Vandaag geklust aan de fiets
Aanlas. Met klemband 
-
specializedmerida2.0
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 09 dec 2019 20:49
Heb je dat achterplaatje ook gemonteerd, moet ook met losse klemband
Niet helemaal mee eens. Uit de handleiding.specializedmerida2.0 schreef: ↑16 dec 2019 20:48 Heb je dat achterplaatje ook gemonteerd, moet ook met losse klemband
If installing the front derailleur to a brazed-on type frame, a backup plate must be attached to the seat tube. Always be sure to install the backup plate
in order to prevent damage to the frame from the pressure applied by the support bolt of the front derailleur.
En dan bij het onderdeel "band adapter"
Use a support bolt even when installing the front derailleur using a band adapter
Dus ja de schroef moet aangedraaid worden om steun te geven aan de FD (steunt nu op de klemband), steun plaatje is niet nodig, alleen bij "puur" braze on om je frame te beschermen.
Maar het maakt niets uit, het was al gelukt hoor. Ik wou alleen even mijn frustratie uiten.
Ik heb vandaag ook wat kleine klusje uitgevoerd:
1. Crank met powermeter op zomerfiets vervangen door super record crank. En uiteraard de pedalen overgezet.
2. Powermeter voorzien van nieuwe batterij en goed schoongemaakt.
3. 11-23 cassette op nieuw campagnolo Bora wiel gezet.
4. Schwalbe Pro One tubeless bandjes op Bora's gemonteerd.
Ik had ook gehoopt de adapters/doppen te vinden voor het ombouwen van 15x100 naar 12x100 van mij DT Swiss 28RC DB wielen. Met 1350 gram zou dat het klimsetje moeten worden op mijn nieuwe fiets. Met 1500 gram zijn de Bora's weinig zwaarder en een stuk mooier. Misschien dat ik de DT Swiss wielen wel ga inzetten op mijn gravelbike. Keuzes, keuzes, keuzes
1. Crank met powermeter op zomerfiets vervangen door super record crank. En uiteraard de pedalen overgezet.
2. Powermeter voorzien van nieuwe batterij en goed schoongemaakt.
3. 11-23 cassette op nieuw campagnolo Bora wiel gezet.
4. Schwalbe Pro One tubeless bandjes op Bora's gemonteerd.
Ik had ook gehoopt de adapters/doppen te vinden voor het ombouwen van 15x100 naar 12x100 van mij DT Swiss 28RC DB wielen. Met 1350 gram zou dat het klimsetje moeten worden op mijn nieuwe fiets. Met 1500 gram zijn de Bora's weinig zwaarder en een stuk mooier. Misschien dat ik de DT Swiss wielen wel ga inzetten op mijn gravelbike. Keuzes, keuzes, keuzes
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Tacx NEO maar eens voorzien van een nieuwe cassette (CS-5800 11-28), houd via 'gear' op Strava bij op welke fiets ik de rit heb gemaakt (staat een 'oude' Canyon Ultimate AL SLX op). Kwam tot de conclusie dat de cassette er meer dan 9000km op had zitten, en de ketting er meer dan 5000km. Dus behalve de cassette ook de ketting vervangen (SRAM PC1110, el-cheapo). Meteen even naar de derailleurwiletjes gekeken (5800), die hadden wel heel veel speling. Gelukkig lag er nog een 6800 donor derailleur (met kromme kooi) waarvan de wieltjes nog prima waren, dus ook die maar even geswapped.
Ben benieuwd of ik morgen op Zwift nog wat 'gratis' watts hiermee heb verdient......
Ben benieuwd of ik morgen op Zwift nog wat 'gratis' watts hiermee heb verdient......
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
-
Swedish Chef
- Forum-lid
- Berichten: 1314
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Ik heb een paar dagen geleden een wielset wissel gedaan. Wielen van de Trek naar de Kona en nieuwe wielen in de Trek. En nu zit ik met een klein probleem.
De wielen die nu in de Kona zitten vormen het probleem. Het betreft een handgespaakte wielset die heerlijk fietst en bomb-proof is. De wielen hebben een remrand en schijven zijn ook mogelijk. De schijven zitten nog met 'oude' systeem van zes bouten gemonteerd. Ik ontdekte een probleem met het achterwiel. Drie van de zes draaien dol. HELP!!. Is dit echt super erg? En zo ja, hoe los ik dit op? Een bredere schroefdraad erin tappen?
De wielen die nu in de Kona zitten vormen het probleem. Het betreft een handgespaakte wielset die heerlijk fietst en bomb-proof is. De wielen hebben een remrand en schijven zijn ook mogelijk. De schijven zitten nog met 'oude' systeem van zes bouten gemonteerd. Ik ontdekte een probleem met het achterwiel. Drie van de zes draaien dol. HELP!!. Is dit echt super erg? En zo ja, hoe los ik dit op? Een bredere schroefdraad erin tappen?
Live fast; die young. mijn blog
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8686
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Ik denk het laatste maar ik weet niet hoe dat dan gaat met standaard maat boutjes en verkrijgbaarheid van een alternatief.
Een andere optie is om er een speciale kit in te stoppen die metaalhard uithardt. Vind je in auto-onderdelen speciaalzaak. Dan de boutjes(of beter nog andere dummy boutjes) er in en uitlaten harden.
Dan de bouten losdraaien en als het goed is heb je weer genoeg grip
Een andere optie is om er een speciale kit in te stoppen die metaalhard uithardt. Vind je in auto-onderdelen speciaalzaak. Dan de boutjes(of beter nog andere dummy boutjes) er in en uitlaten harden.
Dan de bouten losdraaien en als het goed is heb je weer genoeg grip
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Het gravelstuurtje was binnen gekomen, dus heb ik gisteravond wat onderhoud aan de gravelbike gedaan:
- lagers balhoofd schoongemaakt en goed gevet
- stuurtje vervangen
- nieuw stuurlintje aangebracht
Nu tijd vinden om een rondje te rijden met de nieuwe set up.
- lagers balhoofd schoongemaakt en goed gevet
- stuurtje vervangen
- nieuw stuurlintje aangebracht
Nu tijd vinden om een rondje te rijden met de nieuwe set up.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Een paar derailleurwieltjes van Tacx gemonteerd op mijn Chorus derailleur. Had ik al veel eerder moeten doen. Loopt erg lekker. Ben ook blij dat die wieltjes van Tacx dicht zijn. Die van Campa bevatten wat gaatjes en daar gaat alleen maar smeer inzitten. Dus als dat voor gewichtsvoordeel is gedaan dan werkt dat alleen maar als het nieuw is...
Ride bikes, not tanks!
Dankbaar gebruik gemaakt van de wielrichter, centreerboog en spaakspanningmeter wat ik overgenomen heb van het inventaris van LeGrimpeur.
Ik had een wielset waarvan het voorwiel niet goed gecentreerd was. Bij Wheeltec in Alkmaar konden ze er niets mee. Wiel uit elkaar halen en herspaken vroegen ze 200,- euro voor. Ik ben eigenwijs... Voor dat geld koop wel zelf de nodige gereedschap.
Wielen uit elkaar gehaald en alleen de naven gehouden (240s). Nieuwe velgen, spaken en nippels gekocht. Boek van Roger Muson gelezen en aan de slag.
Na 2 uur, inclusief voorbereiding (invetten) en een half uur kloten om 2 nippels uit het velg te krijgen die er pardoes in vielen, heb ik mijn eerste wiel gespaakt. Gecentreerd en zonder slagen. Voor een eerste poging uiterst tevreden.
Naaf: DT Swiss 240s 28 gaten
Spaken: Sapim Race zwart
Nippels: Sapim polyax double square messing zwart
Velg: DT Swiss R460
Het is de bedoeling dat deze tubeless gemaakt gaan worden met Panaracer Gravelking Slick 28mm banden met een bruine wang.
Benieuwd waar ik op uitkom als het achterwiel ook klaar is Logo uitgelijnd met het ventielgat Stickers gaan er later af waarschijnlijk
Ik had een wielset waarvan het voorwiel niet goed gecentreerd was. Bij Wheeltec in Alkmaar konden ze er niets mee. Wiel uit elkaar halen en herspaken vroegen ze 200,- euro voor. Ik ben eigenwijs... Voor dat geld koop wel zelf de nodige gereedschap.
Wielen uit elkaar gehaald en alleen de naven gehouden (240s). Nieuwe velgen, spaken en nippels gekocht. Boek van Roger Muson gelezen en aan de slag.
Na 2 uur, inclusief voorbereiding (invetten) en een half uur kloten om 2 nippels uit het velg te krijgen die er pardoes in vielen, heb ik mijn eerste wiel gespaakt. Gecentreerd en zonder slagen. Voor een eerste poging uiterst tevreden.
Naaf: DT Swiss 240s 28 gaten
Spaken: Sapim Race zwart
Nippels: Sapim polyax double square messing zwart
Velg: DT Swiss R460
Het is de bedoeling dat deze tubeless gemaakt gaan worden met Panaracer Gravelking Slick 28mm banden met een bruine wang.
Benieuwd waar ik op uitkom als het achterwiel ook klaar is Logo uitgelijnd met het ventielgat Stickers gaan er later af waarschijnlijk