geen verschil. Beide gaan ook gewoon af en toe lek (afgelopen jaar 0x, zowel met als zonder biba). Het verschil tussen 24mm en 28mm banden en 17c en 21c velgen is wel duidelijk merkbaar.
Tubeless heeft z'n voordeel (en prijs). 2 van mijn fietsen zijn tubeless en 1tje niet, maar ik merk geen verschil. Beide gaan ook gewoon af en toe lek (afgelopen jaar 0x, zowel met als zonder biba). Het verschil tussen 24mm en 28mm banden en 17c en 21c velgen is wel duidelijk merkbaar.