Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
scottwilko schreef: ↑08 feb 2018 19:28 En wat is dan het verschil met j bend? Daar werkt dat toch ook zo
Als je een straight pull spaak vasthoudt zo kort mogelijk bij de nippel dan draait de spaak niet mee. Als je een straight pull zou vasthouden vlak bij de naaf dan is er inderdaad nauwelijks verschil met een j-bend.
Zoals TL@ hier al zegt kan je dat doen door de spaak tegen te houden.
In het algemeen gebruik ik nog weinig houders of tangen om de spaken tegen te houden. Na veel geëxperimenteer met plakkertjes ben ik ertoe gekomen dat ik het onder de knie heb met de compensatiemethode, alleen bij echt hoge spanningen ga ik vasthouden.
Goed begrijpend heeft straight pull geen of nauwelijks voordelen ten opzichte van de j-bend spaken.
De hogere kosten van deze, incl. de hubs, zijn wel in het nadeel.
Kortom een herbezinning is hier, voor mij, wel op z'n plaats.
Maar wel interessante materie als ik al jullie bijdragen lees.
De hogere kosten van deze, incl. de hubs, zijn wel in het nadeel.
Kortom een herbezinning is hier, voor mij, wel op z'n plaats.
Maar wel interessante materie als ik al jullie bijdragen lees.
...
Gisteren mijn 'zelf spaken' projectje afgesloten.
Maar goed dat ik een oude velg daarvoor gebruikt heb want ik ben behoorlijk aan het klootviolen geweest.
Heb het mezelf moeilijker gemaakt dan nodig door de spaken los te draaien en vervolgens in de naaf te laten zitten.
Nadat alle los waren begonnen met opnieuw inspaken... nou je raad het al een aantal keren de verkeerde spaak in het, jawel, goede gaatje dat wél..
Uiteindelijk klopte er geen biet van. Na veel gedoe uiteindelijk alles op z'n plek en nu verder werken naar een acceptabel gespaakt wiel. Precies volgens het boekje de slack er uit halen en regelmatig controlen op radiale- en laterale trueness alsmede de dish. Kwam tot de ontdekking dat er aan de NDS telkens een spaak weinig spanning had terwijl ik alle het gelijke aantal aandraaïngen had gegeven. Kan de oorzaak hiervan niet verklaren, jullie?
Na veel tijd er ingestoken te hebben en een leerzaam proces doorlopen te hebben, dat nog niet helemaal afgerond is, en de uitdaging om het nog een keer te doen aanwezig is ga ik op voor de tweede ronde.
Nu wel met ook de spaken uit de naaf te halen natuurlijk.
Wel postief is dat ik ongeveer op dezelfde spaakspanning uit kwam als tijdens mijn 0-meting. Dat dan weer wel!
Misschien hebben de specialisten hier nog enkele waardevolle tips voor me...
Maar goed dat ik een oude velg daarvoor gebruikt heb want ik ben behoorlijk aan het klootviolen geweest.
Heb het mezelf moeilijker gemaakt dan nodig door de spaken los te draaien en vervolgens in de naaf te laten zitten.
Nadat alle los waren begonnen met opnieuw inspaken... nou je raad het al een aantal keren de verkeerde spaak in het, jawel, goede gaatje dat wél..
Uiteindelijk klopte er geen biet van. Na veel gedoe uiteindelijk alles op z'n plek en nu verder werken naar een acceptabel gespaakt wiel. Precies volgens het boekje de slack er uit halen en regelmatig controlen op radiale- en laterale trueness alsmede de dish. Kwam tot de ontdekking dat er aan de NDS telkens een spaak weinig spanning had terwijl ik alle het gelijke aantal aandraaïngen had gegeven. Kan de oorzaak hiervan niet verklaren, jullie?
Na veel tijd er ingestoken te hebben en een leerzaam proces doorlopen te hebben, dat nog niet helemaal afgerond is, en de uitdaging om het nog een keer te doen aanwezig is ga ik op voor de tweede ronde.
Nu wel met ook de spaken uit de naaf te halen natuurlijk.
Wel postief is dat ik ongeveer op dezelfde spaakspanning uit kwam als tijdens mijn 0-meting. Dat dan weer wel!
Misschien hebben de specialisten hier nog enkele waardevolle tips voor me...
...
Mijn grootste tips voor het richten en op spanning brengen van het wiel (uit eigen ervaring)
- volg een duidelijk stappenplan
- zorg dat alles in orde is (hoogte- en zijslag, dish, spakenbalans) vooraleer je je spaken op spanning begint te brengen. Dit is veel gemakkelijker en resulteert ook in een beter wiel
- tijdens het op spanning brengen: zeer regelmatig ontstressen
- vlaggetjes plakken, zodat je kunt corrigeren voor de torsie op de spaken
Je kan spaakspanning niet zuiver corrigeren met het aantal keer je ze hebt aangedraaid: de startsituatie kan anders zijn, en zeker bij gekruiste spaken kan de ene spaak de andere wat meer of minder naar buiten/binnen duwen waardoor de afstand tussen naaf en nippel licht varieert. Een halve draai verschil kan al een significant verschil in spaakspanning veroorzaken op het einde.
- volg een duidelijk stappenplan
- zorg dat alles in orde is (hoogte- en zijslag, dish, spakenbalans) vooraleer je je spaken op spanning begint te brengen. Dit is veel gemakkelijker en resulteert ook in een beter wiel
- tijdens het op spanning brengen: zeer regelmatig ontstressen
- vlaggetjes plakken, zodat je kunt corrigeren voor de torsie op de spaken
Je kan spaakspanning niet zuiver corrigeren met het aantal keer je ze hebt aangedraaid: de startsituatie kan anders zijn, en zeker bij gekruiste spaken kan de ene spaak de andere wat meer of minder naar buiten/binnen duwen waardoor de afstand tussen naaf en nippel licht varieert. Een halve draai verschil kan al een significant verschil in spaakspanning veroorzaken op het einde.
@matthiav: dank voor tips.
Het hele proces nog eens geëvalueerd en tot mijn grote verbazing kwam ik er achter dat ik tijdens het inspaken een cruciale fout heb gemaakt. De velg gaten hebben een kleine offset t.o.v. elkaar en laat ik nou telkens een van de spaken in het verkeerde gat hebben zitten??
Dat verklaard ook dat de ene spaak naast de andere die ongelijke spanning had.
Alles er weer uit en opnieuw beginnen...
Wordt vervolgd.
Het hele proces nog eens geëvalueerd en tot mijn grote verbazing kwam ik er achter dat ik tijdens het inspaken een cruciale fout heb gemaakt. De velg gaten hebben een kleine offset t.o.v. elkaar en laat ik nou telkens een van de spaken in het verkeerde gat hebben zitten??
Dat verklaard ook dat de ene spaak naast de andere die ongelijke spanning had.
Alles er weer uit en opnieuw beginnen...
Wordt vervolgd.
...
Alle spaken in de verkeerde gaten verklaarT niet waarom 1 spaak een afwijkende spanning heeft, dat komt vrijwel altijd omdat de velg niet zuiver rond en recht is en je dus de velg in de gewenste vorm moet trekken met die of naastliggende spaken.
Het inspaken oefenen moet je doen door met nul te beginnen , een naaf , velg en een bosje spaken dus, waarbij een achterwiel voor een moderne cassette 8-11 speed rechts typisch 2 mm kortere spaken heeft, die moet je dus goed sorteren voor je begint.
Het inspaken oefenen moet je doen door met nul te beginnen , een naaf , velg en een bosje spaken dus, waarbij een achterwiel voor een moderne cassette 8-11 speed rechts typisch 2 mm kortere spaken heeft, die moet je dus goed sorteren voor je begint.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dat heb ik nu gedaan. Zoals gezegd alles er uit.
Spaken had ik al gemerkt en gesorteerd tijdens het verwijderen.
Maar ik heb er wel een zooitje van gemaakt want wat blijkt, ook de spaakrichting aan de NDS liepen de verkeerde kant. Oooh, oooh... en dat gaat nooit wat worden. Hoewel het wiel mooi rond was en ook de laterale goed stond?
Al doende leert men en heb me opnieuw ingelezen en de spaken zitten er nu weer in en moet ik vandaag kans zien om alles weer te richten en de spaken op spanning te zetten.
Het is wel een leuk spelletje en met enig geduld gaat het me lukken.
Spaken had ik al gemerkt en gesorteerd tijdens het verwijderen.
Maar ik heb er wel een zooitje van gemaakt want wat blijkt, ook de spaakrichting aan de NDS liepen de verkeerde kant. Oooh, oooh... en dat gaat nooit wat worden. Hoewel het wiel mooi rond was en ook de laterale goed stond?
Al doende leert men en heb me opnieuw ingelezen en de spaken zitten er nu weer in en moet ik vandaag kans zien om alles weer te richten en de spaken op spanning te zetten.
Het is wel een leuk spelletje en met enig geduld gaat het me lukken.
...
Heb mijn keuze gemaakt betreffende de naven, spaken en velgen en het zal jullie niet verbazen dat ik op basis van adviezen hier tot deze keuze gekomen ben. Wat ik als bijzonder prettig en leerzaam heb ervaren.
De naven waarvoor ik ga zijn de Miche Primato Syntesi, de velgen zijn de DTSwiss RR411 - 20sp voorwiel en RR411 Asym 24 sp achterwiel. De keuze voor de spaken is gevallen op DT Competion 2.0/1.8 en standard brass 2.0 nippels 14mm (aanbevolen door de calculator
Verder ben ik bezig geweest op basis van bovenstaande om daar de spaken en spaaklengtes bij te zoeken.
Gebruik makend van de DTSwiss calculator zou ik spaken van 280 - 301 en 299mm nodig hebben.
Calculator gaf als exacte lengte achterwiel L/R resp. 302.4 en 300.5mm aan.
Na lang zoeken heb ik de laatste twee maten niet kunnen vinden.
Ik kan me niet voorstellen dat DT een advies geeft terwijl deze lengtes niet zouden bestaan.
Weet iemand van jullie hier iets van?
De naven waarvoor ik ga zijn de Miche Primato Syntesi, de velgen zijn de DTSwiss RR411 - 20sp voorwiel en RR411 Asym 24 sp achterwiel. De keuze voor de spaken is gevallen op DT Competion 2.0/1.8 en standard brass 2.0 nippels 14mm (aanbevolen door de calculator
Verder ben ik bezig geweest op basis van bovenstaande om daar de spaken en spaaklengtes bij te zoeken.
Gebruik makend van de DTSwiss calculator zou ik spaken van 280 - 301 en 299mm nodig hebben.
Calculator gaf als exacte lengte achterwiel L/R resp. 302.4 en 300.5mm aan.
Na lang zoeken heb ik de laatste twee maten niet kunnen vinden.
Ik kan me niet voorstellen dat DT een advies geeft terwijl deze lengtes niet zouden bestaan.
Weet iemand van jullie hier iets van?
...
-
- Moderator
- Berichten: 3087
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Rose levert zelfs tot 306mm
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.