"Er komen steeds meer fietsers om in het verkeer" met als onderbouwing het percentage fietsers van het totaal aantal verkeersslachtoffers... hmmm...
De conclusie kan ook zijn dat de auto veiliger geworden is en daarom daar minder slachtoffers zijn. Een beetje graven leert dat er in 2003 nog bijna 1100 slachtoffers vielen, waarvan ruim 250 fietsers waren. Toendertijd fietsten we ongeveer 13,5 miljard kilometer per jaar met z'n allen in Nederland. 2023, 270 slachtoffers, tegeover ruim 17.5 miljard fietskilometers. Het aantal slachtoffers is licht gestegen, maar per 100.000km is het omlaag gegaan. Fietsen is dus veiliger geworden.
Die NOS statistiek dan? waar het aantal fietsslachtoffers nagenoeg gelijk is gebleven, is het totaal aantal teruggelopen van bijna 1100 naar ruim 600. --> dus inderdaad het aantal slachtoffers buiten de fiets is enorm afgenomen, de fietser blijft daarin achter - kan je wat van vinden - maar dát is de reden dat het aandeel fietsers in de statistiek stijgt, en niet omdat fietsen gevaarlijker geworden is.