MarkVeenstra
13 aug 2018 10:52
Zoals je zelf al zegt kun je een motor niet met de fiets vergelijken.
In de eerste plaats heb je aandrijving erop staan op een motor, als je in de bocht je gas iets lost, val je naar binnen. Dat kan op een fiets niet, want snelheid verminderen kan alleen met remmen. Je hebt geen motor die al voor je remt.
Daarnaast zit er heel wat meer rubber, op een motor dan op een fiets. in de motogp halen ze hellingshoeken van 62 tot 65 graden, op warm asfalt, met racebanden. Dat is vanaf de loodrecht gemeten, dus nog een graad of 25 over met de grond. Jij en ik op een motor halen dat natuurlijk nooit. Voorbij de 45 graden is psychologisch een enorme drempel en kan je niet zomaar even doen. Dat betekend wel dat je op de motor, voor wat betreft grip met je banden, veel over hebt als normale bestuurder. Gooi je een keer het gas dicht halverwege de bocht, duikt je motor naar binnen, is niet direct een probleem.
Racefietser, zeker in koers, pakt al veel meer de limiet, moet hij krapper gaan sturen kan dat soms door lomp het gewicht verder te verplaatsen, maar met bijremmen ga je gewoon onderuit.
de Motogp jongens remmen laat en vaak de bocht in, pakken dan net voorbij de apex de binnekant, om veilig uit te accelereren (zonder high sider te maken). Je ziet sommige rijders vaak bijna driftend/glijdend de bocht aanrijden. Dat doe je ook niet op je fietsje. Evenals het naast je fiets hangen, kijk eens naar pedrosa die met zijn kin door het gras gaat... knee down, elbow down, shoulder down. Dat is ontzettend extreem, maar geeft heel goed weer dat wij op een racefiets niet op eenzelfde manier de bocht nemen.
Lijnen rijden, bochten inschatten, bochten doorkijken, kijkpunt verweg na de bocht opzoeken. Kan je allemaal van de motor leren. Net als je eigen zwakte in het verkeer (kwetsbaarheid). Maar in mijn ogen is het remmen, versnellen, bijsturen en gewichtsverdeling niet te vergelijken tussen beiden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013