Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

bartd
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 sep 2016 13:50

bartd 09 mei 2020 16:14

Je moet enkel voorwiel, zadel en stuur installeren. Dat lukt zelfs mij nog net dus dat komt wel goed.

Verder denk ik niet dat je wielen of cockpit kan wijzigen...

Verder verschillen de endurace en ultimate van zithouding wel wat... Dus let daar ook zeker op wat je past.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1771
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 09 mei 2020 16:34

bartd schreef: 09 mei 2020 13:55 Vrijdag men Canyon dan al mogen ontvangen! Hieronder foto.
Ik ben er zeeeeer blij mee.
De wielen die er oorspronkelijk bij waren ga ik nog verkopen. De ffwd's zijn ook meteen goedgekeurd.
Ritje van 100km meteen gedaan en nergens last van, alles voelde en zat goed! Zin in meer km's!

https://ibb.co/vvft4ZX
Nice, ik heb dezelfde. De wielen die erbij zitten zijn wel echt goeie wielen.. Ik zou die niet direct weg doen. Ik heb de mijne op mijn winterfiets gezet.

bartd
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 sep 2016 13:50

bartd 09 mei 2020 17:36

Ha ok goed te weten!

pryt
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 jul 2009 02:24

pryt 09 mei 2020 20:05

Ik heb de Ultimate CF SL 8,0 besteld met de dt swiss p 1800 spline db-wielen. Kan een andere gebruiker bevestigen dat je daar ook een conversie-kit bij krijgt om die gebruiken op een schijfremfiets met QR? Ik zou ze idealiter op mijn winterfiets gebruiken en die heeft nog geen thru-axles.

Afhankelijk van de website en webshop kan je die wielen wél ombouwen of niet. Ik weet het niet meer.

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 10 mei 2020 16:28

Wat een levertijden overigens zeg...

Zit nu serieus te kijken omdat het toch wel erg goede bang-for-bucks lijkt te zijn.... Maar die levertijd.... In de tussentijd kan ik dan niet serieus fietsen... Dat zou voor mij best nog wel eens van invloed kunnen zijn op mijn keuze voor Canyon of niet....

Nog een mening gevraagd hier. Ik heb een budget van € 2.000 (evt kan € 2.099 ook uiteraard). Ik zit nu te kijken naar de Ultimate of de Endurace-series. Neig meer naar de Endurace ivm de comfortabelere geometrie en ik nog een beginner ben. Er gaan hoe dan ook een ligstuurtje op voor mijn (triatlon)wedstrijden.

Nu zit ik met nog twee keuzes:
- Carbon of aluminium; wat zouden jullie adviseren en waarom? Welk frame is stijver en dus minder krachtsverlies in geval van TT/triatlon?
- Schijfrem of velgrem; wat zouden jullie adviseren en waarom?

Budget technisch kan ik beide geval voor de duurste optie kiezen. Maar ik kan ook voor de €1199 kostende Endurace AL 7 gaan en dan € 800 in mijn zak houden of in een snellere wielset steken. Aan de andere kant reken ik af via werkgever en kost alles mij netto ongeveer maar de helft. Heel veel goedkoper "upgraden" naar carbon en schijfremmen ga je niet vinden....
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 10 mei 2020 16:51

sanger schreef: 10 mei 2020 16:28 Wat een levertijden overigens zeg...

Nu zit ik met nog twee keuzes:
- Carbon of aluminium; wat zouden jullie adviseren en waarom? Welk frame is stijver en dus minder krachtsverlies in geval van TT/triatlon?
- Schijfrem of velgrem; wat zouden jullie adviseren en waarom?

Budget technisch kan ik beide geval voor de duurste optie kiezen. Maar ik kan ook voor de €1199 kostende Endurace AL 7 gaan en dan € 800 in mijn zak houden of in een snellere wielset steken. Aan de andere kant reken ik af via werkgever en kost alles mij netto ongeveer maar de helft. Heel veel goedkoper "upgraden" naar carbon en schijfremmen ga je niet vinden....
Alu frame, 105 groep velgrem met eventueel nog hoge wielen via MP en alu remrand is voor een beginner op een vlakke Triathlon goed genoeg.

Het verschil in stijfheid tussen alu of carbon is voor TT of triathlon ook niet zo interessant. Je hoeft niet elke bocht vol aan te zetten.
Aërodynamica wel. Maar als beginner kun je waarschijnlijk nu nog het meeste winnen op de training.

Je kunt beter voor die 800€ (Of iets minder) nog een goede fietstrainer (tacx*) kopen. Zodat je in de winter niet buiten hoeft te trainen. Dan heb je helemaal geen schijfremmen nodig.

Als je met een ligstuur gaat zitten hoef je geen comfortabele geometrie te nemen.

Edit: *of een ander merk trainer.

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 10 mei 2020 16:56

Wanneer is carbon dan wel interessant? Ik las juist dat door de stijfheid van carbon de input van kracht meer output levert?

Een Tacx heb ik overigens al, en ik weet niet of die geschikt is voor schijfremmen. Dat speelt ook wel een beetje mee.

Als ik jouw advies dus goed begrijp komt het op de Endurace AL 7.0 uit? Dat is dan wel de comforatabele geometrie want de Ultimate is er alleen in carbon.
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 10 mei 2020 17:17

Overigens zal ik het meeste winnen in het verliezen van de kg's als gevolg van het meer fietsen (en sporten in het algemeen).... :')
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 10 mei 2020 17:40

Carbon is interessant als je een heel licht of aerodynamisch frame wilt. Dan heeft carbon als materiaal de beste stijfheid tot gewicht verhouding. Met carbon kunnen ook andere vormen gemaakt worden om het aero te krijgen.

Rationeel advies: Als je geen gram meer kunt verliezen op je lichaam of je strijd in de top mee met fysiek even sterke concurrentie dan heeft beter (lichter/aerodynamischer) materiaal pas nut. Tot die tijd is goed, goed genoeg.

Een goed alu frame zoals die canyon of het budget carbon frame de canyon SL doen niet heel veel voor elkaar onder.

Dan zou ik inderdaad de AL 7.0 (velgrem) adviseren. De cf is 300 gram lichter en €300 duurder.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1771
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 10 mei 2020 21:15

Dat zou ik niet zo zeggen.. Ik heb een bmc teammachine in alu en een carbon canyon ultimate. Die ultimate is echt 10x comfortabeler dan die bmc. (en die laatste is toch ook geen cheap alu fietsje).

Die fiets voelt ook totaal anders aan door het verschil in gewicht. Had er vandaag nog eens mee gereden en gisteren met mijn canyon. Vooral bij het recht staan op de trappers is dat een compleet ander gevoel.

Nu de bmc heeft wel nog de oude 105 groep en canyon de nieuwe ultegra. In gewicht scheelt dat ook nog eens. Maar het totaal verschil in gewicht met alles er op en er aan is toch bijna 3kg.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16128
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 mei 2020 21:25

sanger schreef: 10 mei 2020 17:17 Overigens zal ik het meeste winnen in het verliezen van de kg's als gevolg van het meer fietsen (en sporten in het algemeen).... :')
Dat dus.
I know myself like no one else
Nothing to defend

roelw
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 10 mei 2020 21:28

Djemz schreef: 10 mei 2020 21:15 Die ultimate is echt 10x comfortabeler dan die bmc. (en die laatste is toch ook geen cheap alu fietsje).

Die fiets voelt ook totaal anders aan door het verschil in gewicht. Had er vandaag nog eens mee gereden en gisteren met mijn canyon. Vooral bij het recht staan op de trappers is dat een compleet ander gevoel.
Gevoel is subjectief.
Comfort komt vooral uit de wielen (hoog profiel of een comfortabeler laag profiel) en de banden (breedte, type en bandenspanning).

Ik heb ook nog een ultimate AL in gebruikt. Voelt inderdaad anders als de Ultimate CF SL die ik heb maar daarom niet slechter of beter. Maar de AL kan enkel 23mm banden aan. Als ik een andere achterrem steek kunnen er 25mm in. Ik heb dat eens gedaan en geeft een wereld van verschil (waren ook andere wielen).

Plaats reactie