Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met verwarmde wax

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12762
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 nov 2023 15:54

Amazon oid

JoeyvEde92
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17

JoeyvEde92 09 nov 2023 16:09


wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12762
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 nov 2023 10:48

Graphite hebben ze gewoon bij de gamma, hornbach etc

https://www.gamma.nl/assortiment/presso ... lsrc=aw.ds

Niet alles hoeft ver van huis :-)
Dacht er ook niet aan het te vermelden, voor mij is het logisch omdat het ook wordt gebruikt om sloten te smeren, alleen weten dat niet veel mensen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5400
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 nov 2023 11:04

+ ideaal op speedplay cleats
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

JoeyvEde92
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17

JoeyvEde92 10 nov 2023 11:16

Thanks, dan ga ik zelf mengen met 1kg paraffine en 10 gram grafiet.
Leuk klusje!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12762
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 nov 2023 12:58

thestudent schreef: 10 nov 2023 11:04 + ideaal op speedplay cleats
Wordt echt tijd voor het fiets lifehack topic.....

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5400
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 nov 2023 13:16

Met dit soort droogsmering blijft er namelijk minder zand en rommel in kleven. Klein beetje met een kwastje aanbrengen en dan verder monteren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

way2go
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:39

way2go 10 nov 2023 14:43

Blijft de ketting wel netjes schoon met toevoeging van grafiet?

Heeft iemand hier trouwens ook al geprobeerd om zelf vloeibare wax te maken? Zoals in dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=XY7QI3xfa_4

Lijkt me ideaal als snelle oplossing tussen kookbeurten in. Wat voor verdunningsmiddel zou je daar het beste voor kunnen gebruiken? In het filmpje hebben ze het over Shellite of Naptha. Wasbenzine wellicht?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5400
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 nov 2023 15:42

way2go schreef: 10 nov 2023 14:43 Blijft de ketting wel netjes schoon met toevoeging van grafiet?

Heeft iemand hier trouwens ook al geprobeerd om zelf vloeibare wax te maken? Zoals in dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=XY7QI3xfa_4

Lijkt me ideaal als snelle oplossing tussen kookbeurten in. Wat voor verdunningsmiddel zou je daar het beste voor kunnen gebruiken? In het filmpje hebben ze het over Shellite of Naptha. Wasbenzine wellicht?
Grafiet is uiteraard zwart. Dus je wax wordt dat ook. Maar er zit nooit een echt dikke laag wax op je buitenkant, dus je ketting lijkt qua uiterlijk niet zo zwart als je denkt als je je wax ziet.

Deze methodes van vloeibare wax zou ik niet proberen. Filmpje gebruikt allemaal sterke oplosmiddelen.

Het mooie van de meeste wax applicaties van nu is dat het een water/wax emulsie is ( net als mayonaise een emulsie is ). Dus de wax is niet opgelost, maar vormt bolletjes wax in een waterig medium. Echter is wax emulgeren een proces waar je een redelijk wat kennis voor nodig hebt en iets waarmee je heel hard kan blijven roeren. Ook heb je een emulgator ( zeepachtig iets ) nodig. Voordeel is geen organische oplosmiddelen die verdampen in je schuur en een veilig product. Mocht je een busje kettingwax drinken denk ik dat je dat zonder problemen overleeft.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

esmeew
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 18 dec 2023 09:22

delsol schreef: 26 mar 2023 16:51 Om te ontvetten van nieuwe ketting gebruik ik.
1e keer terpentine
2e dasty
3e aceton
Vloeistof kun hergebruiken door met een koffiefilter over te gieten naar een ander potje.
Daarna met een slowcooker van de Lidl met Slica chainwax.
Ik wil ook silca gaan gebruiken (kerst experiment :D Gelijk 2 kettingen voor alle 3 de fietsen hier thuis, 6 stuks dus).
Waar koop jij je aceton? Ik kan dat niet vinden bij de gamma, of is het onder een andere merknaam?
Hoe kom ik er achter of de ketting schoon genoeg is? Zou zonde zijn als de dure silca wax niet goed blijft zitten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12762
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 dec 2023 15:32

2x een schoon bad terpetine is ook wel prima hoor.
Zo doe ik het tegenwoordig.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 29 dec 2023 09:29

We zijn 2 weken verder en ik zal hier, voor wie het leuk vind, mijn ervaringen delen.
Kennis en informatie haal ik van https://zerofrictioncycling.com.au/ (vanaf nu afgekort als ZFC)
Hier lees je alles over het schoonmaken en waxen van kettingen.

Wat heb ik uiteindelijk gedaan:
Voor 2 racefietsen thuis heb ik elk 2 kettingen besteld , 2x een dura ace ketting en 2x een ultegra ketting. (M8100 en M9100)
KMC kettingen die ik normaal gebruikte worden sterk afgeraden door ZFC, dus deze heb ik teruggestuurd. Dit komt doordat deze kettingen blijkbaar een stuk minder lang meegaan, en je dus echt beter kunt investeren in een duurdere kettingen. Als ik ZFC moet geloven, dan zou het extra geld voor de DA ketting het waard moeten zijn tov de ultegra qua levensduur, dus dat gaan we testen.

Vervolgens ben ik eerst in de weer gegaan met terpentine (op een nieuwe ketting voor mijn gravelfiets). Hier werd ik echter heel ongelukkig van: ik woon op 50m2, heb een kleine keuken en geen buitenruimte (en het is nogal slecht weer buiten om dit nu op straat te doen)... en dus alles in huis inclusief mijn kleding en haar rook naar terpentine. Het idee dat ik met een soort super schadelijk spul aan het werk ben maakt me eigenlijk alleen maar zenuwachtig. Dit vond ik dus geen groot succes tov de normale biologisch afbreekbare reiniger die ik gebruikte voor het drip waxen (squirt) van mijn kettingen in het verleden. Weliswaar was de ketting goed schoon, maar het process vond ik niet de moeite waard. En nu heb ik een pindakaaspot met chemisch afval in mijn huis staan...

Daarna ben ik gaan kijken naar de nieuwe cleaner van silca, die belooft kettingen perfect te reinigen voor het hot waxen, maar kost 50 euro voor een fles.
Vervolgens kwam ik via ZFC bij ceramic speed ufo cleaner terecht. 25 euro voor een liter. Kan je als het meezit voor de rest van je leven je kettingen mee reinigen. (100ml 5 kettingen). Biologisch afbreekbaar. Stop het in een pot, schud de ketting en klaar. Ideaal (voor mij want dit kan ik gewoon in de keuken doen).
Ik heb uiteindelijk zo'n 400ml in een pot gedaan, en daar mijn 4 kettingen mee gereinigd. 5 minuten intrekken, gevolgd door 1 minuut schudden en daarna afspoelen met kokend water. Ketting voor ketting. Vervolgens heb ik de kettingen afgedroogd met keuken papier. Hier zag ik bij een enkele ketting toch nog een miniem zwart op het witte keukenpapier komen. Daarna de kettingen gefohnt zo'n 3 minuten per stuk, en uitgehangen aan de kapstok (ze zijn immers helemaal schoon dus maken geen vlekken op de jassen). Dit process vond ik redelijk wat werk, maar nog steeds erg eenvoudig uit te voeren, in de keuken. En het huis stonk niet. De Ufo cleaner zit nog steeds in de 400ml pot, en zal ik in de toekomst nog wat kettingen mee reinigen voordat ik deze ook naar het chemisch afval breng. Want, het spul zelf is weliswaar biologisch afbreekbaar, het vet van de nieuwe kettingen niet mijn inziens. En ik zit toch nog met die liter pindakaas met terpentine.

Gisteren ben ik aan de slag gegaan met het waxen van de kettingen. Dit vond ik toch nog wat meer werk dan men je doet geloven.
Silca hot wax in een pan met water gezet op de inductiekookplaat: dit duurde 45 minuten om te smelten, op stand 6/10. In de toekomst ga ik toch kijken naar of een slowcooker, of wellicht een aspergepan, zodat het water hoger komt om de silca zak heen, en hopelijk kan het daardoor sneller smelten. Overigens is het verder deze 45 minuten geen omkijken aan. Maar desondanks keek ik eigenlijk elke 5 minuten hoe het er mee ging.
Daarna de eerste ketting op een oude ijzerdraad geregen (zelf gemaakte swhisher, welke ik nog wel even schoongemaakt heb met kokend water) en 10 minuten in de zak gehangen. Vervolgens 1 minuut rondgedraaid door de zak, uit laten druppelen, en over een wasrek gehangen. Het ophangen van een 60-70 graden ketting, die glibberig is van de wax, aan een hangertje vond ik geen eenvoudig process, en heb hierbij hulp van mijn vriend gevraagd. Desondanks nog steeds wel een beetje een gepriegel, maar bij ketting 4 was ik er duidelijk beter in. Na een uur drogen de kettingen "gebroken".

Nog enkele opmerkingen:
* Quick links van shimano heb ik wel mee gereinigd, maar niet gewaxt. Ook ben ik van plan ze zo lang mogelijk te gebruiken, maar neem voor de zekerheid wel een reserve quick link mee in mijn zadeltasje. Voor een race zal ik dan een nieuwe quick link installeren.
* Silca adviseert de ketting pas uit de wax te halen zodra de wax bijna hard wordt (tijdens het afkoelen). Omdat ik 4 kettingen in 1x doe leek mij dit niet handig. ZFC zegt hier ook niets over, dus daarom heb ik de kettingen gewoon uit de hete wax gehaald.
* Ook maak ik mij een beetje zorgen om het re-waxen met het huidige weer. Na een rit door de regen zou je nu eigenlijk je ketting opnieuw moeten waxen. Ik ga vermoedelijk wat squirt bijdruppelen (dit moet kunnen volgens ZFC) alvorens de ketting opnieuw te waxen. Dit vooral omdat ik het waxen toch best wel een gedoe vond.
* Ik ga proberen KMs per ketting bij te houden in een excel, om zo iets te kunnen zeggen over de levensduren van de kettingen (ultegra ketting vs DA). Dit is natuurlijk maar een kleine steekproef, en heel erg weersafhankelijk.
Vanmiddag zal ik mijn kettingbladen en cassettes (welke eigenlijk al schoon zijn en enkel squirt resten zouden moeten hebben) even kort reinigen, samen met de derailleur wieltjes, voordat ik de kettingen terugplaats. Morgen eerste testrit, die vermoedelijk droog zal zijn!

Plaats reactie