Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het grote veldrijden-topic

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 18 dec 2025 20:00

kxlight schreef: 18 dec 2025 19:49
koeroeur schreef: 17 dec 2025 16:03
kxlight schreef: 16 dec 2025 13:13 Elodie Kuiper noemt zich prof maar 1,5 zin later stelt ze dat ze zelf moet opdraaien voor de kosten. Dan ben je dus een amateur of zo je wilt elite. Maar geen prof.
Dan denk ik dat je de sport niet zo hele goed kent?
Zelfs sommige (top)profs werd door hun ploeg gevraagd bij te dragen voor de verplaatsing naar bv Benidorm.
Die campers kopen ze ook allemaal zelf.
Prima dat iemand een vervoermiddel koopt. Max koopt ook n privejet om naar de wedstrijden te gaan. Maar als je per saldo niets overhoudt aan je sport ben je m.i. geen prof maar een hobbyst.
De camper is veel meer dan vervoermiddel. Het is dat of je in de kou omkleden waar iedereen op staat te kijken. Ik denk dat Max z'n accomodaties bij de circuits best goed geregeld is door de ploeg.
We zouden eens wat research moeten doen en kijken hoevelen echt deftig van deze sport kunnen leven. Dan zijn er echt wel weinig profs. Neem een Laurens Sweeck. Zonder startgeld zou het toch geen vetpot zijn vrees ik. En achter hem komen nog véél crossers.
Dan rijden we binnenkort met max 15 renners? Of dan doeken we de cross beter op en kunnen we zoals in de VS met geld staan zwaaien en renners die bier aannemen onderweg?
Ik weet wat Koksijde in de cross investeert. Ook dat is allesbehalve rendabel.

Telenet probeert zijn deel mee te pikken. Dat is hun recht. Maar nogmaals, zien hoe lang dit standhoudt.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 18 dec 2025 20:27

Een artikel over 'de knik' bij wielrenners, in het kader van het einde van de carrière van Verdonschot.
Het artikel belicht het probleem vanuit medisch oogpunt en mogelijke oplossing.
https://sporza.be/nl/2025/12/18/verdons ... 063884639/

Plaats reactie