Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het grote veldrijden-topic

ottorongo2
Forum-lid

ottorongo2 04 dec 2025 18:36

Van Aert geen echte veldrijder (pursang) daar ben ik het volledig mee eens dat roep ik al jaren. Nog voor hij naar de weg overschakelde zei ik dat.
En waarom: omdat hij minder goed is in het bochtenwerk en vooral heel veel kracht moet aanwenden om de acceleren na de bochten, daar heeft hij blijbaar zeer veel moeite mee en dat kan zich wreken op het einde van de rit.Dat hij toch bij de beteren is,is volledig aan zijn kracht te wijten.Oef.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 04 dec 2025 19:02

Dan ben ik wel heel benieuwd hoe jullie de rest van het veld kwalificeren………..die nog niet in de schaduw van Wout komen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 dec 2025 22:06

Het zit ongeveer zo:
-De zevenvoudig wereldkampioen: Geen veldrijder.
-De eeuwige runner up en desondanks 3x wereldkampioen: Niet echt een veldrijder.
-Het aankomende talent, met de meeste overwinningen dit seizoen: Net geen echte veldrijder
-Een heel veld erachter: Echte veldrijders
-...
-Ernie C, heeft nog nooit een veldrit gereden, absoluut talentloos off road, al helemaal met een krom stuur, De echtste, meest pure veldrijder die er zo ongeveer te vinden is. Alleen mensen die nog nooit een flard van een veldrit op tv hebben gezien en even talentloos zijn, zijn nog echter.
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 05 dec 2025 07:57

Het zijn natuurlijk verwante disciplines dus zo vreemd is het niet dat wanneer je uitblinkt in het ene er ook kans is dat je goed bent in het andere. Naast de grote namen zijn er natuurlijk nog wel andere; Merlier was een zeer matig crosser, nu een veelwinnaar op de weg, Vermeersch ook, nu sterke pion op de weg.
Het is niet nieuw, ook Eric DeVlaeminck, Beat Breu, Pascal Richard, Gadret, en zo zijn er nog wel wat combineerden succesvol veld en weg.

CALPE
Forum-lid

CALPE 05 dec 2025 10:43

ottorongo2 schreef: 04 dec 2025 18:36 Van Aert geen echte veldrijder (pursang) daar ben ik het volledig mee eens dat roep ik al jaren. Nog voor hij naar de weg overschakelde zei ik dat.
En waarom: omdat hij minder goed is in het bochtenwerk en vooral heel veel kracht moet aanwenden om de acceleren na de bochten, daar heeft hij blijbaar zeer veel moeite mee en dat kan zich wreken op het einde van de rit.Dat hij toch bij de beteren is,is volledig aan zijn kracht te wijten.Oef.

Ik weet de tijd nog dat Van der Poel nog het label van saloncoureur kreeg, want hij
was de prutser in de blubber en kon dit niet aan, in het lopen blonk hij ook al niet uit en door
het zand klieven was ook vaak dramatisch.

En daar tegenover had je toentertijd Van Aert, die hem op alle vlakken hierin overklaste.

Maar de afgelopen jaren hebben bewezen dat Mathieu zijn gebreken significant weggewerkt
heeft en het niveau van Wout, al lang voorbij gevlamd is en het bij Wout alsmaar meer in
verval gegaan is.

bartdr
Forum-lid

bartdr 05 dec 2025 10:57

mao schreef: 04 dec 2025 19:02 Dan ben ik wel heel benieuwd hoe jullie de rest van het veld kwalificeren………..die nog niet in de schaduw van Wout komen.
Ik vind net iedereen die aan veldrijden doet "een veldrijder". Wilt iemand je daarvoor betalen, dan doe je dat ongetwijfeld top-1% van de populatie veldrijders en dus buiten bereik van Jan Modaal.
Dat maakt echter niet dat er binnen die 1% top nog verschillen gemaakt worden, dat is ook de realiteit van topsport: dat procentje beter zijn dan de directe tegenstander, is vaak voldoende om overmachtig te zijn.

Als reactie na een post over Van Aert die geen echte veldrijder genoemd wordt, vind ik het ook maar knullig om hem te verdedigen door vragen te stellen over wat er dan gevonden wordt van "de rest van het veld" en die in dezelfde zin nog een pak onder Van Aert in te schatten. Dat is de ketel die de pot verwijt.

Plaats reactie