Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte 2016

Sha Kokken
Forum-lid

Gebruikersavatar Sha Kokken 07 jul 2016 19:31

@Martin78: ik heb eind Mei voor het eerst echt gedaald in de Nordeiffeltour (aanrader!). Toen een max van 85 gehaald. Dat kostte mij niet veel moeite maar ik ging veel gemakkelijker bergaf dan de meeste andere deelnemers. Geen idee waarom (ik weeg maar 65kg) maar het was heel ontspannen op 1 bocht na die iets te hard ging (wel binnen de lijnen gebleven).

Kortom dat soort snelheden zijn kennelijk goed haalbaar. Overigens goed asfalt en nauwelijks auto's gezien, ik denk dat dat zo 20-30km scheelt.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 07 jul 2016 23:05

bigfloor schreef:maar rijd toch echt liever een Dolomieten Maraton/GF Sportful/GF Campionissimo/GF Felice Gimondi/GF NoveColli.
Helemaal eens. Italiaanse granfondo's zijn stuk voor stuk super georganiseerd.
bigfloor schreef:En voor wat betreft snel moeten inschrijven, de NoveColli (12.000 deelnemers) is binnen 15minuten na online gaan al volgeboekt !
Het is zelfs nog 'erger' http://www.cyclokalender.nl/A/prog/inde ... d=79#form2
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jul 2016 00:02

Topsnelheid zegt helemaal niets, er zijn plekken in Europa waar je vrij eenvoudig 100+ haalt en ik nog rustig een hand van het stuur zou halen. Als er geen wind is en het asfalt is strak dan is de snelheid echt geen issue, 60 km/h rijden op slecht asfalt is een heel ander verhaal.

Als ik de verhalen lees over ontploffende binnenbanden dan is dat volgens mij wel deels te wijten aan het neutraliseren van de afdaling. Maar natuurlijk ook in combinatie met onervaren deelnemers die niet kunnen dalen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 08 jul 2016 13:03

amclassic-fan schreef:Topsnelheid zegt helemaal niets, er zijn plekken in Europa waar je vrij eenvoudig 100+ haalt en ik nog rustig een hand van het stuur zou halen. Als er geen wind is en het asfalt is strak dan is de snelheid echt geen issue, 60 km/h rijden op slecht asfalt is een heel ander verhaal.

Als ik de verhalen lees over ontploffende binnenbanden dan is dat volgens mij wel deels te wijten aan het neutraliseren van de afdaling. Maar natuurlijk ook in combinatie met onervaren deelnemers die niet kunnen dalen.
+1

Deelnemers die NIET kunnen dalen zijn er helaas teveel, ook in de andere Cyclo's.
Maar ja, om mee te doen hoef je alleen maar een (gefingeerd) bewijs van gezondheid te overleggen, niemand vraagt of je wel snapt dat als je een eind omhoog fiets je ook weer naar beneden moet (en dat er dan ook nog eens bochten en slecht wegdek in zitten).

Gelukkig hebben we daar al wel een topic voor (hoe leer ik afdalen).

Sent from my iPhone using Tapatalk
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

feddesman
Forum-lid

feddesman 08 jul 2016 13:20

Je moet het ergens leren.
Afdalingen in de benelux zijn toch net wat anders.
Specialized Diverge Axs

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 08 jul 2016 13:34

Maar omdat nou in een extreem drukke cyclo te gaan leren lijkt mij niet het verstandigst.
Maak joe woar

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 jul 2016 13:38

Je moet het ergens leren.., Eerst van een brug af, dan van een bult af.., dan eens in limburg (vaak stijl, en kruispunten.., niet per se makkelijker dan van de alpe d huez afkomen).

In hooggebergte kan je het ook leren door eerst gewoon eens wat te fietsen, al dan niet met wat maten. Het is niet zo dat een cyclo nou dè plek is om het te leren, omdat het nou eenmaal ooit een eerste keer geleerd moet worden.

andersom, als je ervarener bent in het dalen weet je dat je tijdens een toertocht of cyclo te maken kunt krijgen met langzame dalers. of ze nou onervaren of simpelweg voorzichtiger zijn, maakt niet uit. Wil je dat niet, moet je maar verder vooraan rijden, of niet aan tochten met 1000en deelnemers mee doen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

jakkel
Forum-lid

jakkel 08 jul 2016 16:56

Fietsen?altijd schreef:@jakkel, volgende keer niet remmen op zo'n recht stuk. Ga je één keer over je grens heen dan voelt het ook veilig. Hoewel je zelf het beste kan bepalen wanneer het voor jouw veilig blijft.
Muziek is zeker goed, Muse is één van de beste bands ooit!
Rekening houdend met de kans op tegenliggend verkeer in de eerstkomende bocht, was deze snelheid toch redelijk op de limiet naar mijn gevoel. Ik rem ook niet op het rechte stuk, wel op het einde uiteraard. Vooral voorrem hard dichtknijpen (vlak voor de bocht) is het meest efficiënte. Ook kijktechniek in de bochten is belangrijk. Ik ben ook motorrijder, en een slingerende afdaling met de fiets is technisch eigenlijk hetzelfde als met de moto op een bochtig traject rijden.

bever
Forum-lid

bever 08 jul 2016 19:11

amclassic-fan schreef:Topsnelheid zegt helemaal niets, er zijn plekken in Europa waar je vrij eenvoudig 100+ haalt en ik nog rustig een hand van het stuur zou halen. Als er geen wind is en het asfalt is strak dan is de snelheid echt geen issue, .
Nou dan ben ik wel benieuwd waar dat is :mrgreen:

feddesman
Forum-lid

feddesman 08 jul 2016 19:30

Ik hoop dat ik tijdens wat daal/klim trainingen nog wat bruikbare tips op steek.
Tijdens wat Ardennen trips vondt ik het bij 60 kmh al best spannend.
Gelukkig is het wegdek tijdens de marmotte een stuk beter.
Specialized Diverge Axs

bever
Forum-lid

bever 08 jul 2016 19:32

het maakt ook geen reet uit hoe hard je naar beneden gaat. Als het niet goed voelt, moet je gewoon niet harder gaan

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 jul 2016 06:53

bever schreef:
amclassic-fan schreef:Topsnelheid zegt helemaal niets, er zijn plekken in Europa waar je vrij eenvoudig 100+ haalt en ik nog rustig een hand van het stuur zou halen. Als er geen wind is en het asfalt is strak dan is de snelheid echt geen issue, .
Nou dan ben ik wel benieuwd waar dat is :mrgreen:
Grimsel, Fedaia om er eens een paar te noemen.

Plaats reactie